kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۶۰۳۸
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۰

جای خالی برند ایرانی در تجارت بین‌المللی

ضعف بزرگ اقتصاد و تجارت ایران نبود برند‌های مطرح و صاحب نام است و این در حالی است که تقاضای گسترده‌ای در سطح جامعه برای دریافت کالا و خدمات با برند‌های صاحب‌نام وجود دارد.



به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، ضعف بزرگ اقتصاد و تجارت ایران نبود برند‌های مطرح و صاحب نام است و این در شرایطی است که تقاضای گسترده‌ای در سطح جامعه برای دریافت کالا و خدمات با برند‌های صاحب نام
وجود دارد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در این باره گفت: پیشران موتور اقتصاد کشور در سال ۹۸، صادرات خواهد بود و این موضوع احتیاج به برندسازی دارد؛ بنابراین اگر بخواهیم در سال آینده رکود بیشتری نداشته و در تولید رونق داشته باشیم، باید برندسازی را توسعه دهیم.
رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: اگر نگاهی به صد نشان برتر دنیا بیندازیم، متوجه می‌شویم که این نشان‌ها متعلق به کشور‌های توسعه یافته و اقتصاد‌های پیشرفته است، بنابراین ارتباط معناداری میان نشان سازی و نشان تجاری با پیشرفت کشور‌ها وجود دارد.
سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران هم با بیان اینکه ۱۰ برند اول تجاری جهان ۵ درصد از کل صادرات دنیا را تشکیل می‌دهند، گفت: اکنون ۱۰۰ برند برتر جهان حدود ۱۱ درصد کل صادرات دنیا را در اختیار دارند. سهم ایران با ۱.۲ درصد از جمعیت و جغرافیای دنیا کمتر از سه دهم درصد است.
محمد مودودی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم ساخت ایران را رواج دهیم و خریدار قبول کند کالاهای ایرانی با کیفیت است و آن را تهیه کند، باید برند تجاری ایران را ارتقا و تبلیغات گسترده انجام دهیم تا بر مبنای این تقاضا بتوانیم فروش محصولات ساخت ایران را تسهیل کنیم.
در همین زمینه، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه جایگاه ایران در منطقه از نظر برندسازی خوب نیست و این موضوع به سلیقه‌ای بودن تولیدکنندگان بر می‌گردد، گفت: توجه به ذائقه مصرف‌کننده، تعهد به استمرار در مقوله نوآوری، نگرش سرمایه‌ای به موضوع برند از عوامل موثر در رشد اقتصاد است.
عبدالله رضیان افزود: برندسازی باید از داخل کشور شروع شود و با احترام به مصرف‌کننده و بالا بردن کیفیت محصولات یک محصول خیلی سریع می‌تواند در منطقه معرفی شود. استفاده از بسته‌بندی‌های مناسب و کیفیت در محصولات می‌تواند نظر توریست‌هایی که به کشور آمده‌اند را جذب کند و خود این موضوع باعث معرفی محصول به کشورهای مختلف می‌شود.
رضا فراهانی عضو اتاق بازرگانی تهران، با‌اشاره به ضعف در برندسازی کالا‌های ایرانی، عنوان کرد: بسیاری از کالا‌های ایرانی به دلیل ضعف در برندسازی و تبلیغات به صورت فله‌ای صادر شده و در کشور هدف بسته‌بندی می‌شود که این مورد به اقتصاد کشور ضربه وارد می‌کند و ارزش افزوده‌ای به کالاها و محصولاتی مانند پسته، زعفران، خاویار و حتی فرش ایرانی تعلق نمی‌گیرد.
گفتنی است ضعف در بازاریابی و تبلیغات سبب شده تا برندسازی خوبی برای محصولات ایرانی صورت نگیرد، ضمن اینكه كشورهای دیگر محصولات و تولیدات ایران را با بسته بندی و برند خودشان در جهان توزیع كرده و به فروش
می‌رسانند.