با وجود نیاز بازار رخ داد
دپو عجیب 3 هزار کانتینر قطعات خودرو در منطقه آزاد چابهار
بررسیها نشان میدهد با وجود نیاز شدید بازار کشور به لوازم یدکی ماشین، ۳ هزار کانتینر قطعات خودرو مربوط به دو خودروساز شناخته شده به مدت ۵ یا ۶ ماه در بندر چابهار رسوب کرده است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، در روزهای منتهی به پایان سال ظاهرا به دلیل دپو کالای مربوط به خودروسازان در بنادر و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی عرضه در بازار این محصولات نیز با چالش روبهرو شده است. این موضوع ارتباطی به دپو خودروی کامل در کارخانجات خودروسازی ندارد، لذا تولیدکنندگان باید در این خصوص پاسخگو
باشند.
اما در تازهترین نمونه از دپو کالا، سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفته است، حدود 10 هزار کانتینر لوازم یدکی خودرو در گمرکات و مناطق آزاد وجود دارد.
بررسیها نشان میدهد، تنها در منطقه آزاد چابهار دو هزار کانتینر متعلق به شرکت سایپا و هزار کانتینر قطعات خودرو مربوط به شرکت ایران خودرو و مجموعا سه هزار کانتینر قطعه دپو شده است. ظاهرا مشکلات ارزی و اسنادی دو دلیل عمده عدم ترخیص این محمولهها عنوان شده است.
در همین رابطه مدیر کل گمرک چابهار در گفتوگو با خبرگزاری تسنیم، ضمن تایید خبر دپو سه هزار کانتینر مربوط به دو خودروساز عمده کشور گفت: اخیرا این شرکتها برای جلوگیری از متروکه شدن کانتینرهای خود به گمرک مراجعه کردهاند.
عزیز شمس در پاسخ به این سوال که چرا واردکنندگانی که کالای آنها به صورت کلان در گمرک مانده از تسهیلات «ترخیص 80 درصدِ بار و تهیه اسناد بعد از ترخیص» استفاده نمیکنند، اظهار کرد: متاسفانه به نظر میرسد تمایلی از سوی برخی واردکنندگان برای استفاده از تسهیلات گمرکی وجود ندارد. البته آنها یک استدلال را نیز مطرح کردهاند، به اعتقاد آنها ممکن است اگر کالا از گمرک ترخیص شود، بانکها در نهایت ارز خریداری شده (چهار هزار و 200 تومانی) را در اختیار شرکتهای واردکننده
قرار نمیدهند.
وی در پاسخ به این سوال که این شرکتها ارز نیمایی و نه دولتی دریافت کردهاند و ظاهرا استدلال آنها پذیرفتنی نیست، گفت: بارها از سازمان بنادر خواستیم تا تکلیف این کانتینرها را مشخص کنند، در نهایت اعلام کردند این محمولهها حدود پنج یا شش ماه است در بندر باقی مانده و به عبارت دقیقتر اظهار نشدهاند.
این شرکتها به دنبال تمدید مهلت هستند تا در ادامه کالای خود را به گمرک اظهار کنند. آنها معتقد هستند در ثبت سفارش و مسائل بانکی مشکلاتی برای آنها وجود دارد.
به گفته شمس، بر اساس قانون هر واردکننده سه ماه فرصت دارد تا کالای خود را به گمرک اظهار کند، البته امکان تمدید این مهلت هم وجود دارد.
گفتنی است سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران هم درباره وضعیت ثبت سفارش خودرو در سال آینده، اظهار کرد: در شرایط کنونی، ارز حاصل از صادرات باید برای تأمین کالاهای اساسی، تأمین دارو و همچنین مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز صنعت صرف شود و به همین منظور در سال ۹۸ برای واردات خودرو اولویتی نداریم.
محمد مودودی خاطرنشان کرد: جدای از موضوع تخلف یا عدم تخلف واردکنندگان، موضوع ترخیص خودروهای در گمرک مانده مورد بررسی قرار گرفته و وزارت صمت برای موضوع ثبت سفارش خودرو مصوبه و آیین نامهای صادر کرده است و ثبت سفارش این خودروها، منتظر ابلاغیه شورای عالی سران سه قوه است و فقط خودروهایی که تا ۱۶ مرداد امسال ثبت سفارش شدهاند مجوز تکمیل مدارک دارند تا ثبت سفارش مجدد را برای تحویل خودروهای خود انجام دهند.