kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۵۳۵۵
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۲
یک مسئول:

خودروسازان هیچ‌گاه حقوق مصرف‌کننده را رعایت نکرده‌اند

دبیر همایش ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان گفت: نه امسال و نه در سال‌های گذشته، هیچ‌گاه خودروسازان به سطح رعایت حقوق مصرف‌کننده نرسیده‌اند.

مجید ارغنده‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، در پاسخ به این سؤال که در شرایط امروز که مردم به‌شدت از گرانی در حوزه‌هایی مثل گرانی خودرو، لبنیات، گوشت و... گلایه‌مندند، چطور می‌توان گواهی رعایت حقوق مصرف‌کننده به این بنگاه‌ها داد تأکید کرد: نه امسال و نه در سال‌های گذشته، هیچ‌گاه خودروسازان در این همایش برگزیده نشده‌اند و به سطح رعایت حقوق مصرف‌کننده نرسیده‌اند.
وی ادامه داد: متأسفانه قوانین نظارتی ما در مواجهه با حقوق مصرف‌کننده، پایداری و بازدارندگی لازم را ندارد چراکه مثلاً جریمه عدم ثبت قیمت به‌ روی یک کالا، 80 هزار تومان است و بازدارندگی لازم را ایجاد نمی‌کند.
دبیر همایش ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان با بیان اینکه همایش ملی رعایت حقوق مصرف‌کنندگان در روز 9 اسفند فعلاً برگزار نمی‌شود اظهار کرد: برگزاری این همایش به‌منظور معرفی و تشویق بنگاه‌ها و شرکت‌هایی است که برای رعایت حقوق مصرف‌کنندگان تلاش کرده‌اند ولی شاید با توجه به شرایط موجود و وضعیت اقتصادی مردم، برگزاری همایش مذکور، نتیجه‌ای عکس در افکار عمومی داشته باشد.
ارغنده با بیان اینکه سازمان حمایت برای انتخاب بنگاه‌ها و شرکت‌های برتر در حوزه رعایت حقوق مصرف‌کننده، نظارت مستمری بر فعالیت این شرکت‌ها طی بازه زمانی مرداد ماه تا پایان سال دارد گفت: این فرآیند به‌نوعی فرآیندی نظارتی است که نتایج آن به‌منزله تشویق این بنگاه‌ها در حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان است.
وی در پاسخ به این سؤال که در شرایط فعلی که هر روز مردم با مشکلات گرانی و اقتصادی مواجه هستند، چرا برخوردی از سوی این سازمان انجام نمی‌شود، افزود: ما در ارزیابی‌های خود علاوه‌ بر تشویق بنگاه‌ها و شرکت‌های حامی حقوق مصرف‌کننده، با هرگونه عدم رعایت حقوق مردم نیز برخورد می‌کنیم و اخطارهایی برای شرکت‌هایی که حقوق مصرف‌کنندگان را نادیده می‌گیرند صادر می‌کنیم، به‌عنوان مثال در سال جاری نیز بارها به شرکت‌های مختلفی از جمله تولید کنندگان لبنیات اخطار داده‌ایم.
دبیر همایش ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان با ‌اشاره به بررسی 300 شاخص برای انتخاب شرکت‌های برتر در رعایت حقوق مصرف‌کننده،‌ ادامه داد: علاوه‌ بر این، شرکت‌هایی که برند برتر را دریافت می‌کنند، متعهد می‌شوند که در طول سال آینده نیز این روند را ادامه دهند و در غیر این‌صورت، گواهینامه صادرشده برای این شرکت‌ها از آنها پس گرفته خواهد شد و در سنوات قبل نیز مواردی از این دست داشته‌ایم.گفتنی است، به‌ هر حال در شرایط فعلی که گرانی افسارگسیخته،‌گریبان‌گیر مردم است، این انتظار از سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان وجود دارد تا وظیفه ذاتی خود را که حمایت از مصرف‌کنندگان به‌خصوص در شرایط فعلی کشور است انجام دهد و به‌ جای تمرکز بر برگزاری همایش‌های تشریفاتی و پرهزینه، به ‌روی حمایت از مردم متمرکز شود.