kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۴۸۸۱
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۱

استفتاء از رهبر معظم انقلاب اسلامی



استفاده از مال شرط‌بندی
س) اگر از شرط‌بندی افراد دیگر در یک جمعی، خوردنی یا مالی هر چند کم به فردی که حتی در شرط آنها حضور نداشته و قبول نداشته، برسد، حکم آن خوردنی چیست و آیا باید هزینه‌ آن را پرداخت کند تا مال حرام از شرط‌بندی محسوب نشود؟
ج) افراد دیگر هم نمی‌توانند از مال حرامی که با شرط‌بندی به دست آمده است، استفاده کنند.
غش در فروش میوه
س) شغلم میوه فروشی است، طبیعی است که برای فروش میوه عیب‌های آن را مخفی کنیم مثل اینکه جلوی میوه‌ها را از بهترین پر کنیم، البته هنگام خرید مشتری میوه را دست چین می‌کند، یا برای جلوگیری از پژمردگی، میوه‌هایی مثل هویج را که قرار است فردا بفروشیم، در آب می‌گذاریم و صبح خشک می‌کنیم یا میوه‌های شب قبل را با میوه‌های جدید مخلوط می‌کنیم، آیا این کارها غش در معامله است؟
ج) اگر فروشنده، مال خود را بهتر از آنچه هست نشان دهد و کاری کند که قیمت مال در نظر مشتری زیاد شود، این کار تدلیس است و در این صورت اگر خریدار فریب بخورد، حق فسخ معامله را دارد.
نماز آیات در تعدد زلزله
س) در کرمانشاه در فاصله چند ثانیه دو زلزله رخ داد، طوری که همه گمان کردیم یک زلزله است، اما از اخبار متوجه شدیم دو زلزلۀ جدا از هم بوده است، آیا باید دو نماز آیات بخوانیم؟
ج) اگر عرفاً یک زلزله محسوب شود و عموم مردم یک زلزله حس کرده باشند، یک نماز آیات واجب است.
آرایش مختصر با حفظ حجاب
س) آرایش مختصر زن با حفظ حجاب و پوشش موی سرچه حکمی دارد؟ و استفاده زن از لنز رنگی که تفاوت زیادی با رنگ چشم ندارد، چه حکمی دارد؟
ج) آنچه عرفا زینت و آرایش محسوب می‌شود، باید از نامحرم پوشانده شود
شرکت ظاهری در نماز جماعت
س) به دلیل مصلحتی عقلایی به امام جماعتی که عادل نمی‌دانم اقتدا می‌کنم و بعد نماز را اعاده می‌کنم، اگر من واسطۀ اتصالِ امام به مامومین باشم، واجب است به آنها بگویم که نمازم را اعاده می‌کنم؟
ج) لازم نیست بگویید.