kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۴۶۶۱
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۰
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

اصلاح‌طلبان نمی‌توانند خرجشان را از دولت جدا کنند




سرویس سیاسی-
روزنامه زنجیره‌ای آفتاب یزد در مطلبی با عنوان «جدایی اصلاح‌طلبان از دولت گل به خودی است» نوشت:« اصلاح‌طلبان نباید تصور کنند که می‌توانند خرجشان را از دولت جدا کنند. همان جوانانی که قرار است دلشان را به دست آورند؛ خواهند گفت شما اگر قدرت تحلیل صحیح داشتید، یک سال و نیم پیش به ما می‌گفتید تا به روحانی رای نمی‌دادیم. چطور در این مدت کوتاه به این کشفیات جدید در مورد روحانی رسیدید؟!».گفتنی است جریان مدعی اصلاحات در سال گذشته، سهم خود را از دولت تمام و کمال دریافت کرد. اما این جریان که مسبب اصلی وضع موجود است، در زنگ حساب دو ادعا را مطرح کرد. اول اینکه جریان اصلاحات در دولت هیچ نقشی ندارد و دوم اینکه دولت اختیارات بسیار محدودی دارد و توان حل مشکلات را ندارد!در حال حاضر جریان مدعی اصلاحات در کنار دولت مسبب اصلی وضع موجود است و به همین خاطر باید درباره گزارش عملکرد خود به افکار عمومی پاسخگو باشد.
از تیتر تأمل برانگیز زنجیره ای‌ها تا سانسور یک خبر مهم!
تیتر اصلی روزنامه‌های کشور در پنج شنبه هفته گذشته، به بیانیه راهبردی گام دوم انقلاب از سوی رهبر معظم انقلاب، اختصاص داشت.در این میان برخی روزنامه‌های زنجیره‌ای مدعی اصلاحات تنها بخشی از این بیانیه را تیتر یک خود کرده بودند که «انقلاب اسلامی آماده‌ تصحیح خطاهای خویش است.» با اینکه روح بیانیه راهبردی رهبر معظم انقلاب، تماماً یادآوری بزرگی اتفاق انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن در طول چهل سال گذشته و همچنین امید به آینده، جوانان و مأموریت‌های نسل بعدی بود، اما این روزنامه‌ها بدون در نظر گرفتن روح سخنان رهبری که افتخار به گذشته و امید به آینده انقلاب است، تنها بخشی را برجسته کردند که موجب می‌شود روح این بیانیه کاملاً به‌صورت وارونه به مخاطب ارائه شود.
لازم به ذکر است که در بخشی از بیانیه گام دوم انقلاب آمده بود:«بدانید که اگر بی‌توجّهی به شعارهای انقلاب و غفلت از جریان انقلابی در برهه‌هایی از تاریخ چهل ساله نمی‌بود -که متأسّفانه بود و خسارت بار هم بود- بی‌شک دستاوردهای انقلاب از این بسی بیشتر و کشور در مسیر رسیدن به آرمان‌های بزرگ بسی جلوتر بود و بسیاری از مشکلات کنونی وجود نمی‌داشت.»علاوه‌بر این، چهارشنبه شب هفته گذشته در حمله انتحاری یک گروهک تروریستی به اتوبوس حامل یکی از یگان‌های قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، جمعی از حافظین مرزهای میهن اسلامی شهید و تعدادی نیز زخمی شدند.متاسفانه برخی روزنامه‌های زنجیره‌ای مدعی اصلاحات در اقدامی مسبوق به سابقه، این خبر مهم را سانسور کردند. روزنامه‌های ایران، اعتماد، سازندگی، قانون، همدلی، شهروند و جهان صنعت در نیم تای صفحه اول خود هیچ‌اشاره‌ای به این حادثه تلخ نداشتند.گفتنی است در شهریور سال جاری برخی از روزنامه‌های زنجیره‌ای در اقدامی تأسف برانگیز، اقدام اقتدارآفرین سپاه پاسداران در سیلی موشکی به تروریست‌های تکفیری را نیز سانسور کردند!
دوگانه‌سازی ناشیانه «FATF- معیشت» و انکار بی‌دستاوردی برجام!
روزنامه زنجیره‌ای آرمان در مطلبی نوشت:«اگر ما بر انقلابی بودن خود پا فشاری کنیم و بر اینکه سیاست‌های فعلی ادامه پیدا کند و FATF و اینگونه مسائل نیز تصویب نشود، بدین معنی است که اقتصادی بسته، درون‌گرا و غیرقابل ارتباط با کشورهای خارجی خواهیم داشت. بنابراین باید ببینیم چه توقعی از اقتصاد داریم و براساس توقعات، سیاست‌های خود را کنترل کنیم. اینکه برخی روی بهتر شدن معیشت مردم تاکید دارند با سیاست خارجی فعلی ما و با موضع‌گیری‌های خارجی نسبت به کشورمان تعارض دارد که همه مردم و مسئولان باید دقیق با این موضوع روبه‌رو شوند».
مدعیان اصلاحات در اقدامی ناشیانه و البته با توهین به شعور مردم با القای دوگانه دروغین «FATF-معیشت» اینگونه وانمود می‌کنند که با تصویب لوایح مرتبط با FATF، مشکلات اقتصادی کشور رفع می‌شود.این ادعای مضحک در حالی است که ظریف، وزیر امور خارجه چندی پیش صراحتا اعلام کرد که «نه من و نه رئیس‌جمهور تضمین نمی‌دهیم که با تصویب لوایح مرتبط با FATF، مشکلات حل شود».طرح دوگانه دروغین «FATF-معیشت» از سوی مدعیان اصلاحات در حالی است که دولتمردان یکی پس از دیگری بر بی‌دستاوردی برجام اعتراف می‌کنند. این اعتراف دیرهنگام در حالی است که پیش از این با دوگانه دروغین «هسته‌ای-معیشت» وعده داده شده بود که علاوه‌بر لغو تمامی تحریم‌ها به واسطه برجام، مشکل رکود، بیکاری، گرانی و حتی آب خوردن مردم نیز با برجام حل می‌شود.متاسفانه مدعیان اصلاحات با تشویق دولت به چشم دوختن به نقطه‌های خیالی، همچنان فرصت سوزی می‌کنند.
مقابل FATF سر تواضع فرود بیاوریم ضرر نمی‌کنیم!
محمدرضا تابش، عضو فراکسیون امید در روزنامه اعتماد نوشت: «ما انقلاب کردیم و شعار اصلی انقلاب ما هم استقلال و نه شرقی و نه غربی است بنابراین قرار نیست در مقابل توصیه‌های بلوک غرب یا شرق سر تعظیم فرود بیاوریم، اما باید بر اساس مصالح و منافع ملی‌مان بهترین تصمیم را در مورد موضوعات مختلف از جمله لوایح چهارگانه مرتبط با FATF بگیریم. همچنین باید پیامدهای مثبت و منفی پیوستن و نپیوستن به FATF بررسی شود؛ بر این اساس قاعدتا نپیوستن به کنوانسیون‌های مرتبط با FATF خوب نیست و پیامدهایی را برای کشورمان خواهد داشت البته ما اگر بتوانیم دنیا را توجیه کنیم و خواسته‌های منطقی را از آنچه غیرمعقولانه است، تفکیک کنیم به نفع‌مان خواهد بود. اگر ما در مقابل قوانینی که در عرف بین‌الملل جا افتاده سر تواضع فرود بیاوریم ولی همزمان در مقابل زیاده‌خواهی‌ها بایستیم، ضرر و زیان نمی‌کنیم.»
این عبارات سراسر تناقض آمیز حاصل خالی بودن دست مدعیان اصلاح‌طلبی از منطق و استدلال در دفاعشان از لوایح خودتحریمی FATF است. نویسنده که حامی همکاری ایران با FATF است، برای اظهار دیدگاه خود از عبارت فرودآوردن سر تواضع مقابل قوانین جا افتاده در عرف بین‌الملل استفاده کرده؛ این قوانین به اصطلاح جا افتاده همان کنوانسیون‌هایی‌اند که در اتاق‌های فکر استکبار مطابق امیال و اهداف شوم آنها پخت و پز می‌شوند. تابش از یک سو نوشته قرار نیست در مقابل توصیه‌های بلوک غرب یا شرق سر تعظیم فرود بیاوریم، از سوی دیگر تأکید می‌کند که باید در مقابل قوانین جا افتاده در عرف بین‌‎الملل سر تواضع فرود بیاوریم! این قوانین را جز بدخواهان نظام و ملت ایران نگاشته‌اند؟ معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا از طولانی شدن روند تصویب لوایح مرتبط با FATF هم گلایه کرده‌! مدعیان اصلاحات با اصرار بر تصویب این لوایح خودتحریمی، پیوندشان با اتاق جنگ اقتصادی علیه ایران را جار می‌زنند.
به جای پاسخگویی عملکرد خود ، مجمع تشخیص را تهدید می‌کنند
روزنامه ایران ارگان دولت در گزارشی به اظهارات روز چهارشنبه رئیس‌دفتر روحانی پرداخت و نوشت :« با نزدیک شدن به موعد پایانی FATF برای ایران، یعنی 27 بهمن ماه، اعضای دولت هشدار دادند که تأیید نشدن لوایح مرتبط در مجمع تشخیص می‌تواند متضمن ریسک‌هایی برای ایران و بانک‌های ایرانی باشد. رئیس‌دفتر رئیس‌جمهوری حتی از این هم پیش‌تر رفت و خطاب به مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت که اگر هم تصمیمی گرفته می‌شود (یعنی احتمال رد لوایح)، مسئولیت آن نیز باید پذیرفته شود.این اظهارات را می‌توان واکنشی به منتقدان دولت و FATF دانست که نه فقط همه تلاش خود را برای تصویب نشدن این لوایح به کار برده‌اند، بلکه در رویکردی سیاسی و نه فنی و اقتصادی، تصویب این لوایح را با تسهیل ارتباطات بانکی ایران با شرق و غرب دنیا، بی‌ارتباط می‌دانند. اما اعضای دولت با این اظهارات، در واقع هم به منتقدان و هم به نهادهای تصمیم‌گیر هشدار می‌دهند که باید مسئولیت تصمیمات خود را بپذیرند، آن هم در شرایطی که آمریکا از همه ابزارها برای فشار به اقتصاد و معیشت مردم استفاده می‌کند.» گفتنی است روزنامه دولت پاسخ نمی‌دهد که چرا رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور و کلاً اعضای دولت به‌جای تاکید بر بحث و اقناع اعضای مجمع، آنها را تهدید می‌کنند که مسئول مشکلات آینده می‌باشند. از دیدگاه دولت آیا این نوع ادبیات و اقدامات بر نظر اعضای مجمع تاثیرگذار است؟! و کلاً با گفتمان دولت تدبیر و امید چه نسبت و قرابتی دارد؟اصولاً از دید رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور و دیگر اعضای دولت، سهم دولت در ناکارآمدی‌های امروز تا چه اندازه است و چرا این دولت به جای پاسخگویی به دلیل سیاست‌های‌اشتباه در پی فرار از مسئولیت، فرافکنی و مقصر نشان دادن دیگر نهادها و سازمان‌هاست. لازم به گفتن نیست که ناکارآمدی دولت در ماه‌های اخیر تا به آن حد آشکار شده که دیگر نه تنها اصولگرایان بلکه اصلاح‌طلبان نیز به این مسئله‌اشاره می‌کنند.از سوی دیگر صحبت واعظی با حرف‌‌های چند ماه قبل وزیر امور خارجه تناقض دارد. محمدجواد ظریف ۱۵ مهر ۹۷ عنوان کرد:« نه بنده و نه آقای رئیس‌جمهور نمی‌توانیم تضمین دهیم که با پیوستن به لایحه حمایت مالی از تروریسم مشکلاتمان حل خواهد شد».