kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۴۵۳۲
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۴
مسئولان کشاورزی:

بازار سیب و پرتقال شب عید تنظیم شده است

در شرایطی که به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم و تقاضا برای میوه‌ها در شب عید افزایش پیدا می‌کند، مسئولان حوزه کشاورزی، خصوصا وزیر، از تنظیم بازار مناسب سیب و پرتقال و ذخیره آنها خبر دادند.

با توجه به آنکه کمتر از ۴۰ روز به ایام پایانی سال زمان باقی است، بازار میوه به عنوان یکی از محوری‌ترین اقلام سبد غذایی خانوار با نوساناتی روبروست که هر یک از مسئولان دلایل خاص خود را برای این گرانی‌ها مطرح می‌کنند، با این حال برخی مسئولان هم اذعان دارند که وضع تنظیم بازار میوه‌هایی مانند سیب و پرتقال مناسب است.
محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی درباره واگذاری مسئولیت تنظیم بازار شب عید به وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: مسئولیت واگذار شده به وزارت جهاد کشاورزی مربوط به بخش میوه‌های سیب و پرتقال است که به لطف خدا این نیاز در حال حاضر تأمین شده است.وی افزود: در دی ماه سیب مورد نیاز شب عید خریداری و به کلیه استان‌ها ارسال شد. بخشی از نیاز پرتقال نیز خریداری شده است و به استان‌ها منتقل شده است و ان‌شاء‌الله تا پایان ماه جاری به تمام نیاز در بخش پرتقال تأمین و به استان‌ها ارسال می‌شود.به گفته وزیر جهاد کشاورزی، در زمان مقرری که هر ساله از سوی سازمان تنظیم بازار اعلام می‌شود، ان‌شاء‌الله عرضه میوه‌های شب عید آغاز و این میوه‌ها در اختیار همگان قرار می‌گیرد.همچنین صدرا علی اکبرخانی مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه کمبودی در بازار تامین میوه شب عید وجود ندارد، اظهار داشت: براساس ابلاغیه وزیر جهاد کشاورزی و مصوبه راهبردی ستاد تنظیم بازار مقرر شد که برای تنظیم بازار شب عید ۴۰ هزار تن پرتقال و ۳۰ هزار تن سیب ذخیره و توزیع شود.
وی افزود: ۳۰ هزار تن تامسون شمال و ۱۰ هزار تن پرتقال والنسیا جنوب به منظور ذخیره‌سازی و توزیع با نرخ مصوب برای ایام پایانی سال انبار شده است.این مقام مسئول ادامه داد: قیمت گذاری میوه شب عید براساس ستاد تنظیم بازار هر استان در ایام پایانی سال اعمال خواهد شد و پس از بررسی و قیمت‌گذاری به بازار عرضه می‌شود.
در همین زمینه، حسن صابری رئیس‌اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار با اشاره به تاثیر ذخیره‌سازی میوه شب عید در تنش بازار اظهار کرد: ورود دیرهنگام سازمان تعاون روستایی به خرید پرتقال و سیب موجب شد تا قیمت سیب و پرتقال با نوساناتی در بازار روبرو شود.وی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه مرکبات نداریم، افزود: با توجه به افزایش تولید و فراوانی عرضه جای هیچ‌گونه نگرانی مبنی بر افزایش چشمگیر قیمت در بازار شب عید وجود ندارد. با ازدیاد تقاضا در ایام پایانی سال، قیمت میوه با افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی در بازار روبرو خواهد شد اما مجدد بازار به روال عادی خود باز خواهد گشت.