kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۴۱۷۳
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱

واکنش جامعه پزشکی به اظهارات رئیس‌جمهور در مجلس

پس از اظهارات رئیس‌جمهور در جریان جلسه رای اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی بهداشت و انتقاد از برخی پزشکان، واکنش‌های مختلفی در جامعه پزشکی کشور مطرح شد.



رئیس‌جمهور که روز دوشنبه برای شرکت در جلسه بررسی صلاحیت و رای اعتماد به سعید نمکی به مجلس رفته بود، در بخشی از سخنان خود مباحثی را مطرح کرد که خیلی به مذاق جامعه پزشکی کشور خوش نیامد.
حسن روحانی در این جلسه گفت: امروز هم پزشکان مخلص و ایثارگر زیادی داریم، هرچند که ممکن است افراد کمی هم داشته باشیم که همه ویژگی آنها مطلوب جامعه نباشد اما این قشر همواره مورد احترام جامعه بوده است.
روحانی افزود: در ایران متاسفانه ما به نحوی یک پزشک را تربیت می‌کنیم که تزریق را خلاف شأن خود می‌داند. من با چشم خود در کشورهای دیگر دیده ام که یک جراح، هم تزریق را انجام می‌دهد و هم زخم بیمار را پانسمان می‌کند. ما در کشور فکر می‌کنیم که پزشک یک تافته جدابافته است که این نگاه باید در دانشکده پزشکی اصلاح شود. دانشکده‌های پزشکی ما امروز باید متحول شوند که این مهم‌ترین وظیفه وزیر جدید بهداشت خواهد بود.
وی به ذکر خاطره‌ای پرداخت و گفت: بنده پیش پزشکی رفته بودم یک صفحه دارو برای بنده نوشت. به آن پزشک گفتم این مقدار دارو را برای چه به بنده تجویز می‌کنید، که گفت: «داروی بنده دو خط اول است، مابقی زینت‌النسخه است».
رئیس‌جمهور گفت: ما زینت‌النسخه نمی‌خواهیم به نظرم این قدر هشتک درست می‌شود یکبار هم یک هشتک به عنوان زینت النسخه درست شود. البته که بسیاری از پزشکان ما متعهد هستند و این کارها را انجام نمی‌دهند اما یک مقدار از این مسئله به فرهنگ جامعه ما مرتبط می‌شود، چرا که اگر یک پزشکی، بیماری را معالجه کند و بگوید شما نیازی به دارو ندارید باید یک مقدار استراحت کنید و نوشیدنی مصرف کنید، آن بیمار ممکن است این موضوع را قبول نکند.اگر پزشک، بیمار را معاینه کرده و داروی کمی بنویسد، باز بیمار ناراضی خواهد بود.
اما دیروز برخی از اعضای جامعه پزشکی کشور به سخنان رئیس‌جمهور واکنش نشان دادند.
مسئولین اجرایی کشور به فکر رفع مشکل معیشت مردم باشند
رئیس‌کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از صحبت‌های رئیس‌جمهور در مجلس در ارتباط با پزشکان گفت: صحبت‌هایی که رئیس‌جمهور در مجلس مطرح کردند بسیار عامیانه بود و موضوعی است که واقعیت ندارد. هیچ جای دنیا پزشک خودش آمپول تزریق نمی‌کند.حسینعلی شهریاری افزود: بالاترین مسئول اجرایی کشور به جای طرح چنین موضوعاتی به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فکر رفع مشکل معیشتی مردم با‌شد. در حال حاضر گوشت به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کیلویی بیش از‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ۱۰۰ هزار تومان رسیده و به‌جای حرف‌های عامیانه‌پسند باید این مشکلات رفع شو‌د.وزیر اسبق بهداشت، هم در یادداشتی به سخنان رئیس‌جمهور در مجلس شورای اسلامی واکنش
 نشان داد.
کامران باقری لنکرانی نوشت: «گفتند چرا پزشکان از برخی از خدمات «عار» دارند و ندانستند که جراحان ما در بیمارستان‌ها عموما پانسمان اول بعد از جراحی را به ویژه در عمل‌های مهم را خودشان تعویض می‌کنند؛ البته نپرسیدند که اگر جراح و پزشک به پانسمان بسنده کرد خدمات حرفه‌ای را چه کسی باید
انجام دهد؟
شاید نمی‌دانند که برخی از اطبا در مراکز دولتی ایران مجبورند برای رسیدگی به بیماران به قدر چهار پزشک در خارج از ایران در همان کشورهایی که آقای رئیس‌جمهور سرکوفت آنها را زدند بیمار ببینند؛ جراحی کنند یا خدمات مختلف به آنها ارایه دهند و دستمزد بسیار کمتری بگیرند و دچار فرسودگی هم بشوند.
به عنوان کسی که بیش از ۲۶ سال توفیق داشتم فقط در مراکز دولتی بیمار ببینم و اکنون به ضرورت تاخیر در دریافت حقوق خود مجبور به تاسیس مطب شده ام، از دولت گلایه‌مندم که چرا با تاخیر بیش از یک‌سال در پرداخت‌ها آن‌هم با کسورات غیر قابل باور؛ شرایط خدمت را از بین برد.»
با پزشکان با زبان احترام و تکریم سخن بگویید
رئیس‌شورای عالی و سرپرست سازمان نظام پزشکی هم در نامه‌ای خطاب به روحانی نسبت به نادیده انگاشتن خدمات عظیم و بی‌شمار جامعه پزشکی در اقصی نقاط کشور و تخریب این سرمایه اجتماعی واکنش نشان داد. در متن این نامه آمده است:« اینجانب به عنوان نماینده‌ای کوچک از جماعتی بزرگ به استحضار می‌رسانم پزشکان این مرز و بوم نه تنها خود را تافته جدا بافته از مردم نمی‌دانند بلکه در عرصه‌های گوناگون به عنوان یکی از خدوم‌ترین و فداکارترین اقشار مردم ایران زمین به وظایف انسانی و حرفه‌ای خود عمل کرده‌اند. خوب است با پزشکان شریفی که عمری صادقانه و خالصانه در سخت‌ترین شرایط و در دوردست‌ترین مناطق کشور به مردم ایران خدمت می‌کنند، با زبان احترام و تکریم سخن بگویید، آنچنانکه مردم قدردان چنین می‌کنند.
مقایسه کسانی که روز و شب را در گیرودار خدمت گم کرده‌اند، در شرایطی که خدمات برخی از ایشان ماه هاست جبران نشده است با پزشکانی که در آن سوی آب‌ها هستند مناقشه انگیز و قیاس ناپذیر است.»