kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۴۰۹۳
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۸

روحانی(بهمن 97): با تصویب لوایح FATF مبادلات بانکی تسهیل می‌شود/ظریف(مهر 97): نه من و نه رئیس‌جمهور تضمین نمی‌دهیم با FATF مشکلات حل شود

رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس، تصویب لوایح مرتبط با FATF را تسهیل‌کننده مبادلات بانکی نامیده است. این در حالی است که پیش از این وزیر خارجه در مجلس گفته بود: نه من و نه رئیس‌جمهور تضمین نمی‌دهیم که با FATF مشکلات حل شود!


سرویس سیاسی-

روحانی صبح دوشنبه در جلسه دفاع از وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در صحن علنی مجلس گفت: «ان‌شاءالله با تصویب نهایی لوایح چهارگانه(مرتبط با FATF) و بخش تکمیلی دوفوریتی، دست مسئولین برای روان‌سازی مبادلات خارجی و مالی و بانکی بازتر شود».
رئیس‌جمهور در این اظهارنظر، لوایح چهارگانه مرتبط با FATF را تسهیل کننده مبادلات بانکی و مالی نامیده است. این در حالی است که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه-15 مهر 97- در صحن علنی مجلس گفته بود: نه من و نه رئیس‌جمهور تضمین نمی‌دهیم که با تصویب CFT (‌یکی از لوایح چهارگانه مرتبط با FATF) مشکلات حل شود.
روحانی در حالی تصویب لوایح مرتبط با FATF را به رفع تحریم‌های مالی و بانکی مرتبط کرده است که در سال 94، صراحتا گفته بود که با برجام تمامی تحریم‌های ضد ایرانی از جمله تحریم‌های مالی و بانکی به یکباره در روز اجرا- دی ماه 94- لغو خواهد شد و نه تعلیق.
در سال 94 در حساب کاربری روحانی در یکی از شبکه های اجتماعی آمده بود: «ایران هیچ توافقی را امضا نمی‌کند مگر اینکه تمام تحریم‌های اقتصادی در همان روز لغو شود». نکته قابل تأمل اینجاست که چندی بعد این پست حذف شد!
این پست حذف شد اما اظهارات روحانی در 23 تیر 94 در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی در سالن اجلاس سران سانسورشدنی نیست. وی در آن روز گفته بود: «به ملت شریف ایران اعلام می‌کنم که طبق این توافق (برجام)، در روز اجرای توافق (دی ماه ۹۴) تمامی تحریم‌ها، حتی تحریم‌های تسلیحاتی، موشکی هم به صورتی که در قطعنامه بوده، لغو خواهد شد. تمام تحریم‌های اقتصادی شامل مالی، بانکی، بیمه، حمل و نقل، پتروشیمی و فلزات گرانبها بطور کامل لغو خواهد شد و نه تعلیق.»
روحانی همچنین دی ماه 94 گفته بود:«امروز با اعلام رسمی اجرای برجام، از پرونده هسته‌ای ایران، «امنیت‌زدایی» شد؛ قطعنامه‌های ظالمانه علیه ملت ایران، لغو گردید؛ طومار تحریم درهم پیچیده شد، حقوق هسته‌ای ایران تثبیت گردید و اقتصاد ایران در مدار اقتصاد جهانی قرار
گرفت.»
همچنین محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه -شهریور ۹۴ در کمیسیون برجام- گفته بود: «کل تحریم‌های اقتصادی، مالی و پولی اتحادیه اروپا، کل تحریم‌های ایالات متحده که بر شخصیت‌های غیرآمریکایی اعمال می‌شود از روز اجرا لغو خواهد شد، علاوه بر آن تحریم ۳۵ ساله هواپیمایی نیز لغو می‌شود».
دیگر دولتمردان نیز بارها بر لغو تحریم‌های بانکی و مالی به واسطه برجام تاکید کرده بودند.
متاسفانه دولتمردان دو رویکرد غلط و خسارت آفرین «اجرای هر توافق بهتر از عدم توافق» و «اقدامات نقد در مقابل وعده‌های نسیه» را سرلوحه سیاست خارجی خود قرار داده‌اند.
اکنون تجربه پرهزینه و عبرت‌آموز برجام پیش روی ماست، دولتمردان و به خصوص شخص رئیس‌جمهور می‌بایست با تغییر رویکرد خود، سیاست غلط چیدن تمامی تخم مرغ‌ها در سبد برجام را متوقف کرده و با توجه ویژه به توان داخلی و اقتصاد مقاومتی، وضع موجود را تغییر دهند.
وعده نسیه اینستکس به ازای اقدام نقد ایران در FATF ادامه پروژه مشترک اروپا و آمریکا در برجامیزه کردن مولفه‌های قدرت ایران است.