رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا:
عملکرد ارتش، پندار حامیان انحلال آن بعد از انقلاب را خنثی کرد
حجتالاسلاموالمسلمین علی سعیدی، رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا از همان سالهای ابتدایی پس از پیروزی انقلاب در نیروهای مسلح حضور داشته و اشراف کاملی به عملکرد ارتش و سپاه دارد. وی در گفتوگویی به مناسبت چهل سالگی انقلاب اسلامی، از نقش ارتش در انقلاب اسلامی، تبدیل ایمان فردی کارکنان ارتش به فرهنگ سازمانی و فرماندهانی گفته است که به تعبیر وی مصداق مالک اشتر هستند.
حجتالاسلام و المسلمین سعیدی، در پاسخ به این سوال که چه عاملی باعث شد ارتش با وجود دشواریهای فراوان و احتمال تبعات، پیامدها و مجازاتهای سنگین در صورت عدم تحقق پیروزی انقلاب اسلامی، راه پیوستن به انقلاب را انتخاب کند، اظهار کرد: بدنه ارتش افراد پاک و سالمی داشت که زبانزد بودند، منتهی مخفیانه و با تقیه عمل میکردند. آنها رژیم شاهنشاهی را قبول نداشتند، ولی بهخاطر شرایطی که بر فضای کشور حاکم بود، مجبور بودند در ظاهر همراهی کنند. وی افزود: حتی برخی از آنها با علما ارتباط داشتند و به آنها گفته شده بود، سر جای خودتان (در ارتش) بمانید. آنچه بسیار مهم است، همین تحول درونی بود که در مجموعه ارتش بهوجود آمد. رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا یادآور شد: بعدها کسانی مانند شهیدان فلاحی و صیاد شیرازی و یا خلبانهای رشیدی را که انصافاً در سختترین شرایط با شهامت کار کردند را دیدیم. این خلبانان با اینکه هواپیماهای جنگی ما مشکلاتی داشتند و ارتش عراق هم از جهات مختلف پشتیبانی میشد، مردانه ایستادند و ضربات مهلکی بر پیکر ارتش عراق وارد کردند.وی درباره میزان اثبات هویت انقلابی ارتش، پس از تحقق اراده امام خمینی(ره) در حفظ آن علیرغم برخی تلاشها برای انحلال ارتش نیز گفت: عملکرد ارتش، پندارهای دو گروه را باطل کرد؛ چه پندار کسانی که دارای اندیشههای سوء و بهدنبال انحلال ارتش بودند و چه کسانی که تصورشان از نوع دیگری بود و میگفتند این ارتش، ارتش نمیشود و ما نمیتوانیم به این ارتش متکی شویم. واقعیت این است که ارتش همه اینها را خثنی کرد. اگر برگردیم به سالهای 1358 و 1359 معلوم میشود که هنر امام(ره) چه بود. منافقان چه شایعات و حرفهایی درخصوص انحلال ارتش میزدند، ولی امام(ره) ایستادند و فرمودند ارتشیها متعلق به این نظام هستند. حجتالاسلام و المسلمین سعیدی اضافه کرد: الحمدلله، در طول این 40 سال، ارتش، سپاه و بسیج در نقش خودشان گامهای بلندی را در کنار هم برداشتند و بعد از جنگ هم در عرصههای مختلف به درستی انجام وظیفه کردند. وی یادآور شد: بعد از رحلت امام(ره) خطراتی متوجه انقلاب بود، اما مقام معظم رهبری بهسرعت این وضعیت ارتش و سپاه را تثبیت کردند و آرامش کامل بهوجود آوردند. ارتش در مقام عمل توانست کاملاً ایدهها و آرمانهای امام و مقام معظم رهبری را پیاده کند. مدیران و فرماندهانی که امروز در رأس ارتش هستند را ملاحظه کنید؛ اینها افتخارات امروز نظام هستند. مگر مالکاشتر چه خصوصیتی داشت که اینها ندارند؟ چرا حضرت علی(ع) اینهمه به ایشان علاقه داشت و یا محمدبن ابیبکر چه خصوصیتی داشت که حضرت به ایشان علاقهمند بودند؟ اینها همان انسانهای پاکباختهای بودند که در خدمت ولایت قرار گرفتند و آماده فداکاری بودند. امروز هم ما این واقعیت را کاملاً در ارتش میبینیم.رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا با اشاره به نگاه حضرت امام خمینی(ره) درباره تحول ارتش و ارتقای آن به ارتشی مکتبی با ایجاد عقیدتی سیاسی، به شاخصههای لازم برای استمرار قدرتمندانه هویت مکتبی ارتش اشاره کرد و گفت: درباره ویژگی نیروهای مسلح مکتبی باید چهار مورد را لحاظ کنیم: ارتش دینی، ارتش ولایی، ارتش مردمی و ارتش انقلابی. اگر این چهار وصف در یک نیروی مسلح باشد، به آن ارتش مکتبی میگوییم. امروز خوشبختانه میبینیم که ارتش ما دینی، مکتبی، انقلابی، ولایی و مردمی است. وی افزود: درعینحال کسی که ولیفقیه و رهبر نظام است، فرمانده کل قوا هم است و این موضوع وضعیت خاصی را ایجاب میکند؛ وقتی در رأس نظام امیرالمؤمنین قرار دارد، رئیس ستاد امیرالمؤمنین هم باید مالک اشتری باشد که بالاترین ویژگیها و شاخصهای ارزشی را داراست. بنابراین امروز مردم، ارتش و سپاه و حتی خانواده آنان را الگوی خود میدانند. اینها به شایستگی، خود را در تراز نگاه حضرت امام و رهبر معظم انقلاب حفظ و در برابر دشمنان نظام صفآرایی کردهاند. وی با اشاره به آیه 60 سوره مبارکه انفال که خداوند در آن میفرماید: «وَأعِدُّوا لَهُم مَااستَطَعتُم مِن قُوَّه»، اضافه کرد: واژه قوت بهزیبایی شامل هر نوع توان و ظرفیتی است. خداوند میفرماید همه توانتان را به میدان بیاورید. ظاهر آیه این است که آمادگی نظامی را فراهم کنید. در مرحله بعدی میفرماید الزامات نرمافزاری را مهیا کنید و اگر سه عنصر ایمان، صبر و بصیرت در شما وجود داشت، توان شما ده برابر میشود. این تحلیل، همان فرمول نبرد نامتقارن است. حجتالاسلام و المسلمین سعیدی خاطرنشان کرد: نبرد نامتقارن این است که در جبهه حق یکسری عوامل وجود دارد که در جبهه دشمن نیست و شما آن را برجسته میکنید. بنابراین قرآن میگوید شما که نیروهایتان با آنها برابری نمیکند، برای آنکه بتوانید با دشمن مقابله کنید، راهش این است و نتیجهاش هم مشخص است: «إن یَکُن مِنکُم عِشرُونَ صابرون، یَغلبُوا مِائتین...» (انفال/65)؛ این یعنی اگر میزان صبر و تقوای شما بیشتر شد، امداد غیبی به سراغتان میآید. اینها فرمولهای سختافزاری و نرمافزاری است که قرآن به ما آموزش میدهد.