kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۴۰۷۰
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۲

آماده‌باش ونزوئلا برای مقابله با حمله نظامی آمریکا

ونزوئلا ضمن مخالفت قاطع با اولتیماتوم کشورهای اروپایی و در واکنش به تحرکات نظامی آمریکا تاکید کرده‌ تسلیم نخواهند شد و برای مقابله با حمله نظامی آمریکا نیز آماده است.


سرویس خارجی-

دیروز(دوشنبه) اولتیماتوم 8 روزه اتحادیه اروپا برای برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در ونزوئلا  تمام شد اما، اتفاقی نیفتاد. پیش از این «مادورو» گفته بود تسلیم فشارها نخواهد شد و خبری هم از انتخابات تازه نیست مگر در زمان مقرر در قانون.
روز پنجشنبه، پارلمان اروپا با 439 رای موافق در برابر 104 رای مخالف قطعنامه غیرالزام‌آوری را تصویب کرد که بر اساس آن «خوان گوایدو» رهبر کودتاچیان ونزوئلا به عنوان رئیس‌جمهور قانونی این کشور به رسمیت شناخته می‌شود!  دیروز اما خبرگزاری «اسپوتنیک» نوشت، طبق اطلاعاتی که به دست آورده، ایتالیا بیانیه اتحادیه اروپا مبنی بر به رسمیت شناختن «خوان گوایدو» رهبر مخالفان ونزوئلا به عنوان رئیس‌جمهور موقت این کشور را وتو کرده است. یک منبع آگاه که این اطلاعات را  در اختیار اسپوتنیک گذاشت اعلام کرد: «بنابر اطلاعاتی که من دارم، در جریان نشست غیر رسمی وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا که به تازگی در بخارست (پایتخت رومانی) برگزار شد، ایتالیا این بیانیه را وتو کرد.» پیش‌تر «مانلیو دی‌استفانو»، وزیر خارجه ایتالیا اعلام کرده بود این کشور رهبر مخالفان را به عنوان رئیس‌جمهور موقت به رسمیت نمی‌شناسد. بعد از ناکامی اتحادیه اروپا در تصویب بیانیه‌ به منظور به رسمیت شناختن ریاست جمهوری رهبر کودتاچیان چندین کشور اروپایی اعلام کردند آنها «خوآن گوایدو» را به عنوان رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت می‌شناسند. به گزارش «اسکای نیوز» چندین کشور اروپایی مثل انگلیس، فرانسه، سوئد، اتریش، اسپانیا، دانمارک، هلند و لتونی دیروز دوشنبه رسما اعلام کردند که «خوآن گوآیدو» را به عنوان «رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا» به رسمیت می‌شناسند و بدین ترتیب اتحادیه اروپا در اعلام یک موضع رسمی در مورد ونزوئلا عملا شکست خورد.
تسلیم نمی‌شویم
دیروز همزمان با این تحولات و پایان ضرب‌الاجل اتحادیه اروپا «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا اعلام کرد ضرب‌الاجل اروپایی‌ها را رد و بر قانونی بودن دولت خود تاکید می‌کند. «مادورو» در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی اسپانیایی  همچنین تاکید کرد کشورش آماده دفاع از خود در مقابل هرگونه مداخله خارجی است. مادورو گفت: «ما اولتیماتوم‌ها از سوی هیچ کسی را قبول نخواهیم کرد.  مردم ونزوئلا من را برای یک دوره شش ساله انتخاب کرده‌اند. تصور می‌کنم بهتر است همه مردم ونزوئلا مطابق با قانون اساسی رفتار و اقدام کنند. این به نفع کشور من است. انتخابات بعدی ریاست جمهوری ونزوئلا در سال 2025 برگزار خواهد شد. مادورو همچنین هشدار داد که نمی‌تواند در صورت ادامه فشارها برای کناره‌گیری او از قدرت، احتمال وقوع جنگ داخلی را رد کند.»
جنگ ویتنام تکرار می‌شود
 به گزارش ایسنا نیکولاس مادورو در مصاحبه تلویزیونی خود در روز یکشنبه گفت: «همه چیز بستگی به سطح حماقت و خصومت امپراتوری شمالی (آمریکا) و متحدان غربی‌اش دارد. اگر امپراتوری آمریکایی به ما حمله کند ما از خودمان دفاع خواهیم کرد. ما ونزوئلا را تسلیم نخواهیم کرد.» مادورو هشدار داد که رئیس‌جمهور آمریکا با چنین دخالتی کشورش را درگیر جنگی مانند ویتنام خواهد کرد. مادورو گفت: «دونالد ترامپ تمامش کن! داری اشتباهی می‌کنی که دستانت را به خون آغشته خواهد کرد و ریاست جمهوری را با دستی خون‌آلود ترک خواهی کرد... بیا به یکدیگر احترام بگذاریم، یا اینکه می‌خواهی یک ویتنام دیگر در آمریکای لاتین تکرار کنی؟»
آماده جنگیم
همزمان با اظهارات مادورو سفیر ونزوئلا در سازمان ملل متحد نیز  در گفت‌وگو با یک رسانه ترکیه‌ای از آمادگی مردم کشورش برای مقابله با هرگونه دخالت نظامی احتمالی آمریکا در ونزوئلا خبر داد. «خورخه والرو» در گفت‌وگو با «آناتولی» گفت: «کاملا آماده مقابله با هرگونه تجاوز نظامی خارجی هستیم. میلیون‌ها نفر در کشور ما برای مقاومتی طولانی... با هر سلاحی که داشته باشند، آماده هستند.» والرو در ادامه با اشاره به جنگ 20 ساله آمریکا در ویتنام، واشنگتن را متهم کرد که می‌خواهد در ونزوئلا نیز وضعیتی شبیه به ویتنام ایجاد کند. وی گفت: «دونالد ترامپ قصد راه‌اندازی جنگ جهانی سوم را دارد.»