kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۳۸۹۹
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰

دویچه وله: شرکت‌های آلمانی در اثربخشی INSTEX تردید دارند

ارگان رسمی دولت آلمان تصریح کرد 70 درصد شرکت‌های آلمانی، در نتیجه‌بخش بودن کانال INSTEX تردید دارند.



 مدیریک شرکت آلمانی به دویچه‌وله گفت 70 درصد شرکت‌های آلمان در نتیجه‌بخش بودن اینس‌تکس «ابزار حمایت از تبادلات تجاری» تردید دارند. او گفت این سیستم محدود به غذا و دارو است و باید محصولات دیگر را هم شامل شود.
دویچه‌وله فارسی برای آشنایی با دشواری‌های شرکت‌های کوچک و متوسط آلمانی با مهندس سریم سعیدی، مدیرعامل شرکت «روهر مونتان پارس» یکی از شرکت‌های وابسته به «روهر مونتان گروپ» صحبت کرد. این شرکت‌ متوسط آلمانی بیش از 60 کارمند دارد و در حوزه صنایع کابل‌سازی و انتقال قطعات به ایران فعالیت دارد.
سعیدی، مدیرعامل این شرکت درباره وضعیت شرکت‌های متوسط فعال در ایران گفت: شرکت‌های متوسط فعال در ایران با وجود اینس‌تکس وضعیت ناروشنی دارند و این کانال مالی نمی‌تواند مشکل آنها را حل کند.
او دلیل آن را این‌گونه توضیح می‌دهد: «در حال حاضر فقط سه کشور اروپایی (آلمان، بریتانیا و فرانسه) در آن شرکت کرده‌اند و هنوز مشخص نیست که کشورهای دیگر اروپایی چه موضعی اتخاذ خواهند کرد. از آن گذشته اینس‌تکس فقط در عرصه کالاهای اساسی دارو، غذا و محصولات کشاورزی اجازه کار دارد و برای شرکت‌های آلمانی که در این سه عرصه فعال نیستند عملا  وضعیت فرقی نکرده است.
به گفته رئیس شرکت روهر مونتان پارس هنوز چارچوب همکاری اینس‌تکس با بانک‌های آلمانی ناروشن مانده است و مشخص نیست که آیا بانک‌های آلمانی با اینس‌تکس همکاری خواهند کرد یا خیر.
او نتیجه می‌گیرد مشکل شرکت‌های متوسط آلمانی فعال در ایران بدون همکاری بانک‌های آلمانی قابل حل نیست. این بانک‌ها به دلیل فشار آمریکا و ترس از تحریم شدن از طرف این کشور در معاملات با ایران با شرکت‌های آلمانی فعال در ایران همکاری نمی‌کنند.
به گفته سعیدی اخیرا ایالات متحده آمریکا با نوشتن نامه به برخی از شرکت‌های آلمانی هشدار داده است تا همکاری با ایران را قطع کنند در غیر این صورت تحریم خواهند شد.
سعیدی، تاکید کرد: «ما خوشحال هستیم که این قدم (ثبت اینس تکس)  برداشته شده و ایران در برجام باقی می‌ماند. اما در نهایت آن انتظاراتی که ما در اوایل سال 2016 با برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران داشتیم فکر نمی‌کنم برآورده شود. در آن زمان بسیاری از شرکت‌های آلمانی با امید به توسعه مناسبات خود در ایران فعالیتشان را آغاز کردند. اکنون 70 درصد این شرکت‌ها با تردید به اینس‌تکس می‌نگرند.»