kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۳۶۹۴
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۶
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

دولت اقتصاد کشور را به امید برجام رها کرده است

روزنامه آرمان در یادداشتی از رها‌شدگی اقتصاد کشور از سوی دولت به امید برجام نوشت!



سرویس سیاسی-

در این یادداشت آمده است: یکی از سخت‌ترین سؤالات، همین پیش‌بینی حوزه‌های اقتصادی است که این حوزه به امانی رها شده که معلوم نیست به امان خداست یا ائمه یا سیاستگذاران، ولی کلیاتش در این است که یک نوع رهاشدگی در حوزه اقتصادی را شاهدیم. علت اصلی و کلیدی این بود که دولت انتظار داشت با برجام به نتیجه غایی برسد و با ورود سرمایه خارجی بتواند اقتصاد را متحول کند و چون این دید حاکم بود و تحقق نیافت و در سایه آن دولت برنامه اقتصادی تفصیلی هم نداشت، این پراکندگی در حفظ ارزش پول ملی و نرخ ارز و امثالهم شکل گرفت.
از بقیه یادداشت آرمان که توضیح مقدمه است بگذریم به این نکته می‌رسیم که وقتی برجام که اقتصاد کشور به امید آن به امان مجهول‌الهویه‌ای رها شده است نتیجه زیانبار کنونی را در پی داشته است تاکید زنجیره‌ای‌ها بر ضرورت پیوستن به لوایح چهارگانه و FATF چه نتیجه‌ای خواهد داشت؟!
زنجیره‌ای‌ها همچنان به دنبال نخود سیاه SPV !
روزنامه‌های زنجیره‌ای بعد از شکست برجام و مشخص شدن نتیجه تحقیقا صفر و ضرر مطلق آن برای ایران همچنان به دنبال نخود سیاه تضمین و ساز و کار مالی اروپا هستند.
روزنامه آرمان در گزارشی نوشته است: خروج آمریکا از برجام شرایطی را فراهم آورد که اروپایی‌ها بتوانند از سایه آمریکا بیرون بیایند و در جایگاهی مستقل‌تر به ادامه برجام با ایران بیندیشند. لذا با کناره‌گیری آمریکا سازوکار مالی اروپایی را برای تسهیل تجارت و خرید نفت با ایران مطرح کردند تا از سویی ایران را به ماندن در برجام ترغیب کنند و از طرف دیگر به آمریکا نیز نشان دهند که می‌توانند به طور مستقل یک توافق بین‌المللی را پیش ببرند. در این راستا گرچه در اجرای سازوکار مالی اروپایی‌ها چند ماهی تاخیر افتاد، اما آن‌گونه که خبر می‌رسد اروپایی‌‌ها تقریبا به جمع‌بندی مشترکی رسیده‌اند و آن طور که مشخص است قرار است به زودی این سازوکار اجرایی شود.
آرمان در یادداشت دیگری درست عکس آنچه ذکر شد را تذکر و از لزوم عدم اعتماد به اروپا سخن گفته است، در این یادداشت آمده است: «از مدت‌ها قبل لزوم دل نبستن به اتحادیه اروپا را گوشزد کرده بودم. اتحادیه اروپا گرچه یک واحد سیاسی است و تشکیل آن از ابتدا خوشایند آمریکا نبود و به همین دلیل هم انگلستان عضو کامل اتحادیه اروپا نشد، چون دست‌نشانده آمریکا در این اتحادیه بود. آمریکا فکر می‌کرد در دنیا رقیبی پیدا کرده که مجموعه دوستان گذشته‌اش بوده‌اند و به همین دلیل از این قضیه ناراضی بود. با خروج آمریکا از برجام، اتحادیه اروپا به خاطر اینکه ایران را آزاد نگذارد تا دست به فعالیت‌های گسترده‌تری بزند، تلاش کرد تا هم در برابر آمریکا بایستد که استقلال خودش را نشان دهد و هم ایران را در چارچوب برجام نگه دارد و اجازه ندهد که ایران دنبال فعالیت‌های هسته‌ای‌اش برود.»
گفتنی است اکنون سه سال از روز آغاز اجرای تعهدات 1+5 ذیل برجام سپری شده است. علاوه‌‌بر بی‌دستاوردی برجام، در حال حاضر نزدیک یک ماه از آغاز سال 2019 سپری شده است و جز وعده‌های پوچ، چیزی از بسته اروپایی و spv نصیب ایران نشده است. کانال مالی اروپا (spv) حتی اگر اجرایی نیز بشود، چیزی فراتر از نفت در برابر غذا و دارو نیست.
تاکید بر ادامه برجام با اروپا در حالی بود که تروئیکای اروپایی(انگلیس، فرانسه، آلمان) در توافق سعدآباد در دولت اصلاحات ثابت کردند که قابل اعتماد نیستند. قرار بر این بود که اروپایی‌ها حداکثر تا ۱۰ خردادماه بسته پیشنهادی خود مبنی بر تضمین اجرای تعهدات برجامی را ارائه دهند؛ اما موگرینی صراحتاً اعلام کرد که درخصوص تعهدات برجامی به ایران تضمین نمی‌دهیم. اروپا در نهایت در نیمه تیرماه بسته پیشنهادی خود را ارائه کرد. روحانی در گفت‌و‌گوی تلفنی با «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان اعلام کرد که بسته پیشنهادی اروپا مأیوس‌کننده بود.
بیانیه ۱۰ بندی اتحادیه اروپا در برجام بدون آمریکا در نیمه تیرماه 97 منتشر شد. این بیانیه از فقدان تضمین برای حفظ برجام در مقابل عهدشکنی و کارشکنی آمریکا رنج می‌برد. تکرار ادبیات کلی و مبهم و شعار زده بدون ارائه تضمین‌های مشخص درباره مواخذه آمریکا در شورای امنیت و نحوه مقابله با تحریم‌هایی که عملا برجام را از بین می‌برد، همچنان مشکل اروپایی‌ها در ادعای پایبندی به برجام بود.
در تابستان 97 شرکت‌های اروپایی بدون توجه به تعهدات خود برای خروج از ایران صف کشیدند. در همین راستا شرکت‌های بدعهدی همچون پژو و توتال اعلام کردند که فعالیت‌های خود در ایران را تعلیق خواهند کرد. شرکت‌های ایرباس، زیمنس، اینژی، مرسک، دی زی بانک آلمان و چند شرکت دیگر نیز بیانیه‌های مشابهی صادر کردند.
پیش از آن «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه-اردیبهشت 97- در حاشیه نشست غیررسمی سران اروپا در بلغارستان گفته بود:«به خاطر مسئله ایران، علیه شرکت‌های آمریکایی جنگ تجاری یا راهبردی راه نخواهیم انداخت. این کار منطقی نیست. ثانیا، شرکت‌های فرانسوی را به ماندن در ایران مجبور نخواهیم کرد».
تلگرام و برجام دو بال شکسته شده روحانی
روزنامه سازندگی دیروز در مطلبی نوشت: «رئیس‌جمهور روحانی برای اخذ این مصوبه [تصویب پالرمو و سی.اف.تی در مجمع تشخیص مصلحت نظام] مصمم‌تر از آن است که تصور می‌شود. حتی این تحلیل وجود دارد که سخنان او در وزارت ارتباطات و طعنه‌ها یا‌اشاراتی که به موضوع فیلترینگ یا سخت‌گیری بر زنان داشت، حاوی این پیام پنهان بود که بر سر بقای برجام و اف.ای.تی.اف می‌ایستد. دو بال حسن روحانی، تلگرام و برجام است و اگرچه هر دو شکسته شده اما قابل ترمیم‌اند. چنان‌که فضای مجازی از نفس نیفتاده است و برجام به رغم خروج یک‌جانبه ترامپ و فشار برخی در داخل هنوز برجاست.»
برجام از ابتدا با عدم رعایت قواعدی مانند عدم اخذ تضمین، عدم پیش‌بینی برگشت‌پذیری و عدم توازن و همزمانی اجرای تعهدات و عبور از خط قرمزها، با کالبدی کم خون و سرطانی متولد شد و در روز نخست اجرا هم با نقض از سوی اوباما مُرد. روزنامه قانون چند روز پیش، برجام را يك نوزاد مُرده خواند.
نویسنده پس از‌اشاره به تلگرام، از عنوان «فضای مجازی» استفاده کرده و نوشته که از نفس نیفتاده است؛ از آنجا که پالایش فضای مجازی و اینترنت ملی به مذاق مدعیان اصلاح‌طلبی خوش نمی‌آید، از مدت‌ها قبل دوگانه «مخالف فضای مجازی - موافق فضای مجازی» راه انداختند تا به طیف معتقد به استفاده صحیح از این فضا و ایجاد شبکه ملی اطلاعات، برچسب مخالف فضای مجازی بزنند.
اگر از برجام خارج شویم، عربستان به سمت هسته‌ای می‌رود!
روزنامه همدلی در مطلبی نوشت:«اگر ایران از برجام خارج شود، ضمن اینکه قطعنامه‌ها و اجماع برمی‌گردد، فرصت نیکویی برای عربستان سعودی و دیگران خواهد بود که به سمت هسته‌ای بروند.»
گفتنی است براساس متن قطعنامه ۲۲۳۱ که مکمل برجام است،تمامی مفاد قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت در قطعنامه جدید «تجمیع» شده است و صرفاً با ادعای یک کشور از 1+5 به عدم اجرای تعهدات ایران در برجام، در فاصله حداکثر ۶۰ روز، با طی کردن رجوع به کمیسیون‌های کارشناسان، وزرای خارجه، مشورتی و سرانجام رجوع به شورای امنیت، تمام مفاد قطعنامه‌های گذشته علیه ایران باز می‌گردد. این مسئله، یعنی بازگشت پذیری مفاد قطعنامه‌های گذشته به خوبی نشان می‌د‌هد عملاً تحریم‌های قبلی لغو نشده‌اند بلکه به چماق بالای سر ایران تبدیل شده‌اند تا با کوچکترین بهانه‌گیری یکی از کشورهای 1+5 از جمله خود آمریکا، مجدداً علیه ایران اعمال شوند.
لازم به ذکر است که برجام به لحاظ حقوقی حتی یک Gentleman agreement هم نیست و صرفاً یک Deal است. به همین خاطر تیم حقوقی ایران عملاً امکان استفاده از آن را در شکایت علیه آمریکا نداشت و ناچار به عهدنامه مودت استناد کرد.
متاسفانه در برجام از طرف مقابل تضمینی گرفته نشد و اجرای تعهدات همزمان و متوازن نبود و هیچ راهکاری از سوی دولت ایران درخصوص نحوه شکایت به عهدشکنی طرف مقابل در برجام ذکر نشد. این روند به «اقدامات یکطرفه از سوی ایران» ختم شده و دستاوردی برای کشورمان در پی نداشت.
حالا بزک کنندگان برجام برای توجیه این توافق خسارت بار به استدلال‌های مضحک روی آورده‌اند. اینکه ما نباید از برجام خارج شویم و اگر این کار را انجام دهیم، آل‌سعود به سمت هسته‌ای خواهد رفت!
چه کسانی در جهت سیاست‌های ترامپ حرکت می‌کنند؟
روزنامه سازندگی دیروز در مطلبی نوشت: «روشی که دولت روحانی در بودجه بندی سال آینده دارد، بازنمودی از وضعیت اقتصادی ما در آن وجود ندارد. ما در جنگ اقتصادی هستیم ولی در بودجه این موضوع دیده نمی‌شود. این یک نوع وادادگی اقتصادی است... وقتی ما به استقبال مشکلات نرویم مسئله‌ای حل نمی‌شود... در شرایطی که ما جنگ اقتصادی داریم رها کردن مشکلات و مسائل، چراغ سبز به آمریکا است.»
نویسنده برای اینکه طعنه‌ای هم به منتقدان دولت بزند، نوشته: «این صحبت‌ها هم حمله به دولت نیست و بحث کلی کشور است؛ چون مخالفان دولت روحانی هم راه‌حلی ندارند. اکثر مخالفین دولت در جهت سیاست‌های ترامپ حرکت می‌کنند.»
همان ترامپ که خواستار مادام العمر کردن محدودیت‌های برجام و افزودن محدودیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران به آن است؟ خب این مدعیان اصلاحات‌اند که می‌گویند در برجام بمانیم و روی توان موشکی و نفوذ منطقه‌ای هم مذاکره کنیم. مشخص شد چه کسانی در جهت سیاست‌های ترامپ حرکت می‌کنند؟ این طیف موافق ترامپ البته ترامپ هراسی هم راه انداخته بود!
توهین روزنامه اصلاح‌طلب به شعور مخاطبانش
روزنامه آفتاب یزد چند روز پیش در پی پخش یک تصنیف از شبکه سوم سیما بار دیگر روی موج نخ نمای نبود شجریان در تلویزیون سوار شد و برای اینکه گزارش خود را با ضریب بیشتری همراه کند به انتشار تصویری درشت از شجریان پرداخت، تا جایی که بزرگی آن تصویر حتی بخش‌هایی از لوگوی روزنامه را هم از دید خارج کرده بود. در ادامه نیز آفتاب یزد با اختصاص یک صفحه کامل به این موضوع سعی کرده بود به عقده گشایی از رسانه ملی بپردازد و مسائل بی‌ارتباطی مثل فتنه سال ۸۸، شکایت شجریان از صدا و سیما و حتی پخش ربنای وی از تلویزیون را مطرح کند، غافل از آنکه تصنیف پخش شده را فرد دیگری خوانده است!
این گاف بزرگ روزنامه اصلاح‌طلب با واکنش گسترده‌ای از سوی مخاطبان و در فضای مجازی مواجه شد و طی یکی دو روز گذشته مسئولان این روزنامه به‌اشکال عجیب و غریب در پی رفع و رجوع گاف خود برآمدند.
اما در نهایت کار به جایی رسید که این روزنامه زنجیره‌ای در توجیه این گاف بزرگ علنا شعور مخاطبانش را به بازی گرفته و به آنان توهین می‌کند. آفتاب یزد روزگذشته در مطلبی با عنوان «اشتباه کردیم اما شرمسار نیستیم!‌» شعور مخاطبان خود را چنان دست کم گرفته که می‌نویسد: «دقت می‌کنیم کار دیروز ما را مردم کوچه و بازار ذیلِ سوتی و گاف و فلان و بهمان معنا نکردند! اصلا بدون اینکه به راست و دروغ ماجرا توجهی کرده باشند، خوشحال هم شدند! »