kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۳۴۰۹
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۰
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

هراس‌افکنی، ترفند تکراری برای تحمیل معاهدات خسارت‌بار

سرویس سیاسی-
روزنامه همشهری در مطلبی با عنوان «اگر این دو لایحه تصویب نشوند» نوشت:«رد لوایح پالرمو و CFT می‌تواند به بسته شدن روزنه‌های ارتباط مالی ایران با جهان، توقف اجرای کانال مالی اروپا و مسیرهای دور زدن تحریم‌ها بینجامد».رویکرد حامیان FATF تاکنون به خوبی نشان داده است که این طیف هیچ دلیل کارشناسی و فنی در توجیه پیوستن به FATF ندارد. بنابراین به دلیل بی‌بهره بودن از استنادات کارشناسی و فنی، به فحاشی و هراس‌افکنی روی آورده است.نکته قابل توجه اینجاست که این طیف در روند بررسی برجام نیز از همین ترفند استفاده کرده بود. حامیان برجام در آن مقطع مدعی بودند که هر روز تأخیر در پیوستن به برجام، 100 میلیون دلار ضرر به کشور وارد می‌کند!حالا نیز این طیف مدعی هستند که عدم تصویب لوایح مرتبط با FATF، مسیر دورزدن تحریم را بسته و ارتباط مالی ایران با جهان را قطع می‌کند!دولتمردان و رسانه‌های زنجیره‌ای پیش از این مدعی بودند که با برجام تمامی تحریم‌ها از جمله تحریم‌های بانکی و مالی بالمره لغو خواهد شد و نه تعلیق. آن موقع هیچ صحبتی از FATF نبود. حامیان FATF باید به این سؤال پاسخ دهند که چه تضمینی هست که مشکلات کشور با FATF رفع شده و چه تضمینی هست که بعد از FATF طرف مقابل بهانه جدیدی را مطرح نکند؟!
مخالفت با برجام، کالاها را گران کرد!
روزنامه آرمان در مطلبی نوشت:«اگر بخواهیم درباره نتایج برجام بگوییم، لیست بلندبالایی خواهد شد. اما اگر از این توافقنامه به نتایج مطلوب و مورد نظر نرسید، به دلیل مخالفت عده‌ای در داخل بود که از همان ابتدا ‌ساز ناکوک زدند. بنابراین گوشت 100هزار تومانی یا رب گوجه 18000 تومانی یا بالا رفتن نرخ دلار و سایر ارزها، نتیجه مقابله با برجام بود و نه خود برجام».برجام هم در دولت اوباما لگدمال شد، هم در دولت ترامپ، اما بزک‌کنندگان این توافق خسارت بار حاضر نیستند که نازکتر از گل به کدخدا! بگویند، برای همین توپ را در زمین داخلی انداخته و بی‌دستاوردی برجام را به گردن منتقدان می‌اندازند.علت وضعیت اقتصادی نامطلوب در پسابرجام این بود که همه دولت به وزارت خارجه خلاصه شد و وزارت خارجه نیز به برجام خلاصه شد. در حقیقت دولت در رویکردی خسارت بار تمامی تخم مرغهای خود را در سبد برجام چید و از اجرای اقتصاد مقاومتی و بهره مندی از ظرفیت‌های عظیم داخلی غفلت کرد.
دلیل عجیب برای اثبات حقانیت FATF
روزنامه ایران ارگان دولت در یادداشتی با عنوان «مصلحت ملت» درباره ضرورت تصویب FATF در مجمع تشخیص مصلحت و همچنین دلیل اثبات حقانیت این لوایح نوشت :«به هر روی به نظر می‌رسد شایسته‌تر آن است که اجازه داده شود بحث‌ها در همان سطح کارشناسی رد و بدل شود و یک دوقطبی سیاسی دیگر به نام موافقان و مخالفان اف‌ای‌تی‌اف در کشور ایجاد نشود که بستر برای حرکت‌های هیجانی و به دور از عقلانیت و زنده بادها و مرده بادها‌ فراهم گردد. یادآوری این نکته هم البته برای مخالفان و البته اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام هم خالی از لطف نیست که لوایح محل بحث از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران که رئیس‌آن منتخب مستقیم مردم است تهیه شده و اکثریت مجلس که منتخب مستقیم مردم هستند نیز آنها را تصویب کرده‌اند. قاعده عقل حکم می‌دهد که نمایندگان ملت در دولت و مجلس مخالف مصلحت مردم اقدام نمی‌کنند. » چنین منطق طنزآمیز و مضحکی در حالی است که خسارت محض برجام با دستاورد دلار 18 هزار تومانی ، کاهش 85 درصدی ارزش پول ملی و تورم 300 درصدی کالاهای اساسی زندگی مردم هم دستپخت دولت و وکیل‌الدوله‌های مجلس بود با گذشت 3 سال از اجرای آن مردم امروز با گوشت و پوست و استخوان خود نتیجه این مصلحت سنجی دولت و نمایندگان حامی آن را لمس می‌کنند. از سوی دیگر در شرایطی که تقریبا همگان آمریکا و اروپا را غیر قابل اعتماد و بدعهد و کلاهبردار میدانند -و نشانه روشنش نیز همین است که نعش برجام زیر پای آنهاست، برخی چگونه می‌توانند ادعا کنند که مصلحت در اعتماد دوباره به غرب و پذیرش کامل دیکته‌ها و مطالبات FATF در قالب الحاق به کنوانسیون پالرمو و CFT است؟!چرا نه سه سال اجرای برجام و نه اجرای 37 مطالبه (از مجموع 41 مطالبه FATF) به لغو تحریم‌ها منتهی نشد و به جای بهبود وضعیت اقتصادی به پسرفت انجامید؟ مگر نه اینکه مدیران غربی FATF بارها تصریح کرده‌اند حتی با انجام همین یکی دو تعهد باقی مانده نیز معلوم نیست ایران را از لیست سیاه خارج کنند؟  عقل می‌گوید تا چک طرف کلاهبردار در معامله «نقد-نسیه» قبلی پاس نشده، معامله جدیدی انجام ندهید و دوباره دارایی خود را در ازای وعده بی‌ضمانت واگذار نکنید؟ (حالا که وعده هم نمی‌دهند!). بنابراین باید پرسید آنان که چنین وسوسه‌ای را انجام می‌دهند، مصلحت‌اندیش هستند یا فاقد عقل معاش در خوش بینانه‌ترین احتمال، و آلوده به نفوذ دشمن، در احتمالی واقعی‌تر؟
لیبرال‌های وطنی، گرفتار در دامی که برای خود پهن کردند
واکنش مدعیان اصلاح‌طلبی به تحولات ونزوئلا نشان داد وقتی امضای آمریکا پای چیزی بیاید، این جماعت همان‌جا معرکه می‌گیرد و از آن حمایت می‌کند؛ حتی از کودتا علیه منتخب مردم. حتی آمریکایی که رئیس‌جمهورش ترامپ باشد و اینها قبلا ترامپ هراسی هم راه انداخته باشند. روزنامه سازندگی آنقدر ذوق زده بود که روز شنبه در صفحه یک خود، عکس مادورو رئیس‌‌جمهور ونزوئلا را با زمینه سیاه و تصویر گوایدو رهبر کودتاچیان را با زمینه سفید منتشر کرد. دیروز اما وقتی دید از فرط شیفتگی آمریکا چه دامی برای خود پهن کرده، تیتر یک خود را «نه پوپولیسم، نه امپریالیسم» انتخاب کرد، از دخالت آمریکا در ونزوئلا انتقاد کرد و آن را خلاف اصول لیبرالیسم دانست. راه‌حل وضعیت ونزوئلا را انتخابات خواند و از گروه‌های آویزان آمریکا هم انتقاد کرد. سردبیر سازندگی نوشت: «دخالت ایالات متحده آمریکا در سیاست داخلی ونزوئلا و تلاش برای سقوط دولت این کشور دخالتی استعماری و استکباری(امپریالیستی) و خلاف اصول کلاسیک لیبرالیسم است و با نئولیبرالیسم هم هیچ نسبتی ندارد.»
حکایت پدرخوانده‌ها
روزنامه شرق در شماره دیروز خود مصاحبه‌ای تفصیلی را در دو صفحه با عباس آخوندی، وزیر پیشین راه و شهرسازی انجام داده است.در زمان 5سال تصدی آخوندی بر وزارت راه و شهرسازی بارها زمزمه استیضاح او مطرح شد و چند بار به شکل جدی دنبال شد اما در هیچ کدام از این دفعات به نتیجه‌ای نرسید. برخی نمایندگان ضمن ناراحتی از این موضوع می‌گفتند که آخوندی قدرت لابی‌گری فراوانی دارد. حالا آخوندی در مصاحبه با شرق از قانون گفته است: «هم کیفیت قانون دچار مشکل است و هم فرایند تصویبش کاملا مبهم است. اجرایش که از هر دو مورد مبهم‌تر است. عقب‌تر که می‌روید می‌بینید ارزش‌های بنیادین برای شکل‌گیری قانون نیز در کشور دچار ابهام است.»مصاحبه شونده در بخشی دیگر از این مصاحبه در‌باره طرح دولت روحانی برای بازآفرینی بافت‌های فرسوده هدف گذاری در این طرح را صددرصد‌اشتباه عنوان کرده و افزوده: «این همان سیستم بکوبیم و بسازیم بود... مگر مسئله تهران با این میزان زمین حل و فصل می‌شود؟ ما که می‌گفتیم اصل این نگاه‌اشتباه است و اجرا شدنی نیست. این نوع سیاست گذاری‌اشتباه بود.»نوع تفکر شخصی مانند عباس آخوندی را ببینید! او معتقد است چون با این مقدار زمین موضوع تهران حل و فصل نمی‌شود پس نباید هیچ اقدامی کرد. دیگر آنکه این شخص نه به مسکن مهر اعتقادی دارد و نه به طرح دولت تدبیر و امید (یعنی بازآفرینی شهرها) و نه در 5سال حکومت وی بر وزارتخانه راه و شهرسازی چیزی از طرح موهوم وی به نام «مسکن اجتماعی» دیده شد. دقیقا مشخص نیست این فرد به چه چیزی معتقد است؟! جز اینکه در مورد هر طرحی که ارائه می‌شود او برمی خیزد و می‌گوید که من می‌دانم که این طرح نمی‌شود و به سرانجام نمی‌رسد!اما وظیفه وزارتخانه‌ای به نام راه و شهرسازی از نظر آخوندی چیست چرا که تاکنون تصور آحاد جامعه این بوده که یکی از وظایف این وزارتخانه ذیل شهرسازی ساخت مسکن است. آخوندی در این مصاحبه گفته است: «مردم خودشان باید خانه بسازند نه دولت، همچنان همواره این گونه بوده است. این چیزی نیست که دولت واردش شود. دولت باید در ایجاد فضای عمومی ورود کند که نیازی به این بحث‌ها نداشت.»این شخص و با این عقاید 5سال بر مسند وزارت راه و شهرسازی تکیه زده بود و عملا آن وزارتخانه را به فشل‌ترین وزارتخانه مبدل کرد. خرید هواپیما توسط دولت تدبیر و امید یکی از نتایج برجام خوانده می‌شد و بر روی آن مانور می‌دادند که جامعه را متقاعد کنند که تحریم هواپیما را برجام شکست. حالا در مصاحبه شرق، آخوندی مدعی شده: «وقتی در خرید هواپیمای متوسط هزینه دلالی بیش از پنج میلیون دلار بوده وقتی دلال‌ها را حذف می‌کنید به نظرتان از شما تشکر می‌کنند؟» حالا مشخص نیست جامعه باید کدام ادعای این جماعت را باور کند؟!!
 بازی دوباره با معیشت مردم توسط روزنامه دولت
روزنامه ایران ارگان دولت در گزارشی به زعم خود نظر صاحبنظران درباره آثار نپیوستن به FATF بر اقتصاد ایران را بررسی کرد و نوشت :«فرهاد فزونی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اعتقاد دارد که مسلماً عدم پذیرش قوانین و مقررات مربوط به اف‌ای تی اف بر اقتصاد ایران تأثیر زیادی دارد... پدرام سلطانی، عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی ایران نیز گفته است برای اینکه بتوانیم در شرایط سخت کنونی کانال بانکی و مالی خود را با اتحادیه اروپا، چین و دیگر کشورهای همسو برقرار نگه داریم، باید به اف‌ای‌تی‌اف بپیوندیم... مجید عینیان، کارشناس اقتصادی هم به «ایران» گفته قوانین و مقررات مربوط به کارگروه ویژه مالی یا اف‌ای تی اف تأثیر مستقیمی بر اقتصاد ایران دارد.»گفتنی است جریان مدعی اعتدال- اصلاحات حربه غیراخلاقی برای پیشبرد اهداف جناحی خود دارند و آن هم سواستفاده از نیازهای مردم است. این جریان سیاسی با طرح این موضوع که اگر جامعه به سمت سیاست‌های این جناح بروند مشکلاتشان حل می‌شود و برعکس، سعی می‌کنند جامعه را با خود همراه نمایند. این جریان تا دیروز می‌گفتند اگر برجام را بپذیریم، مشکلات معیشتی مردم حل می‌شود و حالا که برجام نه تنها مشکل را حل نکرد، بلکه خود یک مشکل جدید شد، می‌گویند حل مشکلات معیشتی بسته به پذیرش FATF است.نکته قابل تامل اما آنجاست که روزنامه ارگان دولت در حالی معیشت مردم را با دوگانه سازی به بازی گرفته که چندی پیش جواد ظریف وزیر امور خارجه در صحن علنی مجلس صراحتا گفته بود : نه بنده و نه آقای رئیس‌جمهور نمی‌توانیم تضمین دهیم که با پیوستن به لایحه حمایت مالی از تروریسم مشکلاتمان حل خواهد شد.