kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۳۴۰۰
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۴

مادورو: نه، ونزوئلا هرگز مستعمره آمریکا نخواهد شد

در حالی که فشارهای با عجله اروپا و آمریکا به دولت قانونی ونزوئلا روزبه‌روز رسواتر و علنی‌تر می‌شود، «مادورو» رئیس‌جمهور این کشور تاکید کرد اجازه نخواهد داد این کشور مستعمره آمریکا شود.

آمریکا و  چند کشور اروپایی در روندی خطرناک برای مستعمره کردن ونزوئلا هر روز عرصه را بر دولت و ملت ونزوئلا تنگ‌تر می‌کنند. به رسمیت شناختن یک اپوزیسیون کودتاچی در مقابل دولتی که با رأی مردم روی کار آمده در حقیقت بازگشت به دوران استعمارگری است. شنبه شب جلسه پرتنشی در شورای امنیت برگزار شد آمریکا تلاش داشت کودتای ونزوئلا را جنبه قانونی بخشیده و رهبر شورشیان را به عنوان رئیس‌جمهور جا بزند که با مقاومت روسیه و چین این نقشه نقش بر آب شد. از سوی دیگر انگلیس در یک راهزنی آشکار اعلام کرد از دسترسی دولت مادورو به 1/2 میلیارد دلار از ذخایر ارزی این کشور به طلا جلوگیری کرده است! در حالی که هیچ مجوز بین‌المللی نه از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد و نه هیچ ارگان دیگری در این باره وجود ندارد.
به نظر می‌رسد در شرایط فعلی امید مادورو به ۸ میلیارد دلار ذخایر طلای کشور در بانک‌های ترکیه است که چندی پیش آن را از بانک‌های هلندی و سوئیسی به آنجا منتقل کرد و آمریکایی‌ها نیز به دنبال جلوگیری از انتقال آن به ونزوئلا هستند. به گزارش بلومبرگ، آمریکا در حال اعمال فشار بین‌المللی بر ترکیه، جهت متوقف ساختن انتقال این سرمایه ارزی به ونزوئلا است.در صورت موثر نبودن فشارهای سیاسی و اقتصادی به گفته کارشناسان قدم بعدی آمریکا و اروپا ایجاد بلوا‌، آشوب‌، جنگ خیابانی، کشته‌سازی و تلاش برای دو‌دستگی در بین نیروهای مسلح این کشور خواهد بود. ریچارد هاس رئیس‌اندیشکده «شورای روابط خارجی» آمریکا هم در زمینه افزایش فشار‌ها به ونزوئلا به دولت ترامپ توصیه کرده است‌: «دولت آمریکا خوب است که دولت مادورو در ونزوئلا را غیرمشروع بینگارد و از مخالفان حمایت کند. [دولت آمریکا] باید به‌دنبال [راه‌هایی] برای قطع واردات نفت و صادرات محصولات پتروشیمی [فرآوری‌شده] باشد. [دولت آمریکا] همچنین باید تصریح کند که پس از تغییر حکومت، کمک‌هایش [به ونزوئلا] سرازیر می‌شود تا ارتش را برای روی برگرداندن از مادورو تشویق کند.»(!)
حمایت مردمی از دولت قانونی
به گفته کارشناسان تا زمانی که مردم، دولت و ارتش این کشور و متحدانش در دفاع از ونزوئلا در مقابل دخالت‌های استعماری متحد هستند آمریکا کاری از پیش نخواهد برد. روز شنبه نیز شهروندان ونزوئلایی به خیابان‌ها سرازیر شده‌ و در حمایت از مادورو شعار دادند. مردم با دست نوشته‌های بار دیگر بر حمایت از دولت این کشور در مقابل کسانی که به‌دنبال بی‌ثباتی در ونزوئلا هستند تأکید کردند.این تظاهرات و راهپیمایی حامیان دولت قانونی ونزوئلا در ایالت وارگاس در شمال ونزوئلا انجام شد؛ در یک راهپیمایی دیگر نیز که در ایالت یاراکوی ونزوئلا برگزار شد، دیوسدادو کابلو، رئیس ‌مجمع ملی قانون اساسی ونزوئلا از مردم خواست تا «اجازه ندهند امپریالیسم به اینجا آمده و به ما دستور دهد، اینجا ما آزاد و دارای حق حاکمیت هستیم.» رئیس‌ مجمع ملی قانون اساسی ونزوئلا تأکید کرد که دولت آمریکا نقاب خود را کنار زده و «خود به‌عنوان رهبر کودتا» علیه رئیس‌جمهوری ونزوئلا که با 67 درصد آرا پیروز شده است، عمل می‌کند. همچنين گروهی از شهروندان ونزوئلايي و مکزيکي برای اعلام حمایت از دولت نیکلاس مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا در مکزیکوسیتی پایتخت مکزیک تظاهرات کردند و با سیاست‌های دشمنان حکومت مادورو در قبال ونزوئلا مخالفت کردند. در ترکیه و آمریکا نیز مردم در حمایت از مادورو راهپیمایی کردند.
 تاکید مادورو بر مقاومت
نیکلاس مادورو نیز در جمع گروهی از هوادارانش تاکید کرد، تسلیم نخواهد شد. رئیس‌جمهور ونزوئلا گفت: نه! نه! ما نمی‌خواهیم مستعمره آمریکای شمالی باشیم. اما بله! بله! می‌خواهیم قدرت برتر منطقه آمریکای لاتین باشیم. امروز بیست و ششم ژانویه (6بهمن)است و ما موافقت کرده‌ایم که مذاکرات در طول سی روز شروع بشوند و اداره‌ای ایجاد بشود که نمایندگان مشترک دولت آمریکا و ونزوئلا در آن حضور داشته باشند. امروز همچنین وزیر امور خارجه ما در جلسه شورای امنیت سازمان ملل سخنرانی و از ونزوئلا دفاع کرد. از شما می‌خواهم وزیر امور خارجه و همه تیم همراه وی را تشویق کنید. ما موفقیت بزرگی را در سازمان ملل کسب کردیم. این موفقیت برای ونزوئلا و حقیقت است همچنین موفقیتی بزرگ برای سازمان ملل با حمایت اکثر کشورهای جهان بود. نیکلاس مادورو در ادامه با لحنی طنزآمیز گفته: «می‌دانید زمانی که این مسائل در نشست شورای امنیت مطرح شد مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا از جلسه خارج شد و رفت. وی جلسه را ترک کرد. جلسه را ترک کرد.»
رئیس‌جمهور ونزوئلا در مصاحبه با شبکه «سی‌ان‌ان ترک» نیز با متهم کردن واشنگتن به راه‌اندازی یک جنگ علیه استقلال ونزوئلا گفت: همه اینها به آمریکا برمی‌گردد. آنها می‌خواهند سرزمین ما را حیاط خلوت خود کنند. وی تاکید کرد که برای پایان دادن به بحران این روزها در ونزوئلا انتخاباتی برگزار نخواهد شد. وی همچنین درباره خوان گوایدو رهبر مخالفان نیز گفت که دادگاه قضایی درباره بازداشت وی تصمیم خواهد گرفت. پیش از این برخی کشورهای غربی از جمله فرانسه، آلمان و انگلیس از دولت ونزوئلا خواسته بودند که طی 8 روز آینده انتخابات برگزار شود در غیر‌این‌صورت آنها گوایدو را به عنوان رئیس‌جمهور موقت این کشور به رسمت خواهند شناخت!