kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۳۳۷۳
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۱

افتتاح همزمان 75 مرکز پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان

75 مرکز پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان در 45 دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی افتتاح شد.

در مراسمی با حضور سعید نمکی، سرپرست وزارت بهداشت، 75 مرکز پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان در 45 دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی بطور همزمان افتتاح شد.
به گزارش وزارت بهداشت، عملیات ساخت 137 مرکز پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان از سال 94 در کشور آغاز شده و ساخت 75 مرکز به پایان رسیده است. برای تجهیز این مراکز از محل گرنت دولت ژاپن، 50 دستگاه ماموگرافی تامین شده و سایر تجهیزات نیز از طریق هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی تامین شده است.
همچنین همزمان با افتتاح این مراکز، آیین نامه مراکز ابلاغ می‌شود تا مراکز با شناسنامه و کارکرد مشخص در نظام سلامت شناخته شوند.
بنابر این گزارش، خدمات این مراکز با پذیرش ارجاع الکترونیک، ثبت در سامانه و با دستورالعمل مشخص ارائه می‌شوند. خدمات سطح دو سرطان قابل ارائه در این مراکز شامل انجام خدمات تخصصی برای شناسایی زودهنگام سرطان‌های پستان (ماموگرافی و سونوگرافی)، روده بزرگ(کواونوسکوپی و پولیپکتومی) و دهانه رحم (کولپوسکوپی) و ارائه خدمات مشاوره ژنتیک برای افراد پرخطر است که نه تنها در تشخیص زودهنگام بلکه به پیشگیری از حدود یک چهارم تمامی موارد سرطان در مردان و زنان و 40 درصد سرطان‌های زنان موثر خواهد بود.
راه‌اندازی این مراکز تکمیل‌کننده بخشی از «شبکه ملی مراقبت سرطان»به منظور ارائه خدمات پایه تا پیشرفته در زمینه تشخیص زودهنگام تا درمان سرطان است و با ساخت و راه‌اندازی مراکز تیپ دو و سه، تکمیل خواهد شد. در شکل گیری نظام ارجاع و به عنوان حلقه واسط سطح یک و سه، از انجام مداخلات پزشکی بی‌مورد و هزینه‌های بیماران و نظام سلامت کاسته می‌شود و در نهایت با خدمات استاندارد این مراکز و پیشگیری و کاهش بروز سرطان‌های روده بزرگ و دهانه رحم و تشخیص زودهنگام سرطان پستان، پدران و مادران بیشتری در کنار فرزندان خود زندگی
خواهند کرد.