kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۳۲۸۶
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۱
روزنامه الاخبار کارنامه پادشاه عربستان را منتشر کرد

ملک سلمان طی 5 سال در اعدام منتقدان رکورد زد

«پادشاهی «ملک سلمان» در حالی وارد پنجمین سال شده که «چشم انداز 2030» و اصلاحات فرهنگی، اقتصادی آل‌سعود تاکنون بی‌نتیجه بوده و طبق گزارش‌های مراکز حقوق بشری، اعدام‌های سیاسی نیز در این کشور در دوران ایشان، رکورد زده است.» این بخشی از گزارش روزنامه الاخبار درباره کارنامه 5 ساله محمدبن سلمان بود.

«ملک سلمان»، پادشاه سعودی در سال 2015 به قدرت رسید. در این مدت کارنامه «سیاه» وی بسیار بحث‌برانگیز بوده است. عربستان تحت حاکمیت محمدبن سلمان عملا به سمت تضعیف بیشتر پیش رفته طوری که، رسانه‌های مختلف بارها علیه آن قلمفرسایی کرده‌اند. روزنامه لبنانی «الاخبار» اما، به مناسب ورود «سلمان بن عبدالعزیز آل‌سعود» شاه سعودی به پنجمین سال سلطنتش، سیاست این کشور و اتفاقات این مدت را مرور کرده است. به گزارش فارس، در آغاز این گزارش آمده: «در سطح ساختار دولتی، سلمان در طول چهار سال گذشته، 10 مورد تغییر در کابینه انجام داده است... انگیزه‌های ایجاد تغییرات در کابینه، دیگر بر کسی پوشیده نیست. این تغییرات خروج از چارچوب بروکراتیک و قرارگرفتن در چارچوب اصلاح توازن قدرت و بازسازی آن به شیوه‌ای است که دیگر اصل ائتلاف خانوادگی را کنار گذاشته شده و به صورت حکومت الیگارشی (حکومت گروه کوچک و فاسد بر توده مردم) درآمده است.»الاخبار سپس می‌نویسد: «تغییرهایی که سلمان طی چهار سال در سطح جامعه و در سطح خانواده سلطنتی و نهاد مذهبی عربستان پدید آورد در دوران پادشاهان سابق سعودی از زمان سلطنت عبدالعزیز (1953-1902) تا عبدالله بن عبدالعزیز (2005 تا 2015) بی‌سابقه بوده است.
به طور کلی، حکومت سلمان یک هدف اصلی را دنبال کرده است: تمرکز قدرت، بازسازی ساختار وارثان قدرت و حذف شاهزادگان جناح‌های رقیب (عبدالله، نایف، فهد، سلطان) است.»
اصلاحات، طبل توخالی
الاخبار سپس به سند اصلاحات موسوم به 2030 نیز ‌اشاره کرده و آورده است: «عملکرد اقتصادی سه ساله اخیر عربستان نشان می‌دهد که این چشم‌انداز بیشتر یک داستان بود تا یک برنامه واقعی. در این مدت، اقتصاد عربستان ، رشدی واقعی را نشان نداده است و آنچه درباره تعدد منابع مالی گفته می‌شود از 2 منبع فراتر نرفته؛ نفت و افزایش مالیات، که مالیات یک پنجم بودجه عمومی را شامل می‌شود... تاکنون نشانه‌ای از دستاوردهای اقتصادی در چشم‌انداز 2030 دیده نشده است.
برعکس، داده‌های ارائه شده توسط مرکز رسمی آمار یا موسسات اقتصادی و مالی بومی یا بین‌المللی نشانه لغزش بیشتر اقتصاد عربستان به سمت پرتگاه سقوط است و عقب‌نشینی ریاض از بسیاری از پروژه‌های بزرگ اقتصادی پیش‌بینی یا عملی شده است، از جمله اینکه تصمیم واگذاری سهام شرکت آرامکو در بورس بین‌المللی تا زمانی نامعلوم به تعویق افتاد و به دنبال آن پروژه انرژی خورشیدی، پروژه نوآوری فضایی و تاسیس شهر نئوم به دلیل نبود نقدینگی و فروپاشی سرمایه‌گذاری خارجی در ژوئن 2018 متوقف شد.»
اعدام‌هایی که رکورد می‌زند
الاخبار همچنین تاکید کرده که در مسئله حقوق بشر و آزادی‌ها نیز حکومت سلمان، در مقایسه با دوران پادشاهان سابق منحصر به فرد بوده است. بین سال‌های 2015 تا 2018 در حدود 50 مرد جوان به ضرب گلوله نیروهای امنیتی عربستان در استان القطیف کشته شدند...اعدام‌های سیاسی دوره سلمان نیز بالاترین آمار را در تاریخ حکومت پادشاهی عربستان به خود اختصاص داده و برخی اعدام‌ها به صورت جمعی انجام شده است که از جمله آن، اعدام شیخ نمر النمر در سال 2016 به همراه تعدادی از فعالان مسالمت‌جو بوده است.»