kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۳۲۶۲
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۸
اظهارات عجیب معاون وزیر صنعت:

اروپا تلاش خودش را برای spv انجام داده البته شروطی هم گذاشته‌اند!

معاون وزیر صنعت در اظهاراتی عجیب بدون‌اشاره به بدقولی اروپایی‌ها در قبال برجام مدعی شد اروپا تلاش خودش را برای بازگشایی spv انجام داده است، البته آنها شروطی گذاشته‌اند!

محمدرضا مودودی در یک نشست خبری درباره برقراری کانال مالی کشورهای اروپایی از جمله سوئیس اظهار داشت: اروپا تلاش خودش را برای بازگشایی این کانال مالی انجام داده است، البته آنها شروطی گذاشته‌اند که این کانال مالی برای انتقال مالی اقلام انسان‌دوستانه مثل غذا و دارو باشد، اما با توجه به اینکه ایران به تعهدات خود عمل کرده، از آنها خواسته‌ایم، تا از طریق این کانال مالی برای تمام اقلام غیرتحریمی بتوانیم استفاده کنیم.
وی با‌اشاره به اینکه چند ماه پیش در جلسه‌ای با سفیر سوئیس این مسائل مطرح شد، گفت:‌ما توافق برجام را با ۶ کشور انجام داده‌ایم که یکی از آنها آمریکا بوده، و اگر واقعا وزن یک کشور بزرگتر از ۵ کشور دیگر است، این علامت سؤال وجود دارد که آیا چنین تعهداتی از این به بعد ارزش دارد
یا خیر؟
به گزارش فارس ،مودودی در ادامه افت صادرات در ماه ۹ سال جاری را ناشی از اصلاح کدهای HS دانست و گفت:اگر بخش‌هایی معتقدند که نرخ پایه صادراتی گران است، می‌شود آن را اصلاح کرد، اما واقعیت این است که عمده افت از قیمت‌های ناشی از رقابت‌های منفی است.
وی در ادامه گفت: علیرغم فشار تحریم‌ها در سال جاری در ۹ ماهه صادرات کشور ۵.۵ درصد رشد داشته است.
سرپرست سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه در ۹ ماهه امسال صادرات میعانات گازی به دلیل تحریم کاهش داشته است، بیان داشت: طی ۹ ماهه امسال صادرات پتروشیمی ۳۰ درصد رشد داشته است.
وی افزود: تا دی‌ماه امسال ۶۸ میلیارد یورو ثبت سفارش صورت گرفته و بازگشت ارز حاصل از صادرات تا ۲۴ دی‌ماه ۷ میلیارد دلار بوده که با توجه به صادرات ۳۳.۴ میلیارد دلار صادرات نفتی می‌توان گفت: حدود یک‌سوم از ارز حاصل از صادرات به کشور بازگشته است.
معاون صادراتی وزیر صنعت همچنین در رابطه با تحریم لاستیک خودرو اظهار داشت: اوایل امسال مشکلاتی برای تأمین این کالا به وجود آمد، اما الان فرایند روال عادی خود را یافته است.
وی اظهار داشت: یکی از مسائلی که ما را در زمینه تأمین لاستیک خودرو با بحران مواجه کرد، این بود که تا قبل از امسال واردات این کالا به صورت رسمی انجام نمی‌شد و بیشتر به صورت غیررسمی انجام می‌شد، بنابراین واردکننده بزرگ رسمی این کار را انجام نمی‌داد، اما اکنون با شرکت‌های توانمند صحبت شده که واردات را در این زمینه انجام دهند و اقداماتی نیز صورت گرفته است.
مودودی همچنین در رابطه با واردات بدون ارز بیان داشت: سؤال شفاف بانک مرکزی در این زمینه این است که واردات بدون انتقال ارز، ارزش از کجا تأمین می‌شود؟