kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۳۲۴۲
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۷
فینالیست‌های جام ملت‌های آسیا دوشنبه و سه‌شنبه معرفی می‌شوند

تاریخچه تقابل تیم‌های حاضر در نیمه نهایی آمار و ارقام حکایت از برتری ایران مقابل ژاپن دارد

نگاهی گذرا به تاریخچه تقابل تیم‌های حاضر در نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا نشان از برتری آماری ایران برابر ژاپن دارد.



سرویس ورزشی-

دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری (هشتم و نهم بهمن ماه) دو بازی مرحله نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا برگزار می‌شود تا مشخص گردد کدام تیم‌ها می‌توانند به دیدار نهایی راه یابند. در اولین بازی نیمه نهایی، روز دوشنبه تیم‌های ایران و ژاپن با یکدیگر دیدار می‌کنند. در دومین بازی هم تیم‌های امارات و قطر به مصاف هم
می‌روند.اهمیت دیدارهای مرحله نیمه نهایی موجب شد که طی 24 ساعت گذشته اطلاعات بسیاری در خصوص این مسابقات ارایه شود که در آن نکات خواندنی فراوانی وجود داشت. از جمله این اطلاعات می‌توان به تاریخچه مسابقات ایران و ژاپن اشاره داشت که این دو تیم تا به امروز 21 بار به عناوین مختلف به مصاف هم رفته‌اند. در این 21 بازی، 9 بار ایران و 6 بار ژاپن بازی را برده و بازی دو تیم 6 بار هم مساوی شده است.
اما در جام ملت‌های آسیا این چهارمین تقابل دو تیم در جام ملت‌ها است. براساس گزارش ورزش سه، ایران بار هشتم است که به نیمه نهایی آسیا رسیده و ژاپن ششمین نیمه نهایی خود را تجربه می‌کند. ایران تاکنون در هفت بازی نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا به میدان رفته است که 5 بار نخست آن حدفاصل سال‌های 1972 تا 1988 به صورت متوالی و پی در پی بوده است.
در سال 1972 ایران در نیمه نهایی با جمهوری خمر روبرو شد و 2-1 به برتری رسید. صفر ایرانپاک و پرویز قلیچ‌خانی گل‌های ایران را در آن بازی به ثمر رساندند. ایران در فینال کره جنوبی را برد و برای دومین بار متوالی به قهرمانی رسید.
ایران در بازی‌های 1976 که در ایران برگزار می‌شد نتوانست در 90 دقیقه چین را شکست دهد اما در وقت‌های اضافه با گل‌های علیرضا خورشیدی و حسن روشن توانست چین را شکست داده و به فینال برسد. ایران در فینال کویت را شکست داد و قهرمان شد.
در سال 1980 ایران در نیمه نهایی 2-1 مغلوب کویت میزبان و قهرمان شد و در نهایت با پیروزی بر کره شمالی در بازی آخر به سومی ‌آسیا بسنده کرد.
در سال 1984 ایران که تا دقیقه 88 با تک گل دقیقه 47 شاهرخ بیانی از عربستان پیش بود با تک گل شاهین بیانی بازی برده را از دست داد و در ضربات پنالتی 5-4 مغلوب عربستان شد و با شکستی دیگر در ضربات پنالتی مقابل کویت چهارم شد.
در سال 1988 ایران در پنجمین حضور متوالی خود در نیمه نهایی آسیا 1-0 مغلوب عرستان شد و با شکست چین در پنالتی‌ها سوم آسیا شد. در سال 1996 ایران برای سومین بار پیاپی مقابل عربستان به میدان رفت و باز هم در ضربات پنالتی شکست خورد.
آخرین حضور ایران در نیمه نهایی در سال 2004 مقابل چین بود که پس از تساوی 1-1 ر وقت‌های قانونی و اضافه در ضربات پنالتی 4-3 به چین باخت و با غلبه بر بحرین در رده‌بندی سوم شد.
5 تجربه ژاپن در نیمه نهایی جام ملت‌ها
برخلاف ایران، ژاپن 5 بار تجربه حضور در نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا را دارد. اولین حضور ژاپن در نیمه نهایی به سال 1992 بر می‌گردد که میزبان جام بودند و توانستند 3-2 چین را شکست دهند. ژاپن در فینال عربستان را برد و قهرمان شد. ژاپن در سال 2000 برای دومین بار در نیمه نهایی حاضر شد و باز هم قهرمان شد. آن‌ها در این سال باز هم چین را 3-2 بردند و با شکست 1-0 عربستان در فینال درست مشابه جام 92 قهرمان آسیا شدند.
در سال 2004 ژاپن در نیمه نهایی پس از تساوی 3-3 در نود دقیقه به سختی بحرین را در وقت اضافه برد و با غلبه بر چین میزبان با نتیجه 3-1 در بازی فینال برای سومین بار قهرمان آسیا شد. در سال 2007 ژاپن در نیمه نهایی 3-2 مغلوب عربستان شد و با شکست مقابل کره جنوبی در رده بندی به عنوان چهارمی آسیا رسید.
در سال 2011 ژاپن در نیمه نهایی پس از تساوی 1-1 با کره جنوبی در نود دقیقه و 2-2 در پایان 120 دقیقه، موفق شد رقیب شرقی خود را 3-0 در ضربات پنالتی ببرد و فینالیست شود. آن‌ها در فینال استرالیا را در وقت اضافه بردند و برای چهارمین بار قهرمان آسیا شدند.
ایران و ژاپن در جام ملت‌های آسیا سه بار فقط در مرحله گروهی با هم روبرو شدند. این اولین مصاف ایران و ژاپن در مرحله حذفی است. ایران در دو بازی با ژاپن به مساوی بدون گل رسیده و یک بار هم مغلوب شده است. تاکنون ایران در جام ملت‌های آسیا موفق به باز کردن دروازه ژاپن نشده است اما امید می‌رود این بار تیم ایران نه تنها دروازه ژاپن را در جریان بازی باز کند بلکه پس از سال‌ها موفق به حضور در دیدار نهایی جام ملت‌های آسیا شود.
بهترین نتیجه تاریخ قطر ثبت شد
دومین بازی مرحله نیمه نهایی روز سه شنبه 9 بهمن در ورزشگاه محمد بن زاید شهر ابوظبی برگزار می‌شود. قطر و امارات با حذف فینالیست‌های دوره قبل و مدعیان جدی قهرمانی این دوره به نیمه نهایی رسیدند. در مرحله یک چهارم نهایی، قطر کره جنوبی را با یک گل برد و امارات استرالیا مدافع عنوان قهرمانی را 1-0 شکست داد. قطر  برای نخستین بار است که به جمع 4 تیم برتر آسیا رسیده است. تا کنون بهترین نتیجه قطر صعود از مرحله گروهی و حذف در مرحله یک چهارم نهایی بوده که این اتفاق دوبار در سال‌های 2000 و 2011 افتاده است. امارات پیش از این سه بار در نیمه نهایی آسیا حاضر بوده که آخرین آن مربوط به دوره قبل است که موفق شد عنوان سوم مسابقات را نیز کسب کند.
بازی قطر و امارات یکصد و دهمین رویارویی دو تیم عربی در تاریخ جام ملت‌هاست و تاکنون در این 110 بازی 232 گل به ثمر رسیده است. امارات در 31 نبرد خود با دیگر تیم‌های عربی 12 برد، 9 مساوی و 10 شکست داشته در حالی که قطر در 29 بازی 9 برد، 10 مساوی و 10 شکست مقابل تیم‌های عربی دارد. پیش از این در جام ملت‌های آسیا قطر و امارات 4 بار با هم روبرو شده‌اند که هر یک دو بار موفق به شکست حریف شده‌اند.