kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۳۲۰۵
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۳
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

پیوستن به لوایح چهارگانه مشکلی را حل نمی‌کند/وعده ندهید تا شرمنده نشوید!




سرویس سیاسی-
در حالی که روزنامه زنجیره‌ای آفتاب یزد در گزارشی مخالفان لوایح چهارگانه را مورد تهاجم و هتاکی قرار داده و نوشته است که این افراد در این دنیا زندگی نمی‌کنند، ترکان مشاور رئیس‌جمهور در آرمان نوشت دنیای کنونی دنیای زور بوده و پیوستن ما به لوایح چهارگانه هیچ مشکلی را حل نمی‌کند!
هنوز بزک برجام از سوی روزنامه‌های زنجیره‌ای فراموش نشده این روزنامه‌ها در روزهای گذشته به شدت نسبت به بزک FATF و لوایح مرتبط پرداختند، از سویی نوشته‌اند که پیوستن به این لوایح دردی را درمان نمی‌کند و از سوی دیگر کشور را بدون چاره مفروض و اعلام کرده‌اند برای اینکه بدتر از این نشود بایستی به آنچه می‌گویند بله بگوئیم!
آفتاب یزد نوشته است: مخالفان پیوستن به لوایح چهارگانه گویی در دنیای کنونی زندگی نمی‌کنند و در عالم دیگری به‌سر می‌برند و منطق حاکم بر روابط بین‌الملل را هنوز درک نکرده‌اند. به همین دلیل هم تفکر و اندیشه‌شان در جهت تقابل است که می‌تواند برای منافع ملی هم زیانبار شود. آنچه از صحبت‌ها و گفته‌های مخالفان برمی‌آید، صرفا صحبت‌های سلبی است و ندیدیم یک بحث ایجابی را در ارتباط با نپیوستن ایران به کارگروه ویژه اقدام مالی یا همان FATF و جایگزینی را ارائه دهند. اگر CFT و پالرمو و موارد دیگر از این قبیل را قبول ندارند، جایگزینی هم ارائه نمی‌دهند که ببینیم چگونه می‌توانیم از مجازات‌هایی که در صورت نپیوستن در نظر گرفته، رهایی پیدا کنیم. درحالی که اگر نپیوندیم با سیستم بانکی جهانی کاملا قطع ارتباط می‌کنیم. هرچند الان به لحاظ تحریم‌ها ارتباط مناسبی نداریم، اما در صورت نپیوستن با سیستم بانکی کشورهای دوست نظیر ترکیه، روسیه، چین و هند که به نوعی به ما در دور زدن تحریم‌ها کمک می‌کنند، در ارتباطات بانکی دچار مشکل می‌شویم و نمی‌توانیم با اینها هم حتی ارتباط داشته باشیم.
روزنامه زنجیره‌ای آفتاب یزد به این نکته نپرداخته است که در تطهیر برجام نیز به چنین سیاستی توسل جسته و نوشته بودند که اگر برجام تصویب و تائید نشود به ایران حمله خواهند کرد و تحریم‌ها نیز برداشته نمی‌شود، امروز سه سال از اجرایی شدن برجام می‌گذرد و نه تنها تحریم‌ها برداشته نشده بلکه بر میزان آنها نیز افزوده نشده است زنجیره‌ای‌ها چه تضمینی می‌دهند که با پیوستن به FATF تحریم‌ها برداشته شده و مشکلات حل شود و یا بر میزان آنها افزوده نگردد؟!
حاميان FATF ادعا مي‌كنند كه در صورت عدم اجراي دستورات FATF تعاملات ايران با خارج از كشور و از جمله مبادلات بانكي با روسيه و چين به صفر خواهد رسيد!
اين در حالي است كه بدترين شرايطي كه FATF مي‌تواند براي يك كشور به وجود آورد، «اقدام متقابل» است كه از آن تحت عنوان ليست سياه ياد مي‌شود. در يادداشت تفسيري توصيه شماره 19 اين نهاد، مصاديقي از اقدامات متقابل عليه كشورهاي هدف ذكر شده است. مطابق اين يادداشت تفسيري، نهايت فشاري كه «اقدام متقابل» مي‌تواند بر كشور هدف وارد كند، افزايش مراقبت كشورهاي ديگر درباره آن است و نه قطع همكاري. به عنوان نمونه، اين افزايش مراقبت به شكل «رعايت شناخت مشتري به صورت تقويت شده» و «جمع‌آوري اطلاعات تكميلي از تراكنش‌هاي موسسات مالي در كشور «هدف» انجام مي‌شود اما نهايتا اين مراقبت‌ها به قطع همكاري منجر نمي‌شود. علاوه‌بر اين، مطابق بيانيه FATF با وجود تعليق ايران از ليست سياه، اين اقدامات مراقبتي همچنان عليه كشورمان انجام مي‌گيرد. بنابراين با بازگشت به ليست سياه (اقدام متقابل) عملا اتفاق جديد مهمي رخ نخواهد داد.
ايران از سال 1388 تا 1395 در ليست سياه FATF بوده است و از سال 1395 از اين ليست تعليق شده است. سؤال مهمي كه مدعيان «قطع كامل همكاري» بايد به آن پاسخ دهند اين است كه در اين 7 سالي كه ايران در ليست سياه FATF قرار داشت، همكاري‌هاي مالي ايران با كشورهاي ديگر كاملا قطع بود؟ تبادلات وسيع مالي ايران با كشورهاي مختلف از جمله روسيه و چين در اين دوران، نشان مي‌دهد كه وجود ايران در ليست سياه FATF، منجر به قطع همكاري‌هاي مالي و بانكي با كشورهاي ديگر نشده است.
اخيرا دبير اجرايي FATF در مصاحبه خود با بي‌بي‌سي به نكته مهمي‌ اشاره كرد. وي در زمينه استانداردهاي FATF گفته بود: «مجموعه استانداردهاي ما درباره ارتباط بانك‌هاي مركزي با هم نيست». اين سخنان مي تواند شاهدي باشد بر اينكه ليست سياه FATF نمي‌تواند منجر به قطع همكاري بانك‌هاي مركزي با يكديگر شود.
برخلاف ادعايي كه از سوي حاميان FATF مطرح شده است، تا كنون در هيچ يك از موضع‌گيري‌هاي رسمي مقامات عاليرتبه روسيه و چين مسئله قطع همكاري با ايران مشاهده نشده است.
پیوستن به این لوایح هیچ مشکلی را حل نمی‌کند!
در مقابل بزک لوایح چهارگانه توسط روزنامه زنجیره‌ای آفتاب یزد روزنامه آرمان در یادداشتی به قلم اکبر ترکان نوشته است: « این طور نیست وقتی به لوایح چهارگانه بپیوندیم امکان شکستن تحریم‌ها و امکان ارتباطات بانکی ما در دنیا فراهم و دیگر مشکل بانکی‌مان حل می‌شود. اگر کسی اینطور فکر کند، فردا این اتفاق نمی‌افتد و از مردم شرمنده می‌شویم. بلکه معتقدم با تصویب این لوایح و پیوستن ما، دشمن برای اعمال فشار دچار محدودیت می‌شود ولی اگر نپیوندیم برای آمریکایی‌ها شرایطی فراهم می‌شود که اعمال فشارشان را تشدید کنند.»اکبر ترکان مشاور رئیس‌جمهور در این یادداشت نوشته است: «پیوستن ما هم تضمینی برای برقراری روابط بانکی با دنیا ندارد، چون امروز قواعد دنیا بر مبنای قلدرمآبی است.»
ترکان افزوده است: «اروپایی‌ها از آمریکا حساب می‌برند که البته خیلی روشن است. تصور کنید خزانه‌داری آمریکا یک شرکت آلمانی را 25 هزار دلار براساس هیچ قاعده، هیچ دادگاه، هیچ لایحه، هیچ دفاعیه و وکیل مدافعی جریمه کند، شرکت‌های جریمه شده مثل بچه آدم آن را پرداخت می‌کنند. حالا در چنین شرایط و وضعیتی مبنای اداره جهان، قانون و قانونمندی نیست. ما باید ببینیم چگونه می‌توانیم آسیب و آثار مخرب این رئیس‌جمهور بی‌ضابطه و بی‌قانون را در کشورمان کم کنیم؟ ترامپ آدمی مضر برای ماست که دائما سیاست‌های تخریبی دارد. باید ببینیم راه‌حل اینکه ضرر این آدم را برای خودمان حداقل کنیم، چیست؟»از یادداشت ترکان چنین استنباط می‌شود که اولا پیوستن به لوایح چهارگانه هیچ مشکلی را حل نمی‌کند و اگر وعده دهیم مثل برجام شرمنده خواهیم شد و دوم اینکه از اروپا نیز بخاری بلند نمی‌شود و به آن نیز نباید امیدوار باشیم فقط باید خود را به طوفان حوادث بسپاریم تا این دوره تمام شود، برای عبور از این مرحله راهی نیز جز حرف‌شنوی نیست! این نحوه تفکر خسارت محض برجام را بر کشور تحمیل کرده و امروز نه تنها تحریم‌ها برداشته نشده بلکه بر میزان آنها نیز افزوده شده است.
روزنامه زنجیره‌ای و مسخره کردن توانایی‌های داخلی
اگر تاریخ را مطالعه کنیم خواهیم دید که همواره جماعتی بوده‌اند که به ستایش غرب می‌پرداختند از آن رو که آنها توان علمی و تکنولوژیک بالایی دارند. اینها همواره در مسیری حرکت می‌کردند که از غرب «قبله آمال» بسازند و این جماعت تا آنجا پیش رفتند که حتی یکی از پدران معنوی منورالفکران! ایرانی یعنی «آخوندزاده» تغییر رسم‌الخط فارسی به لاتین را درخواست کرد. اما همین جماعت هر وقت که ایران و ایرانی خواست که دست روی زانوان خود بگذارد و برخیزد به مسخره کردن توان داخلی روی آوردند. چرا که از نظر آنها تنها همان غرب شایسته این سروری تکنیک است.
نمونه بارز این رفتار را می‌توان در برخورد روزنامه‌های زنجیره‌ای با موضوع فضای مجازی به وضوح دید. روزنامه شرق در ستون فکاهی خود در شماره روز پنج شنبه با عنوان زشت «هشتگ مالیدی» به موضوع رزمایش قطع اینترنت پرداخته است.
در این ستون و متن مزبور که با لحن بسیار زشتی به توئیت‌های وزیرارتباطات پرداخته و در ابتدای این مطلب به هشتگ «آینده روشن در راه است» پرداخته شده و با لحنی ناشایست آن را به سخره گرفته است. این در حالی است که روزنامه‌های زنجیره‌ای همواره در مورد انتقادهای طیف رسانه‌های منتقد این جمله را سر داده‌اند که نباید ناامیدی را به جامعه تزریق کرد. یعنی این جماعت نقد را معادل ناامید کردن می‌بیند و این گونه به سخره گرفتن را نه!در بخش انتهایی این مطلب فکاهی آمده: «بررسی تاب‌آوری زیرساخت‌های حیاتی کشور یعنی چه؟ پاسخ: یعنی شلنگ اینترنت دست ایناست»!
لازم به ذکر است که این گونه رزمایش‌ها به آن دلیل برگزار می‌شود تا دولت و سازمان پدافند غیرعامل بداند در صورت قطع اینترنت چه ضعف‌هایی دارند و چه مشکلات احتمالی پیش خواهد آمد. حال برخورد این روزنامه‌های زنجیره‌ای را با این موضوع ببینید و مقایسه کنید اگر فردا (خدای ناکرده) اتفاقی رخ دهد و به خاطر قطع اینترنت خسارات و صدمات چندبرابر شود همین روزنامه‌های طیف موسوم به اصلاح‌طلب چه تیترهایی می‌زنند؟