kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۳۱۳۵
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۹
آبفای کشور اعلام کرد

جریمه مشترکان آب پرمصرف معطل ابلاغ هیئت دولت

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف آبفای کشور، تأکید کرد که اجرای جریمه مشترکان بدمصرف منتظر ابلاغ دولت است.




علی سیدزاده درباره سرانجام جریمه مشترکان پرمصرف آب، به خبرگزاری فارس اظهار کرد: قطعا اجرای جریمه مشترکان پرمصرف و اختصاص آن مبالغ به خرید تجهیزات کاهنده مصرف آب می‌تواند به کشور و مدیریت مصرف آب کمک بزرگی کند.
به گفته وی این برنامه در کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی مصوب شده است، اما هنوز توسط هیئت وزیران ابلاغ نهایی نشده است.
این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش که با توجه به بارش‌های اخیر آیا مصرف آب توسط مردم کاهش و یا افزایش داشته است، افزود: مصرف آب برخلاف برق به صورت لحظه‌ای نمی‌تواند اندازه‌گیری شود، اما آمارهای دو ماه گذشته نشان می‌دهد که میزان تولید آب نسبت به سال گذشته کمتر شده است و این نشان می‌دهد که مصرف آب کمتر شده است.
سیدزاده ادامه داد: درصد کاهش مصرف آب شاید قابل توجه نباشد، اما نسبت به سال‌های گذشته به هر حال مصرف کمتر شده است و این نشان می‌دهد که فرهنگ غلط مصرف آب و بدمصرفی‌ تا حدودی کنار گذاشته شده است، اما هنوز زمان نیاز دارد تا ما از لحاظ سرانه مصرف آب به کشورهای اروپایی و پرآب که سرانه آنها حدود 130 لیتر است برسیم.
وی عنوان کرد: مردم تحت تاثیر قرار گرفته‌اند اما هنوز بد مصرفی‌ها وجود دارد، بنابراین اگر تعرفه‌های آب به تعرفه‌های واقعی خود نزدیک شود می‌تواند در کاهش مصرف سرانه آب مفید باشد.
مدیرکل دفتر مدیریت مصرف آبفای کشور در پاسخ به این سؤال که تا زمانی که قیمت آب واقعی نشود مردم برای استفاده از تجهیزات کاهنده مصرف آب ترغیب نخواهند شد، افزود: در تمام دنیا کالای بی‌ارزش مصرف بالایی دارد و تا زمانی که قیمت آب ارزان باشد، مصرف آب در ایران بالا خواهد بود.
سیدزاده در پاسخ به این سؤال که چه برنامه‌هایی برای کنترل و مدیریت مصرف آب در نظر گرفته شده است، گفت: راهکارهای مناسبی برای مدیریت مصرف آب پیش‌بینی شده است که از جمله آن گرفتن اعتبار از دولت برای خرید تجهیزات کاهنده مصرف آب مثل سردوش‌ها، سرشیرها، شیرآلات کاهنده مصرف است، اما به دلیل عدم وجود انگیزه از سوی مردم به دلیل پایین بودن تعرفه آب شاید بسیاری از اقشار جامعه به سمت خرید این تجهیزات
 نروند.