kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۳۰۸۴
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۲
واکنش مراجع به اظهارات هنجارشکنانه رئیس‌جمهور

آیت‌الله مکارم شیرازی: زننده بود/آیت‌الله نوری همدانی: مسیر ‌اشتباهی را در پیش گرفته‌اید

اظهارات هنجارشکنانه اخیر رئیس‌جمهور واکنش شدید مراجع تقلید را در پی داشت. حضرات آیات مکارم شیرازی و نوری همدانی علاوه‌بر نقد اظهارات رئیس‌جمهور تأکید کردند که باید به حل مشکلات پرداخت نه حاشیه‌سازی و سرگرم کردن مردم.



آیت‌الله مکارم شیرازی در آغاز درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، از اظهارات رئیس‌جمهور درباره فضای مجازی و مسئله حجاب انتقاد کرد. به گزارش رسا، این مرجع تقلید گفت: اخیرا آقای رئیس‌جمهور چند جمله درباره مسئله حجاب و فضای مجازی بیان کرده که متاسفانه هر دو زننده بوده است، ان‌شاءالله در این مورد مفصل صحبت خواهیم کرد، ولی الان با ‌اشاره‌ای می‌گذرم.
وی با بیان اینکه مسئله حجاب جزو مسائل ضروری تمام مذاهب اسلامی است، گفت: رئیس‌جمهور که در ابتدای کار قسم خورده ارزش‌های اسلامی را حفظ کند، باید حفظ کند؛ ما اگر این همه شهید و اسیر و جانباز دادیم، برای حفظ ارزش‌های اسلامی بوده، اگر با همه گرفتاری‌ها و مشکلاتی که داریم، در منطقه قدرت اول هستیم بر اثر اسلام است. استاد برجسته درس خارج حوزه خطاب به رئیس‌جمهور تاکید کرد: شما رئیس‌جمهور یک کشور اسلامی هستید نه یک کشور دموکراتیک و سکولار.
آیت‌الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: درباره فضای مجازی هم سؤال کنید ببینید چقدر مفاسد پیدا شده است، ما مخالف استفاده از تکنولوژی‌های نوین نیستیم، اما چشم و گوش بسته نباید بود، باید جلوی مفاسد را گرفت. این مرجع تقلید اظهار داشت: از برخی قضات دادگستری شنیدم که می‌گفتند اکثر طلاق‌هایی که واقع می‌شود، مربوط به وسوسه‌های ناشی از فضای مجازی است؛ کسی نمی‌گوید فضای مجازی را حذف کنید، اصلاح کنید. وی بیان داشت: اینکه ایشان می‌گوید نباید جلوی خواست مردم ایستاد، حرف درستی نیست، بالاخره در هر کجا یک اقلیت متخلف و وظیفه‌نشناس پیدا می‌شوند؛ اگر همه چیز را به اختیار عموم بگذاریم، پس در تعزیرات و دادگستری را ببندیم، این چه حرفی است؟
استاد برجسته درس خارج حوزه گفت: با همه احترامی که برای رئیس‌جمهور قائل هستیم، این ‌اشتباهات را باید ایشان اصلاح کند.
با حاشیه‌ها مردم را سرگرم نکنید
 به مشکلات اصلی بپردازید
آیت‌الله مکارم شیرازی افزود: یکی از اصول سیاست این است که اگر در جایی گرفتاری بغرنجی پیدا شد، با مسائل حاشیه‌ای مردم را سرگرم می‌کنند، حالا که این گرانی‌های بیدادگر و مشکلات اقتصادی پیدا شده سراغ این مسئله برویم تا مردم سرگرم شوند، این کار درست نیست.
این مرجع تقلید در ادامه درس خارج خود گفت: نکته دیگر که جا دارد در اینجا به آن‌اشاره کنیم این است که باید دنیا را خوب بشناسیم تا تصمیم صحیح بگیریم، بر دنیای امروز در واقع هیچ قانونی حاکم نیست، همه به دنبال حفظ منافع خودشان هستند؛ در فرانسه هفته‌هاست که بلوایی بپا شده است، عده زیادی دستگیر، عده‌ای کشته و عده‌ای هم زخمی شده‌اند؛ اما صدایی از کسی درنمی‌آید و کسی دم از حقوق بشر نمی‌زند. وی یادآور شد: اگر یک صدم این اتفاقات در کشور ما بود چه بلوایی به راه می‌انداختند و می‌گفتند ایران از بین رفت و متلاشی شد، اما در قبال این اتفاقات همه ساکت هستند.
استاد برجسته درس خارج حوزه ادامه داد: همچنین رئیس‌جمهور آمریکا هر دو پای خود را در یک کفش کرده و می‌گوید کنگره باید آنچه من درباره دیوار مکزیک می‌گویم را تصویب کند، دیکتاتوری از این بدتر می‌شود؟ اگر در کشور ما بود چه اتفاقی می‌افتاد و چه حرف‌هایی درباره ما و مسئولان ما می‌زدند؟ آیت‌الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه باید دنیا را بشناسیم، گفت: ما با چنین دنیایی روبرو هستیم، با اینها می‌خواهیم قرارداد ببندیم و تعامل کنیم؟ اگر درست بشناسیم کلاه سرمان نمی‌رود، وقتی کلاه سر ما می‌رود که در باغ سبزها و وعده‌های آنها را باور کنیم. این مرجع تقلید تاکید کرد: تنها راه در این دنیا قوی شدن است، اگر قوی نشویم دچار مشکل خواهیم شد، هیچ حساب و کتابی در این دنیا در کار نیست، امیدواریم خدا ما را از شر دشمنان و ‌اشرار حفظ کند و بتوانیم راه صحیح را به سوی سعادت دنیا و آخرت بپیماییم.
برخی می‌خواهند با حاشیه‌سازی
 بر ناکارآمدی اقتصادی خود سرپوش بگذارند
آیت‌الله نوری همدانی نیز در دیدار رئیس‌فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با انتقاد شدید از سخنان رئیس‌جمهور، گفت: اگر طرح این مسائل برای ایجاد حاشیه‌ای امن است که مردم را از ناکارآمدی اقتصادی منحرف کنید مسیر ‌اشتباهی را در پیش گرفته‌اید.
وی با تأکید بر پرهیز از حاشیه‌سازی در شرایط امروز کشور خطاب به مسئولان تأکید کرد: به جای طرح اینگونه مسائل به مردم خدمت کرده و معیشت و کار مردم و ازدواج جوانان را حل کنید. این مرجع تقلید همچنین با ‌اشاره به ایام بررسی بودجه در مجلس گفت: بودجه سال آینده باید عدالت‌محور باشد و مشکلات مردم به‌ویژه اقشار کم‌درآمد و ضعیف جامعه در آن لحاظ شود تا برای جامعه ایجاد آرامش و اعتماد کند. استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم نقش مهم مجلس در پیشبرد اهداف انقلاب و حل مشکلات مردم را یادآور شد و افزود: مجلس وظایف مهمی همچون قانونگذاری و نظارت بر قانون و روند اجرای آن دارد که باید در این زمینه به صورت جدی ایفای نقش کند و حضور پررنگ تری داشته باشد. آیت‌الله نوری همدانی با بیان اینکه نیاز امروز کشور همت و مدیریت جهادی مسئولان است، اظهار داشت: مسئولان همواره باید قدردان مردم بصیر ایران باشند که همیشه در هر شرایطی پشتیبان انقلاب و نظام بودند و از انقلاب و رهبری حمایت کردند. وی ادامه داد: امروز هم این مردم انقلابی در حال تحمل سختی‌ها و مشکلات هستند اما دست از حمایت انقلاب برنمی‌دارند، واقعا حق این مردم نیست که به‌دلیل برخی سوء‌تدبیرها اینگونه در سختی معیشتی باشند؛ بنابراین باید با وحدت و انسجام و تلاش مضاعف مسئولان مشکلات را حل کرد. این مرجع تقلید تأکید کرد که مردم مشکلات و سختی‌ها را تحمل می‌کنند اما توان تحمل تبعیض‌ها را ندارند از این رو تبعیض‌ها باید از جامعه ریشه‌کن شود.