kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۳۰۴۰
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۳
رئیس‌کل بانک مرکزی:

کالاهای اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومانی به دست مردم نرسید

رئیس ‌کل بانک مرکزی با اعتراف ضمنی به شکست سیاست ارز 4200 تومانی برای کالاهای اساسی گفت: اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی به دلیل عدم نظارت، کالا به نرخ مناسب به دست مردم نرسید یک معضل بزرگ است.




عبدالناصر همتی با حضور در یک برنامه تلویزیونی در شبکه خبر، با تشریح آخرین وضعیت بازار ارز، سیاست‌های پولی و بانکی اظهار داشت: امروز با افتخار می‌گویم توطئه ارزی علیه ایران رخ نداد و بر قدرت‌های بزرگ جهانی که با تمام ابزار به جنگ انقلاب اسلامی رفته است، فایق آمده و اکنون بر نوسانات بازار ارز غلبه کرده‌ایم.
وی با بیان اینکه وضعیت خوبی را در ذخایر اسکناس ارزی در کشور داریم گفت: قطع واردات نفت در مقطعی وقفه‌ای را در دریافت ارز ایجاد کرد اما ما ده‌ها میلیارد دلار ارز فعال در خارج از کشور داریم که قابل استفاده هستند.
به گفته رئیس ‌بانک مرکزی، برخی از صادر کنندگان عادت کرده بودند که ارز را به کشور نیاورند و ما از آنها گله مند هستیم؛ با همه این احوال نزدیک به 9/2 میلیارد دلار ارز صادراتی را از سمت صادرکنندگان دریافت کردیم که این رقم به نظر من کم است و می‌تواند بهتر شود اما با توافقاتی که با صادرکنندگان داریم روند ورود ارز بیشتر خواهد شد.
همتی ادامه داد: مرداد و شهریور که دو ماه سخت برای من بود و خواب درست و حسابی نداشتم فکر می‌کردم که فشار سنگینی به مردم وارد شده و سختی زیادی ایجاد کرده است بنابراین باید ترمز سقوط ارزش پول ملی را می‌کشیدیم بخصوص اینکه ترامپ نیز در همان دوره مردم را تحریک می‌کرد، بنابراین دستگاه‌های پوز را محدود کردیم.
به گزارش خبرگزاری مهر، وی درخصوص اصلاح نظام بانکی گفت: سیاست‌های پولی و بانکی بسیار حساس است و اگر تصمیمی گرفته می‌شود باید بر مبنای کار کارشناسی باشد و با دستور مقام معظم رهبری، کارگروه کنترل نقدینگی تشکیل شده است.
رئیس‌بانک مرکزی افزود: نقدینگی ۹ ماهه امسال نسبت به اسفند سال قبل رشدی نداشته و ما کنترل کامل بر روی نقدینگی داریم. البته اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی ۵۵ هزار میلیارد تومان بوده که اکنون به ۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.
همتی اضافه کرد: هم‌آکنون رقم‌های فساد ارزی کم نیست، بنابراین با سامانه‌هایی که طراحی کرده‌ایم این معضل بزرگ را حل خواهیم کرد.
به گفته وی، اینکه در کنار توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی به دلیل عدم نظارت، کالا به نرخ مناسب به دست مردم نرسید یک معضل بزرگ است و دولت در ستاد اقتصادی خود این موضوع را مد نظر قرار داده و یکی از دغدغه‌های دولت نیز این است که دلار ۴۲۰۰ تومانی کاملا به دست مردم برسد.
رئیس ‌بانک مرکزی درخصوص حذف چهار صفر از پول ملی بیان کرد: اولویت اصلی بانک مرکزی حذف چهار صفر از پول ملی نیست اما در کنار سایر کارهای خود این موضوع را هم پیگیری خواهیم کرد. ما فکر می‌کنیم حذف چهار صفر ارزش صوری ریال را در مقابل ارز‌های دیگر دنیا بهبود می‌بخشد و با قدرت، دقت و جدیت این موضوع را اجرایی خواهیم کرد.
همتی با بیان اینکه مردم مطمئن باشند تورم را کنترل می‌کنیم و بازار ارز نیز با ثبات خواهد شد، گفت: به مردم این نکته را می‌گویم حرفی نمی‌زنم که نتوانم اجرا کنم و حرفی را نمی‌زنم که واقعیت نداشته باشد؛ ما بر بازار پول و بازار ارز مسلط هستیم. مردم اندکی صبر و مقاومت داشته
 باشند.