kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۲۷۶۸
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۵
عبدالباری عطوان:

کشورهای غیرعرب با اسرائیل مقابله می‌کنند، ولی اعراب به دنبال عادی‌سازی روابط هستند!

سردبیر روزنامه «رای الیوم» با تمسخر روابط علنی آن چند کشور مرتجع عربی با اسرائیل گفته، باید در مقابل مواضع قدرتمند ضد صهیونیستی دو نماینده کنگره آمریکا و نخست‌وزیر مالزی سر تعظیم فرود آورد. به راستی چرا اعراب از این افراد درس نمی‌گیرند؟
سرویس خارجی:

همزمان با اوج گرفتن خیانت‌های چند کشور عربی به آرمان فلسطین به شکل تلاش برای عادی‌سازی روابط با رژیم نحس صهیونیستی، برخی چهره‌ای غیرعرب و بعضا حتی غربی و غیرمسلمان، از فلسطین قویا حمایت کرده و علیه رژیم صهیونیستی موضع می‌گیرند.
این مسئله مورد توجه «عبدالباری عطوان»، نویسنده سرشناس جهان اسلام واقع شده است. «عطوان» با نگارش مقاله‌ای در روزنامه رای الیوم ضمن تجلیل از مواضع ضد یهودی «ایلهان عمر» و «رشیده طلیب» از نمایندگان کنگره آمریکا، «ماهاتیر محمد» نخست‌وزیر مالزی و «جرمی کوربین» رئیس ‌حزب کارگر انگلیس نوشته: «این افراد بدون ترس از سلاح یهودی‌ستیزی رژیم صهیونیستی به دفاع از حق می‌پرداختند... مایه تاسف است مواضع عالی و مقتدرانه دو نماینده مجلس نمایندگان آمریکا که لانه لابی صهونیست‌هاست و همچنین مواضع ماهاتیر محمد در شرایطی صورت می‌گیرد که خبرهای عادی‌سازی رسمی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی، از هر سو ما را بمباران می‌کند. روزی نیست که یک تیم اسرائیلی به یک کشور عربی سفر نکند یا هواپیماهای این رژیم وارد حریم هوایی کشورهای عربی نشوند یا هواپیماهای عربی در فرودگاه‌های اسرائیل بر زمین ننشینند.»
به گزارش خبرگزاری قدس، این تحلیلگر سرشناس جهان عرب در ادامه نوشته: «ایلهان عمر» زن مسلمان سومالیایی‌الاصل که به عنوان نخستین نماینده محجبه، وارد کنگره آمریکا شده، در حال حاضر با انتقادات شدید صهیونیست‌ها روبه رو است. صهیونیست‌ها عمر را به یهودی‌ستیزی متهم کرده‌اند زیرا پیش‌تر در توئیت‌های خود به انتقاد از جنایات اسرائیلی‌ها در نوار غزه پرداخته بود، جنایاتی که «اریک گلدستون» بازپرس سازمان ملل، آنها را جنایات جنگی خوانده است. ایلهان با ظاهر شدن در شبکه تلویزیونی سی ان ان تاکید کرد از هیچ یک از مواضع خود به ویژه توئیت‌های شجاعانه‌اش پشیمان نیست و پای آنها ایستاده است. وی گفت: اسرائیل جهان را هیپنوتیزم کرده است، خدا مردم را بیدار و به آنها کمک کند تا اقدامات خودسرانه اسرائیل را ببینند، آیا یکی از سران عرب می‌تواند این روزها چنین سخنان صادقانه و برخاسته از قلب را بر زبان آورد؟»
در ادامه مقاله عطوان آمده: «ماهاتیر محمد نخست‌وزیر مالزی نیز از صدور روادید برای ورود ورزشکاران اسرائیلی به مالزی برای شرکت در مسابقه بین‌المللی شنا ممانعت به عمل آورد و گفت به هیچ شهروند اسرائیلی اجازه ورود به کشور را نخواهیم داد. جرمی کوربین رئیس‌حزب کارگر انگلیس نیز به دلیل مواضع یهودی‌ستیزی خود مورد انتقادات بی‌شرمانه‌ای قرار گرفت... به ایلهان عمر و همکار وی رشیده طلیب افتخار و از مواضع ماهاتیر محمد و همه کسانی که به اسرائیل و عربده‌کشی‌های آنها «نه» گفته و می‌گویند تجلیل می‌کنیم، همه این افراد بدون اینکه از شمشیر یهودی‌ستیزی اسرائیل که به روی آنها و هزاران نفر دیگر از جمله نویسنده این مقاله (عطوان) و جرمی کوربین کشیده شده است، بترسند به دفاع از حق می‌پردازند. چرا سران عرب از این افراد درس نمی‌گیرند. »
«نه» بزرگ کویت به رژیم صهیونیستی
معاون وزیر خارجه کویت هم گفته موضع کشورش در قبال عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی کاملا شفاف و روشن است.
به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین به نقل از روزنامه القبس کویت، «خاد جار الله» اظهار داشت که کویت به طور قاطع مخالف عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی است و این موضع رسمی این کشور
 است.
جار الله تصریح کرد که در شبکه‌های اجتماعی اظهاراتی متفاوت بیان می‌شود اما در عرصه رسمی، کویت قاطعانه مخالف عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی است و هیچ اقدامی در این راستا انجام نخواهد داد.