kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۲۷۵۸
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۹
مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران کشور:

مشکل کشتی‌های حامل نهاده‌های دامی برطرف شد

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران کشور گفت: بخش عمده مشکل کشتی‌های حامل نهاده‌های دامی که روی آب مانده بودند، حل شده است.

علیرضا عزیزالهی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با بیان اینکه بخش عمده مشکل کشتی‌های حامل نهاده‌های دامی که روی آب مانده بودند، حل شده و این محصولات وارد چرخه توزیع شده‌اند، اظهارداشت: هم اکنون نهاده‌ها به همان نرخی که دولت اعلام کرده بود، ذرت ۱۳۵۰ تومان، جو ۱۳۵۰ تومان و کنجاله سویا ۲۴۵۰ تومان عرضه می‌شود.
وی درباره اینکه آیا در حال حاضر مشکل کمبود نهاده‌ها برطرف شده است؟ گفت: مشکل کمبود کماکان وجود دارد. میزان نیاز کشور با آنچه که در دسترس است فاصله زیادی دارد، فعلا مقداری آرامش در بازار ایجاد شده اما در آینده مشخص نیست وضعیت به چه صورت باشد.
مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران کشور درباره اینکه آیا واردات به اندازه کافی انجام نمی‌شود؟ افزود: خیر، واردات به اندازه کافی نیست. چون دولت ارز به اندازه لازم تخصیص نداده است، باید ارز تامین شود تا واردات انجام گیرد. بخشی از تجار از نگرانی عدم تامین ارز اصلا اقدام به واردات نمی‌کنند عده‌ای هم که واردات انجام می‌دهند، با مشکل تخصیص به موقع ارز مواجه می‌شوند.عزیزالهی اضافه کرد: این مسئله علاوه‌بر اینکه در تامین کالا تاخیر ایجاد می‌کند باعث افزایش  هزینه دموراژ (نگهداری) به قیمت تمام شده می‌شود. هر کشتی روزی ۲۰ تا ۲۵ هزار دلار دموراژ باید در بنادر کشور پرداخت کند که این ارقام، هزینه‌ها را بالا می‌برد.
وی با‌اشاره به قاچاق دام از کشور گفت: ما فکر می‌کنیم حجم قاچاق از کشور زیاد است و همین قاچاق، تنظیم بازار داخل را کاملا تحت تاثیر قرار داده است. نمی‌خواهیم بگوییم نمی‌توان جلوی این کار را گرفت اما به هر حال اقدام دشواری است. این فعال بخش خصوصی درباره اینکه آیا واردات دام زنده می‌تواند در تنظیم بازار موثر باشد؟ گفت: به هر حال تاثیرگذار خواهد بود اما نمی‌توان به آن اندازه نیاز بازار، واردات انجام داد.
به گفته عزیزالهی، مردم ما تمایلی به مصرف گوشت گوساله ندارند و مایل به مصرف گوشت گوسفندی هستند که عرضه گوسفند و گوشت گوسفندی هم در بازارهای جهانی محدود است و دست ما برای واردات این نوع دام باز نیست.