kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۲۷۵۲
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۲
رئیس‌کمیته بررسی بودجه شرکت‌های دولتی:

عملکرد شرکت‌های دولتی انحرافات زیادی دارد

رئیس‌کمیته بررسی بودجه شرکت‌های دولتی در مجلس اعلام کرد: بودجه شرکت‌های دولتی بدون تصویب مجمع عمومی و در بعضی از قسمت‌ها خارج از اختیار ارکان شرکت مذکور تهیه می‌گردد که در عملکرد آنها انحرافات مساعد و نامساعد زیادی مشاهده می‌شود.

محمد حسینی در مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، با اشاره به بررسی بودجه شرکت‌های دولتی در کمیته‌ای به ریاست وی در کمیسیون برنامه و بودجه، آسیب‌های بودجه‌ریزی شرکت‌های دولتی را تشریح کرد و گفت: لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ بالغ بر هزار و 710 هزار میلیارد تومان است که مبلغ ۴۰۷ هزار میلیارد تومان آن بودجه عمومی دولت و مبلغ هزار و 275 هزار میلیارد تومان آن بودجه شرکت‌های دولتی را شامل می‌شود.
وی افزود: بودجه هزار و 275 هزار میلیارد تومانی شرکت‌های دولتی، تعداد ۳۷۲ شرکت‌های دولتی، ۹ بانک دولتی و ۲ موسسه انتفاعی وابسته به دولت را در بر می‌گیرد که از این تعداد شرکت‌های دولتی، ۳۰۷ شرکت سودده و در نقطه سر به سر و تعداد ۶۵ شرکت زیان ده در لایحه بودجه سال ۹۸ مشاهده می‌شوند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: با مقایسه تعداد شرکت‌های زیان ده با سال گذشته به این نتیجه می‌رسیم که تعداد شرکت‌های زیان‌ده افزایش یافته است.
حسینی با بیان اینکه بودجه شرکت‌ها بر اساس یک روش بنگاه داری تهیه نشده است، تصریح کرد: بودجه شرکت‌های دولتی بدون تصویب مجمع عمومی و در بعضی از قسمت‌ها خارج از اختیار ارکان شرکت مذکور تهیه می‌گردد که در عملکرد آنها انحرافات مساعد و نامساعد زیادی مشاهده می‌شود.
وی افزود: شرکت‌های دولتی در طی سال اجازه اصلاح بودجه خود را با رعایت الزاماتی دارند به همین جهت اکثراً در طی سال، اصلاحیه بودجه داشته و رقم مصوب مجلس تغییر می‌کند که لازم است در این خصوص احکام لازم، تدوین و در قوانین دائمی یا قانون بودجه سالیانه لحاظ شود.
رئیس‌کمیته بررسی بودجه شرکت‌های دولتی در مجلس با بیان این مطلب که «بودجه شرکت‌های دولتی کمتر بر اساس عملکرد واقعی آنها، نهایی می‌‌شود بلکه بر اساس بودجه سال قبل آنها تهیه و نهایی می‌شود»، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط اقتصادی، نوسانات و وظایف قانونی آنها نیاز به بررسی واقعی بودجه این شرکت‌ها است که برای هیئت‌مدیره شرکت قابلیت دفاع داشته باشد.
حسینی گفت: مبلغ بودجه شرکت‌های دولتی در لایحه بودجه سال ۹۸ نسبت به رقم سال گذشته که بالغ بر ۸۶۲ هزار میلیارد تومان بوده دارای رشدی برابر حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد است که بیشترین رشد صرفا در تعداد اندکی از شرکت‌ها از جمله شرکت ملی نفت ایران مشاهده
می‌شود.
وی به مبلغ اختصاصی بودجه برای شرکت نفت در سال ۹۷‌اشاره و عنوان کرد: بودجه شرکت ملی نفت در سال ۹۷ بالغ بر ۳۱۰ هزار میلیارد تومان مصوب شد در صورتی که در سال ۹۸ در لایحه دولت مبلغ ۶۱۲ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که اولا؛ دارای رشد ۵۱ درصد نسبت به سال گذشته است و ثانیا؛ ۴۵ درصد بودجه شرکت‌های دولتی را شامل می‌شود.