kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۲۶۹۱
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۸

گرفتاری در بحران داخلی مانع شرکت سران آمریکا و انگلیس و فرانسه در داووس(خبر ویژه)

سران بسیاری از کشورهای جهان به خاطر گسترش اختلافات، در همایش اقتصادی داووس شرکت نمی‌کنند.

وبسایت رادیو فرانسه در گزارشی نوشت: شمار بسیاری از سران کشورهای بزرگ در «همایش جهانی اقتصادی داووس» که امسال از 22 تا 25 ژانویه بر پا می‌شود، شرکت نخواهند کرد. اختلافات تجاری، تنش در مناسبات بین‌المللی، برگزیت، کاهش رشد اقتصادی و حتی چشم‌انداز رکود که موجب نگرانی فراوان رهبران سیاسی و اقتصادی جهان شده و موضوعات اصلی گفت‌وگو میان آنان را تشکیل می‌دهد، پیش از آغاز دیدارها، بر نشست سال جاری این گردهمائی اثر گذاشته و آن ‌را از حضور شماری از آنان محروم خواهد کرد. رئیس‌جمهوری آمریکا که سال گذشته میهمان سرشناس این گردهمائی بود، در نشست امسال حضور نخواهد داشت. رئیس‌جمهور فرانسه، رهبران چین و روسیه، نخست‌وزیر انگلیس و نخست‌وزیر هند نیز در همایش امسال شرکت نخواهند کرد. عدم حضور هر یک از آنان، نشان بحرانی داخلی و یا بین‌المللی و سیاسی و یا اجتماعی است. دونالد ترامپ که دولت او اینک با رقبای دموکرات داخلی دست و پنجه نرم می‌کند و بخشی از ادارات فدرال را به تعطیلی کشانده و مناسبات کشور را نه تنها با حریفان بین‌المللی که با متحدان سنتی نیز بر هم زده است، گرفتاری‌هائی مهم‌تر از شرکت در این همایش دارد.
رئیس‌جمهوری فرانسه نیز که از ده هفته پیش در زورآزمایی با «جلیقه‌زردها» و اقشار کم‌درآمد این کشور به‌سر می‌برد و تنها از دو روز پیش باب گفت‌وگو با آنان را نیمه‌باز می‌بیند، از خطر حضور در جائی که گردهمائی توانگران و دارایان به حساب می‌آید، آگاهی دارد و از گام نهادن به آن پرهیز می‌کند. نخست‌وزیر انگلیس نیز که کشور او پائی در درون و پای دیگر در بیرون اتحادیه اروپا دارد و نمی‌داند برای برون‌رفت از جایگاه لرزان خود به کدام سو بنگرد، به حق از رفتن به بلندی‌های پربرف و لغزنده «داووس» می‌هراسد و ناگزیر رفت و آمد میان لندن و بروکسل را دنبال می‌کند.
ولادیمیر پوتین که با بیرون راندن کشور او از گروه کشورهای مهم صنعتی جهان کمتر فرصت نشستن در کنار رهبران کشورهای بزرگ را می‌یابد، اینک با توجه به عدم شرکت آنان در همایش داووس، او نیز از حضور در کنار کشورهای «کوچک» خودداری می‌کند.
رئیس‌جمهوری چین که سال گذشته در این همایش با شور و باور بسیار به دفاع از مبادله آزاد پرداخت، امسال در برابر پدیدآمدن نشانه‌های فزاینده بدبینی نسبت به تجارت آزاد، در کشور خود خواهد ماند.
نخست‌وزیر هند که کشور او با یک میلیارد و چهارصد میلیون نفر جمعیت، با چین فاصله چندانی ندارد، در اجلاس داووس شرکت نمی‌کند.
از میان سران هفت کشور بزرگ صنعتی جهان، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن در گردهمائی امسال حاضر خواهند بود.