kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۲۴۶۳
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۴

انفجار و حملات تروریستی در نایروبی 15 کشته برجای گذاشت

حمله تروریستی به یک هتل و مجتمع تجاری در منطقه مرفه نشین نایروبی پایتخت کنیا به کشته شدن 15 تن منجر شده است.



منابع محلی کنیایی بعد از ظهر سه‌شنبه بود که اعلام کردند، با وقوع 2 انفجار و تیراندازی در یکی از محله‌های مرفه‌نشین نایروبی پایتخت این کشور، دست‌کم 15 تن کشته شده‌اند. پایگاه «المصری الیوم» هم در این باره به نقل از شاهدان عینی نوشت: «بعد از ظهر سه‌شنبه صدای 2 انفجار و تیراندازی در یک مجتمع مسکونی و یک هتل نزدیک به آن به گوش رسید.»
 به گفته «فیلیپ ندولو»، فرمانده پلیس «نایروبی»، منطقه «ریور ساید درایو» به دلیل بیم از حملات مسلحانه بسته شده و هیچ کس اجازه ورود به آن داده نمی‌شود. شبکه «اکسترا نیوز» نیز به نقل از شاهدان عینی نوشته، «زبانه‌های آتش و دود سیاه در این منطقه مشاهده می‌شود و چندین دستگاه خودرو در آن دچار آتش‌سوزی شده است.»
گروه تروریستی الشباب سومالی مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته است. سخنگوی این گروه در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفته: «الشباب دست به این حمله زده و عملیات همچنان ادامه دارد.»
 آوریل(فروردین) 2015 نیز گروه تروریستی الشباب 148 نفر را در حمله به دانشگاه «گاریسا» واقع در شرق کنیا به قتل رساند. الشباب یک گروه تروریستی است که بعد از سال 1991 زمانی که گروه‌های شبه نظامی توانستند به دوران دیکتاتوری در سومالی پایان بدهند به وجود آمد. این گروه ریشه‌های فکری خود را از وهابیت سعودی گرفته است. الشباب در سال 2006 میلادی کنترل اغلب نقاط موگادیشو پایتخت سومالی را در دست گرفته بود و تا پیش از حمله نیروهای سازمان ملل به همراه نیروهای آفریقایی در سال 2011 میلادی به سومالی، کنترل نقاطی در مرکز و جنوب این کشور را نیز در اختیار داشت. در سال 2011 میلادی نیروهای سامان ملل با همراهی نیروهایی از کنیا و اوگاندا به مرکز قدرت الشباب در سومالی حمله کرده و این گروه را عقب راندند. با این وجود الشباب هنوز کنترل برخی نقاط سومالی را در دست دارد و در این مناطق به زعم خود قانون شریعت را به اجرا گذاشته است.