kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۲۴۲۱
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۵
همتی:

بانک مرکزی نیاز ارزی مردم را با قدرت تأمین می‎کند

رئیس ‌کل بانک مرکزی در نشست با اقتصاددانان اعلام کرد: بانک مرکزی نیازهای ارزی مردم و فعالان اقتصادی را با قدرت تأمین می‌کند.


 

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، عبدالناصر همتی در نشستی با اقتصاددانان با ‌اشاره به فشارهای اقتصادی و جنگ روانی و تبلیغاتی دولت آمریکا و متحدانش برای برهم زدن تعادل بازار ارز، از کنترل بانک مرکزی بر بازار ارز خبر داد.
وی با تأکید بر اینکه ثبات نسبی در بازار حاکم است افزود: بانک مرکزی با قدرت نیازهای واقعی ارزی مردم و فعالان اقتصادی را تأمین می‌کند.
رئیس‌کل بانک مرکزی اضافه کرد: بر اساس اقدامات انجام‌شده، روند تأمین و صدور حواله‌های ارزی ازطریق کشورهای مختلف بسط یافته است.
همتی با‌اشاره به ابلاغ دستورالعمل سپرده ریالی مبتنی بر ارز طی روزهای آینده و نیز آغاز فرآیندهای اجرایی ایجاد بازار متشکل معاملات ارزی گفت: مجموعه این اقدامات در کنار برنامه‌ریزی‌های انجام‌ شده برای اصلاح نظام پولی کشور نویدبخش استمرار ثبات در بازار پول و ارز کشور است.
گفتنی است، قیمت ارز با شروع هفته جاری رو به افزایش گذاشت و در شرایطی که در روزهای پایانی هفته قبل تا 10 هزار و 780 تومان رسیده بود، روز شنبه از 11 هزار تومان عبور کرد و یکشنبه هم رقمی در حدود 11 هزار و 600 تومان را ثبت نمود؛ در پی این اتفاقات، بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «در ماه‌های اخیر به رغم تلاش آمریکا در اعمال فشار اقتصادی و روانی، بانک مرکزی توانسته است ثبات نسبی را در بازار ارز ایجاد کرده و ثبات بازار پول را تداوم بخشد.»
پس از آن، در روزهای دوشنبه و سه شنبه، نرخ ارز رو به کاهش گذاشت و سه شنبه تا مرز 10 هزار و 990 تومان پایین آمد ولی روز گذشته (چهارشنبه) مجددا نرخ ارز رو به افزایش گذاشت و قیمت دلار تا آستانه 11 هزار و 500 تومان افزایش پیدا کرد تا باز هم شاهد افزایش قابل توجه نرخ ارز طی یک هفته گذشته باشیم. این در حالی است که طی یک ماه اخیر، نرخ ارز در محدود 10 هزار و 200 تومان به ثبات رسیده بود. پیش‌تر هم وزیر اقتصاد هم درباره موضوعیت نداشتن افزایش نرخ ارز صحبت کرده بود و همتی نیز در هفته پایانی آذر ماه با تاکید بر اینکه بازار ارز در کنترل بانک مرکزی است و نحوه دخالت در بازار ارز بخشی از برنامه مدیریت بازار است به مردم هشدار داده که با توجه به ریسک بازار مراقبت لازم را داشته باشند و در دام نوسان‌گیری و سفته بازی دلالان ارز قرار نگیرند.
هرچند سخنان رئیس ‌بانک مرکزی از لحاظ روانی برای کنترل بازار مناسب است، (موضوعی که در سخنان جدید خود هم تکرار کرده است)، اما لازم است همت بیشتری برای ادامه آرامش در بازار صرف شود تا همین افزایش‌های مقطعی هم از بین رود.