kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۲۳۶۱
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۷
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران:

ناهماهنگی دستگاه‌های اقتصادی تجارت کشور را کاهش می‌دهد

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد با توجه به ناهماهنگی‌های موجود میان دستگاه‌های اقتصادی دولتی کشور در آینده نزدیک هم صادرات و هم واردات به زمین خواهد خورد.

پدرام سلطانی در نشست هیئت نمایندگان اتاق تهران، اظهار داشت: آنچه که در طول ماه‌های گذشته با آن روبه‌رو بوده‌ایم یک ناهماهنگی جدی میان بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت است. متاسفانه ما به هرجا که سر می‌زنیم هر یک از طرفین می‌گویند که مشکل از طرف دیگری است و کسی مسئولیت قبول نمی‌کند.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، وی با بیان اینکه اگر همین روال ادامه پیدا کند، بسیاری از اهداف اقتصادی کشور اجرایی نخواهد شد، گفت: در آینده نزدیک هم صادرات و هم واردات به زمین خواهد خورد.
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به کاهش صادرات در ماه آذر، اضافه کرد: اگر مشکلات جدی موجود حل نشود، همین روال در زمستان نیز ادامه خواهد یافت و احتمالا روند صادرات ما به شکل نزولی پیگیری می‌شود. ما نیاز داریم که با یک نگاه واحد و مسئولیت‌پذیر لااقل دغدغه‌های ابتدایی فعالان اقتصادی برطرف شود.
در همین نشست، اسدا... عسگراولادی، رئیس اتاق مشترک ایران و چین نیز بیان کرد: متاسفانه امروز صادرکنندگان با چالش‌های جدی مواجه هستند و مسائلی مانند بازگرداندن ارز حاصل از صادرات باعث شده بسیاری از آن ها صادرات خود را متوقف کنند؛ بنده نیز پس از ۶۴ سال فعالیت صادراتی، از دو ماه قبل فعالیت خود را متوقف کرده‌ام!
وی با بیان این‌که خارجی‌ها شناختی از سامانه نیما ندارند، گفت: نمی‌توان انتظار داشت که در کوتاه‌ترین زمان صادرکنندگان پول خود را وارد سامانه نیما کنند، زیرا وقتی یک خریدار خارجی قصد بازگرداندن پول را دارد از ما می‌خواهد که یک حساب بانکی به او بدهیم.
رئیس اتاق مشترک ایران و چین ادامه داد: خریداران خارجی از صادرکنندگان درخواست می‌کنند تا یک بانک را برای واریز وجه حاصل از خرید کالای ایرانی به آنها معرفی کنیم تا مورد تائید باشد، در حالیکه سامانه نیما یک بانک نیست و تنها تشکیلات صرافی بانک مرکزی است که مشکلات جدی برای صادرکنندگان به وجود آورده و بسیاری از آنها مجبور می‌شوند که کار خود را تعطیل کنند.
وی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی ما این است که بهار پیش‌رو، فصل بسیار سختی برای صادرات خواهد بود؛ از این‌رو امیدواریم که با پیگیری بانک مرکزی لااقل بخشی از مشکلات صادرکنندگان حل شود، زیرا در غیر این صورت امکان ادامه‌ی فعالیت وجود نخواهد داشت.
همچنین مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران هم در این نشست اظهار داشت: اگرچه مشکل تحریم بر هیچ کس پوشیده نیست؛ اما مشکلات داخلی بیش از تحریم‌ها، اقتصاد ایران را اذیت می‌کند که اگر مدیریت نشود، اقتصاد ایران به شدت متاثر خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی افزود: این در حالی است که این مشکلات را در وزارتخانه‌ها و دولت می‌توان حل کرد و حتی در جلسات سران سه قوه نیز می‌توان مطرح کرد تا تصمیم‌گیری لازم در مورد آن صورت گیرد.