kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۲۱۶۹
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۰

شکاف طبقاتی هولناک در جامعه آمریکا به روایت سناتور ایالت «ورمونت»

سناتور «برنی سندرز» در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: در حال حاضر ثروت یک دهم درصد از اقشار بالای جامعه در آمریکا، بیش از ثروت ۹۰ درصد طبقات پائین این کشور است.



شکاف طبقاتی گسترده در آمریکا قابل انکار نیست چندی پیش بازرس ویژه آمریکا در امور فقر گفت: علی‌رغم ثروت کلان دولت آمریکا، فقر و نابرابری در این کشور بیداد می‌کند و حدود 41 میلیون فقیر در این کشور زندگی می‌کنند.«فیلیپ آلستون»، بازرس سازمان ملل در امور حقوق بشر و فقر، با مسئول دانستن دولت آمریکا و رئیس‌جمهور آن پیرامون سختی‌های اعمال شده بر روی شهروندان آسیب‌پذیر این کشور گفت: سیاست‌های جدید (دونالد) ترامپ نظیر برداشتن بیمه درمانی برای میلیون‌ها خانواده از اقشار ضعیف و همچنین تغییرات اخیر در سیستم مالیاتی که تنها به سود قشر ثروتمند جامعه است، این اوضاع را وخیم‌تر کرده ‌است.
برنی سندرز سناتور ارشد دموکرات نیز در مورد شکاف گسترده طبقاتی،  در حساب توئیتری خود نوشته است: «امروز یک دهم درصد اقشار بالای جامعه آمریکا ثروتی بیش از 90 درصد طبقات پائین جامعه را به خود اختصاص داده‌اند. حرص و طمع کنترل نشده نمی‌تواند موتور محرک اقتصاد ما باشد. وظیفه ما ایجاد مشاغلی با حقوق خوب، مراقبت‌های بهداشتی، آموزش با کیفیت و محیط زیست سالم است.» وی چندی پیش نیز در حساب کاربری خود نوشته بود: «امیدوارم قبول کنید در کشوری که سه ثروتمند ثروتشان بیش از نیمی از جامعه باشد، ما بایستی عملکرد بهتری داشته باشیم».‌ اشاره سندرز به تحقیقی است که «مرکز مطالعات سیاسی» چند ماه پیش انجام داد و به این نتیجه رسید که مجموع ثروت «بیل گیتس»، موسس شرکت مایکروسافت، «جف بیزوس»، موسس شرکت آمازون و «وارن بافت»، سرمایه‌گذار آمریکایی از مجموع دارایی‌هایی 50 درصد پایین جامعه آمریکا بیشتر است. 50 درصد پایین جامعه آمریکا 160 میلیون نفر و یا 63 میلیون خانوار آمریکایی هستند که مطابق این تحقیق ثروت خالص برخی از آنها صفر یا منفی است، در حالی که سه ثروتمند یادشده حدود 263 میلیارد دلار ثروت در اختیار دارند.
شکست بزرگ
پایگاه اینترنتی سی‌ان‌ان نیز طی گزارشی درباره تعطیلی دولت آمریکا نوشت: تعطیلی بی‌سابقه دولت آمریکا شکستی بزرگ برای واشنگتن است. این پایگاه اینترنتی در گزارشی به قلم «استیفن کالینسون» نوشت: ترامپ همواره ادعا می‌کند دوره ریاست‌جمهوری وی بی‌سابقه است. اکنون طولانی‌ترین دوره تعطیلی دولت، دستاورد تاریخی دیگری برای وی به شمار می‌رود، بن‌بستی که سوء عملکرد  واشنگتن را نشان می‌دهد. سی‌ان‌ان نوشت: هر درگیری قربانیانی دارد، اکنون 800 هزار کارمند دولت نگران اجاره خانه، هزینه‌های خودرو و هزینه‌های درمانی هستند. در حالی که آنان نگرانند، هیچ اتفاقی طی روزهای اخیر در واشنگتن نیفتاده است. ترامپ به علت اولویت دادن به خودخواهی سیاسی خود بر منافع مردم، مقصر
 است.
به نظر می‌رسد وی نمی‌داند در دولتی دچار اختلاف، رئیس‌جمهور نمی‌تواند آنچه را خود تمایل دارد درخواست کند. در حقیقت، دیوار مرزی به مرکز احساساتی روابط ترامپ با پایه سیاسی خود و نماد مخالفت با ترامپ برای افرادی که مخالف وی هستند تبدیل شده است. این موضوع به مسئله‌ای غیر قابل حل تبدیل شده است و کارکنان دولت بهای آن را پرداخت می‌کنند.