معاون شهردار تهران:
معاون شهردار تهران گفت: آیا عادلانهتر نیست که هزینه نگهداری تونلها را فقط کسانی بپردازند که از آنها استفاده میکنند؟
به گزارش فارس، محسن پورسید آقایی دیروز با انتشار مطلبی نسبت به خبر لایحه تعیین نرخ بهای خدمات معابر خاص که در روزهای اخیر منتشر شده است، واکنش نشان داد.
پورسیدآقایی در این متن عنوان کرده است: «خبر لایحه پیشنهادی شهرداری برای تعیین نرخ بهای خدمات معابر خاص که در دو روز اخیر با عنوان ناصحیح «عوارض تونلها» در فضای رسانهای منتشر شد، واکنشهای مثبت و منفی زیادی را به دنبال داشت.
وی در ادامه، خبر منتشر شده را حاوی حداقل سه دروغ دانسته واشاره کرده است: «مهمترین دروغ، پیشنهاد رقم «حداقل سه هزار تومان» است، در حالی که در پیشنویس لایحه پیشنهادی، رقم ۴۰۰ تومان برای تونل رسالت و ۸۰۰ تومان برای تونلهای نیایش، توحید، شهدای غزه و طبقه دوم بزرگراه صدر پیشنهاد شده است که در صورت نداشتن معاینه فنی برتر (و داشتن معاینه فنی عادی) به ترتیب به ۵۰۰ و ۱۰۰۰ تومان افزایش مییابد. بنابراین «حداقل ۳۰۰۰ تومان» دروغ است و واقعیت «حداکثر ۱۰۰۰ تومان» است.»وی در بخش دیگر این متن آورده است: خلاف آنچه رسانههای سیاسی مخالف شورا و شهرداری القا کردهاند، این پیشنهاد اساسا مربوط به این دوره نیست. عزیزانی که به غلط گفتهاند این طرح مربوط به این دوره شورا و شهرداری بوده، بهتر است به برنامه پنج ساله دوم شهرداری (مصوب شورای شهر) مراجعه کنند و ماده ۱۵۸ آن را بخوانند. در این ماده، شهرداری تهران موظف شده که لایحهای را برای اخذ هزینههای استفاده از زیرساختهای شهری همچون پلها و تونلها به شورا ارائه کند. این مصوبه شورای اسلامی شهر تهران هنوز تغییر نکرده و به جای خود باقی است و اگر ایرادی به آن وارد است تصویبکنندگان آن باید پاسخ بدهند.
وی در ادامه تاکید کرده است: «اصل لایحهای که در خبر تحریفشده در یکی از رسانهها به آناشاره شده، ابتدائا توسط معاونت حملونقل تهیه نشده است. این لایحه پس از پیگیریهای صورت گرفته از سمت شورا، در نامه شماره ۳۹۶۹۷۵ مورخ ۲۴ تیر ماه ۹۷ از معاونت مالی و اقتصاد شهری (با امضای جناب آقای حسینی مکارم، معاون مالی وقت شهرداری تهران) برای اینجانب ارسال شد و ما اصلاحات ضروری را در آن اعمال کردیم تا برای معاونت برنامهریزی شهرداری ارسال شود. مهمترین اصلاحی که معاونت حملونقل و ترافیک در این لایحه اعمال کرد، تغییر ماهوی آن از «عوارض» به منظور کسب درآمد، به «بهای خدمات» به منظور تأمین هزینههای نگهداری بود و تاکید بر اینکه مبالغ دریافتی صرفا باید برای نگهداری همین تونلها و توسعه حملونقل عمومی هزینه شود. مبالغ پیشنهادی نیز بر همین مبنا تغییر یافت و برخلاف ارقام کذبی که منتشر شده، همه ارقام پیشنهادی کمتر از ۱۰۰۰ تومان است.»
پورسیدآقایی ادامه داده است: «نه برای تولید، نه برای شمارهگذاری و نه برای مصرف خودروها، هیچ مانع موثری ایجاد نشده است. اکنون شهری داریم که با پول فروش تراکم، در آن انواع سازههای خودرومحور ساختهاند و خیابانهای آن تا کوچه و پسکوچهها پر از خودروی شخصی شده است. زمین شهر پر از خودرو و هوای شهر پر از دود. در این شهر، جای انسان کجاست تا قدمی بزند و نفسی بکشد؟»
وی ادامه داده است: «اینجانب با اتکا به تجربههای وطنی و جهانی معتقدم که ما باید تا میتوانیم عرصه را بر خودروهای شخصی، محدود و درمقابل بر حملونقل عمومی و پاک، باز کنیم. این اصلیترین راهحل مسائل اساسی تهران همچون آلودگی هوا و ترافیک است. ما در برنامههایی همچون طرح ترافیک جدید، طرح کاهش آلودگی هوا و کنترل فراگیر معاینه فنی به دنبال همین رهیافت بودیم. هرچند ممکن است ظاهرا برخی سیاستها با سختگیری به بخشی از جامعه همراه باشد، اما واقعیت این است که برای شهری که پاک، زیستپذیر، انسانی و برای همه باشد، چارهای جز این سختگیریها ندارد. ضمن اینکه هزینههای حل مسائلی همچون ترافیک و آلودگی هوا باید به جای همه شهروندان، بیشتر به عهده خودروسوارانی باشد که چنین هزینههایی را برای عموم شهروندان ایجاد میکنند.»
پورسیدآقایی عنوان کرده است: «درباره اخذ بهای خدمات نگهداری معابر، برخی گفتهاند مگر این تونلها تازه ساخته شدهاند. بنده میپرسم مگر آن زمانی که ساخته شدند، با پول مردم همین شهر ساخته نشدند و اکنون مگر هزینه نگهداری آنها از جیب مردم همین شهر تأمین نمیشود؟ در همین سال ۹۷ بودجه مصوب شورا برای نگهداری تونل نیایش و پل طبقاتی صدر بالغ بر ۱۴۰ میلیارد ریال بوده است. این رقم را چه کسی و از چه منبعی تأمین کرده؟ آیا جز این است که این پول از عوارضی که همه مردم شهر میپردازند، پرداخت میشود؟ مردمی که خودرو ندارند و خودروسوار نیستند، چرا باید هزینه خودروسواری دیگران را بدهند؟ با این توضیح، آیا عادلانهتر نیست که هزینه نگهداری تونلها را فقط کسانی بپردازند که از آنها استفاده میکنند؟سؤال را صریحتر میپرسم؛ مردمی که در جنوب شهر زندگی میکنند و به عمرشان پل صدر را ندیدهاند و نام تونل شهدای غزه را نشنیدهاند، چرا باید هزینهی نگهداری آنها را پرداخت کنند؟ اگر پول ساخت آنها از جیب همه مردم اما به کام یک عدهی خاص تأمین شد، آیا حق و عدالت حکم نمیکند که لااقل هزینهی نگهداری آنها به جای همه، فقط از سوی خودروهایی که از آنها عبور میکنند، تأمین شود؟ شهرفروشی کدام است؛ آن یا این؟»
اظهارات معاون شهردار تهران با وجود تکذیب اصل ماجرا توسط شهردار، در حالی است که گویا با وجود نسبت دادن این طرح به شورای قبلی اما ظاهرا پورسیدآقایی از این پیشنهاد به شدت استقبال کرده است. البته بیان شعار پولی کردن تونلها به خاطر کمک و حمایت از مردم جنوب شهر یا کم درآمد در حالی است که ممکن است با این روند همان مردم کم درآمد و جنوب شهری هم از استفاده از این تونلها محروم شوند و راه برای تردد ثروتمندان که این عوارض برای آنها مهم نیست خلوتتر شود!