kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۲۰۴۷
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۷

سومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده «دومان توکان» برگزار شد

سومین جلسه علنی دادگاه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده شرکت «دومان توکان» دیروز در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم مفسدان و اخلالگران اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.



به گزارش مهر،این پرونده پنج متهم دارد که یک متهم این پرونده که یک خانم است در حال حاضر متواری است که اتهام وی معاونت در اخلال در نظام اقتصادی کشور است.
نماینده دادستان تهران در ابتدای این جلسه در رابطه با دفاعیات متهم «دومان سهند» در جلسه‌ گذشته که گفته بود دادسرا به عمد رسیدگی به پرونده را طولانی کرده تا به استجازه رهبری برخورد کند، گفت: قطعاً این ادعا دروغ و نادرست است؛ تحقیقات این پرونده‌ها به دلیل اینکه شکات زیادی دارند، طولانی می‌شود. وی درخصوص صحبت‌های دومان سهند که در جلسه گذشته به دادسرا توهین کرده است، تاکید کرد: قطعاً دادسرا برای خودش این حق را قائل است که به توهین‌های متهم رسیدگی کند.
نماینده دادستان افزود: متهم در جلسه گذشته گفت که هیچ شاکی نداشته و دادسرا خودش شروع به رسیدگی به پرونده کرده است؛ در حالی که این نادرست است و براساس ماده ۲۹۰ آیین دادرسی کیفری هر جایی که حقوق مردم ضایع شود دادسرا می‌تواند ورود پیدا کند. وی ادامه داد: ما تنها به اقرارهای متهم بسنده نکردیم بلکه تمام شواهد را کنار هم قرار دادیم و سپس کیفرخواست صادر شد.
نماینده دادستان افزود: حتی متن پیامک‌های متهم در صفحه مشاوران شرکت وجود دارد که دومان سهند با نام کاربری سرمایه‌گذاری اقدام به اغواگری سرمایه‌گذاران کرده و در پیامک‌ها صراحتاً اعلام می‌کند که اوضاع شرکت نامساعد است و تا دو ماه دیگر پولی برای پرداخت وجود ندارد و می‌گوید در برابر سرمایه‌گذارانی که برای پس گرفتن پول‌های خود مراجعه می‌کنند از اهرم تهدید استفاده کنید.
وی با‌اشاره به صحبت‌های متهم در جلسه گذشته دادگاه گفت: متهم در جلسه گذشته گفت که هیچ بادیگاردی نداشته است در صورتی که عکس‌هایی از وی در فضای مجازی منتشر شده است که فرد به عنوان مافی به عنوان بادیگارد همراه وی است.
در ادامه دادگاه کارشناس دادگستری در جایگاه قرار گرفت و گفت: طبق بررسی‌ها ۲۸۰ میلیارد تومان واریزی به حساب‌های شرکت دومان توکان بوده و همین مقدار نیز برداشت انجام شده است.
وی افزود: خالص واریزی ۱۴۱ و نیم میلیارد تومان بوده که ۱۴۱ میلیارد آن پول سپرده‌گذاران بوده است و نیم میلیارد هم در حساب بلوکه شده است. منشاء ۷۰ درصد از واریزی‌ها شناسایی شده که شامل ۹۴ میلیارد تومان واریزی سرمایه‌گذاران، ۴۰ میلیارد تومان نامشخص، ۲۵۰ میلیون تومان درآمد هتل‌ها و ۷۵ میلیون تومان هم سود سپرده سرمایه‌گذاری است. تاکنون ۶۱ میلیارد تومان پرداختی به سرمایه‌گذاران بوده، اما هنوز مشخص نیست چقدر اصل و چقدر سود پول‌ها بوده است.
کارشناس دادگستری اظهارداشت: سود سرمایه‌گذاران قدیمی از پول سرمایه‌گذاران جدید پرداخت می‌شد و ما هیچ اثری از سرمایه‌گذاری در این شرکت ندیدیم که بتواند ۳۰ تا ۴۰ درصد سود پرداخت کند. از این شرکت هیچ نرم‌افزار حسابرسی پیدا نشد و تمام سیستم به صورت دستی ضبط شده بود و علت طولانی شدن کارشناسی نیز همین بود.
در ادامه این جلسه یکی از وکلای شکات نسبت به مباحث مطرح شده توسط کارشناس رسمی دادگستری سؤالاتی مطرح کرد و گفت: شما اعلام کردید که ۱۳۹ فقره قرارداد جاری دارید در حالی که اکنون ۱۸۶ شاکی داریم؟کارشناس رسمی پاسخ داد: این قراردادها مبنای کار ما نیست، چون اطلاعات مالی قراردادها به خود قرارداد پیوست نبوده است و نیز ممکن است همه قراردادها به ما داده نشده باشد. در ادامه قاضی خطاب به متهم گفت: شما دیپلم داشتید چرا خود را دکتر معرفی کردید؟ شکات حاضر در جلسه نیز تأیید کرده‌اند که شما خود را دکتر معرفی می‌کردید.
پس از اظهارات قاضی صلواتی، تعداد زیادی از شکات به نشان تأیید دست خود را بالا بردند.
قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت: شما روزی ۲۰۰ هزار پیامک برای تبلیغات می‌زدید. هزینه آن از کجا می‌آمد؟ شما پول مردم را برای تبلیغات می‌دادید.
متهم پاسخ داد: هزینه آن را از محل سود شرکت می‌دادم.
قاضی خطاب به متهم گفت: براساس نظر کارشناسی هزینه‌ها در جایی که اعلام شده صرف نشده است.
صلواتی در رابطه با اموال متهم گفت: متاسفانه متهم تاکنون صداقت نداشته و اموالی به دادگاه معرفی نکرده است.
وی با اعلام ختم جلسه امروز گفت: ادامه رسیدگی امروز ساعت ۱۰ خواهد بود.