kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۱۹۵۹
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۷

حمایت از کارگران و مستضعفین در اختتامیه جشنواره عمار(اخبار ادبی و هنری)

مراسم اختتامیه نهمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار به جایگاهی برای انتقاد از بی‌عدالتی و ‌اشرافیت و حمایت از حقوق مستضعفین و کارگرها تبدیل شد.



این مراسم با حضور جمعی از خانواده‌های شهدا و هنرمندان و اهالی فرهنگ، پنجشنبه 20 دی در سینما فلسطین تهران برگزار شد.
در ادامه این مراسم، بخش نخست جوایز اهدا شد و در بخش مستند «تاریخ سیاسی و فتنه ۸۸»، لوح تقدیر به مستندهای «راه طی شده» علی ملاقلی‌پور و «آینه‌های شکسته» به کارگردانی عبدالعلی مکرمی تعلق گرفت.
«شورش علیه سازندگی» به کارگردانی مصطفی شوقی فانوس (جایزه اصلی) این بخش را دریافت کرد. شوقی جایزه خود را از دست مادران شهیدان خالقی‌پور دریافت کرد و گفت: وضع ما مستندسازها خوب نیست اما خیلی بهتر از کارگران هفت‌تپه، هپکو و … است. امیدوارم هر‌چه زودتر فکری به حال مشکل این عزیزان شود.
در بخش «جنگ نرم و جبهه فرهنگی» مستند «تهران دمشق» به کارگردانی سیدمحمدعلی صدری‌نیا جایزه مردمی را که یک تابلوفرش اهدایی از اهالی روستای تورقوزآباد بود، دریافت کرد. فانوس این بخش به سبب پژوهشی قدرتمند به مستند «روزی روزگاری ترامپ» به کارگردانی علیرضا بوالی تعلق گرفت.
فانوس بخش نقد درون‌گفتمانی به مستند «دریابست» به کارگردانی محمود شهبازی با موضوع صید بی‌رویه ماهیان جنوب کشور تعلق گرفت.
مادر شهید علی قوچانی که جایزه این بخش را به برگزیده اعطا کرد، گفت: به ما گفتند دسته‌کلید دارند و تمام قفل‌ها را باز می‌کنند، ولی متأسفانه‌ها قفل‌هایی هم که باز بود، همه را قفل کردند! تا زمانی که زنده هستیم از خدا می‌خواهیم ثابت‌قدم باشیم و مثل کوه پشت رهبرمان بمانیم.
در بخش مستند «بیداری اسلامی»سیدمحتشم علی‌نقوی کارگردان «فرزند امام» با موضوع علامه عارف‌الحسینی فانوس این بخش را از دستان جانباز مدافع حرم دریافت کرد. وی که اصالتاً پاکستانی است و با همسر و سه فرزند خود روی صحنه حاضر شد، با ‌اشاره به تعداد فرزندان خود گفت: «حرف «آقا» است دیگر، همین مشخص می‌کند صحبت‌های آقا به خارج از ایران زودتر می‌رسد.» این گفته با تشویق حاضران در سالن همراه شد.
در بخش مستند «مدافعان حرم» عابدان کهنز فانوس پراستقبال‌ترین مستند را دریافت کرد. مستند «نجات» به کارگردانی امیرحسین نوروزی نیز فانوس این بخش را دریافت کرد. در بخش مستند جنگ اقتصادی «به نام پدر» به کارگردانی محمدتقی رحمتی فانوس گرفت.
عصمت احمدیان، کارآفرین و مادر شهیدان ابراهیم و اسماعیل فرجوانی جایزه «استقلال» را از جشنواره عمار دریافت کرد. این جایزه توسط پدر شهید احمدی روشن به احمدیان تقدیم شد. وی در این مراسم گفت: وکلا، وزرا، مسئولان، همه و همه! ما این شهدا را دادیم که شما پشت میزهایتان راحت بنشینید، شما هم کاری بکنید که ملت برای معیشت خودشان به این در و آن در نزنند و راحت زندگی کنند.
در این مراسم همچنین از سیروس مقدم، به خاطر توجه به مسائل سوریه و جنایات داعش در سریال «پایتخت 5» تقدیر شد.
در بخش ‌داستانی نیز فانوس‌ها به این شرح اهدا شدند: «آخرشه» ساخته رضا کشاورز و «#نفرست» ساخته سامان غنائمی، فانوس بهترین فیلم‌های کوتاه داستانی، در بخش فیلم بلند داستانی، فانوس بهترین کارگردانی به «سوزن» به کارگردانی یوسف جعفری رسید. فانوس ویژه این بخش هم به «مستوره» به کارگردانی الهام هادی‌نژاد رسید. در بخش فیلم بلند، «جایزه ویژه» لوح تقدیر گرفت و فانوس این بخش به هیچ فیلمی تعلق نگرفت. در این بخش از شهید محمد علیشاه موسوی گردیزی (چمران افغانستان) تقدیر ویژه به عمل آمد.