kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۱۳۹۷
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۸

افزایش 36 درصدی بارش‌ها نسبت به دوره بلندمدت

رئیس ‌مرکز خشکسالی گفت: بنابر آخرین آمار از ابتدای سال زراعی تا ۱۴ دی ماه، بارش باران نسبت به دوره بلندمدت ۳۶ درصد رشد داشته است.

صادق ضیاییان در گفت‌و‌گو با  باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت بارش‌های کشور اظهار کرد: براساس آخرین آمار از ابتدای سال زراعی تا ۱۴ دی ماه، مجموع بارش‌های کشور 99/4 میلی متر بوده، در حالی که این رقم، نسبت به مدت مشابه سال قبل 31/7 و بلندمدت 73/2 میلی متر
بوده است.
وی از رشد ۳۶ درصدی بارش نسبت به دوره بلندمدت خبر داد و گفت: استان سیستان و بلوچستان کماکان با ۸۲ درصد، یزد ۵۰ درصد، خراسان جنوبی ۲۳ درصد، کرمان ۲۱ درصد، هرمزگان ۱۸ درصد و اردبیل ۱۱ درصد کم بارشی روبروست.
رئیس‌ مرکز خشکسالی با ‌اشاره به اینکه سایر استان‌های کشور، بارش بیش از نرمال داشته‌اند، بیان کرد: البته استان‌های ایلام، خوزستان، لرستان و مرکزی توانستند بیش‌ترین بارش‌ها نسبت به بلندمدت را به ثبت برسانند.
ضیاییان ادامه داد: با وجود آنکه بارش‌های سال زراعی جدید 26/2 میلی متر نسبت به بلندمدت رشد داشته است، اما تاکنون نتوانسته کمبود بارش مربوط به سال زراعی گذشته را جبران کند.
وی افزود: از ابتدای مهرماه سال گذشته تاکنون، ۴۰ میلی متر معادل ۱۳ درصد کم بارشی داریم که بارش‌های اخیر نتوانسته به طور کامل این کمبود را مرتفع کند.
رئیس ‌مرکز خشکسالی با‌ اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۴۰ درصد بارش کشور برای سال زراعی ۹۷-۹۸ تامین شده است، بیان کرد: به سبب کم بارشی در استان‌های سیستان و بلوچستان، یزد و خراسان جنوبی نمی‌توان انتظار داشت که بارش‌های نرمال فصل زمستان بتواند این میزان را جبران کند(!)
وی با بیان اینکه دما در فصل پاییز نسبت به دوره بلندمدت چهار درجه افزایش یافته است، تصریح کرد: در فصل زمستان پیش‌بینی می‌شود که به طور متوسط دما نسبت به دوره بلندمدت یک درجه افزایش داشته باشد.
گفتنی است، با وجود افزایش چشمگیر بارش‌ها، مسئولان بخش آب، همواره از کمبود منابع آبی بویژه در بخش کشاورزی، سخن می‌گویند. این موضع‌گیری‌ها، فقط به نفع مخالفان خودکفایی کشاورزی و مافیای واردات این نوع محصولات است که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم حضور پررنگی داشته و دارند. اینکه با کمبود بارش در چند استان کویری همچون سیستان و بلوچستان، یزد و خراسان جنوبی، بگوییم منابع آبی برای سال زراعی کشور کافی نیست، از آن دلیل تراشی‌های عجیب برای کم آبی است.