kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۱۳۴۹
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۴
خطیب جمعه تهران:

امسال «بهمن» متفاوتی داریم زنجیره طلایی «مقاومت منطقه‌ای» تشکیل شده است

امام‌ جمعه موقت تهران با بیان اینکه ملت ایران در بخش‌های گوناگون در حال دریافت میوه‌های مقاومت است، گفت: باید بایستیم و مقاومت کنیم. بهمن امسال ان‌شاءالله بهمنی متفاوت و آکنده از دلبستگی و وفاداری ملت ایران در سایه‌سار نظام مقدّس بر محور ولایت خواهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد جواد حاج‌علی‌اکبری در خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به عظمت روز جمعه، نمازجمعه را «حجّ هفتگی» خواند و گفت: حضور در نماز جمعه، به برادران و خواهران دینی نیرو می‌بخشد و آنها را برای آغاز هفته‌ای دیگر آماده می‌کند.
وی با اشاره به انتصاب خود به سمت امامت ‌جمعه موقت تهران ابراز داشت: بر خود فرض می‌دانم از رهبر عالیقدر و حکیم انقلاب به خاطر اعتماد به شاگرد کوچکشان صمیمانه تشکر کنم و امیدوارم به دعای رهبر عزیز و عالیقدر و شما برادران و خواهران در انجام این وظیفه مهم موفق باشم. امام‌ جمعه موقت تهران ادامه داد: از کسانی که در این مدت ابراز خوشحالی کردند، تشکر می‌کنم. همچنین از کسانی که نگران شدند و نقدی داشتند، تشکر می‌کنم و از این به بعد هم به نقد مشفقانه بیشتر احتیاج داریم.
حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌علی‌اکبری با بیان اینکه امروز در آستانه چهل‌سالگی انقلاب وظیفه داریم مانند جان‌مان از نماز جمعه مراقبت کنیم، بر کیفیت‌بخشی به نماز جمعه تأکید کرد و گفت: باید نماز جمعه را بهتر از همه سال‌ها برگزار کنیم. نیاز به یک نماز جمعه باشکوه و با صلابت و شیرین بیشتر از همیشه احساس می‌شود.
وی با بیان اینکه حدود ۹۰۰ نماز جمعه در سراسر کشور برگزار می‌شود، بر لزوم پرشور مردم در نماز جمعه‌ تأکید کرد.
امام‌ جمعه موقت تهران با تأکید بر عنصر مقاومت، ابراز داشت: آنچه تاکنون به دست آورده‌ایم، حاصل کیمیای مقاومت است. خدا به کسانی که پای پیمان بندگی می‌مانند، بشارت می‌دهد و فرشتگان را برای بشارت آنها می‌فرستد.
حجت‌الاسلام و المسلمین حاج‌علی‌اکبری بیان داشت: ملت عزیز ما روزهای تلخ و سیاه تسلیم و سازش با مستکبران را هیچ‌وقت از یاد نخواهد برد. روزهایی که ملت تحقیر شد؛ روزهایی که عظمت ایران توسط حاکمان پلید به حراج گذاشته شد و روزهایی که آزادی در گوشه زندان‌ها ذبح می‌شد، فراموش‌شدنی نیست. روزهای وادادگی فرهنگی و هویتی ملت را فراموش نمی‌کنیم. روزهای وابستگی و نوکری آمریکا و استکبار و روزهای دوستی با صهیونیست‌های پلید و تبهکار را از یاد نخواهیم برد.
وی ادامه داد: به یاد بیاوریم تولد دوباره یک ملت را با پیروزی انقلاب. تولد دوباره یک ملت با راهنمایی یک انسان الهی، آزاده، عارف، عبدصالح پروردگار متعال که نسخه نجات ملت ایران را از نص قرآن و عترت استخراج کرد و نقشه راه عزت آنها را در اختیارشان قرار داد.
امام‌ جمعه موقت تهران با بیان اینکه ملت ایران، مزد مقاومت دلیرانه خود را در عرصه‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی و در ساخت بنیان‌های عظیم اقتصادی کشور دارد دریافت می‌کند، اظهار داشت: ملت دارد روی پاهای خود می‌ایستد و دشمنان، برآمدن تمدن جدید از شرق با پیام‌های تازه را دارند مشاهده می‌کنند.
حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌علی‌اکبری با بیان اینکه چهل سال ایستادگی در برابر انواع و اقسام توطئه‌ها، تحریم‌ها، فتنه‌ها و نفوذها باعث شد تا خدای متعال شهد پیروزی را به کام ملت ایران بچشاند، به اوضاع منطقه و دنیای غرب‌اشاره کرد و افزود: اگر از این سو، تمدنی در حال طلوع است، از آن سو تمدن آمریکایی در حال افول است؛ نشانه‌های زیادی برای آن وجود دارد و فهرست بلندی است؛ اما آنچه در زمان ما رخ می‌دهد، مثال‌زدنی است.
وی خاطرنشان کرد: غرب آسیا به خاطر مقاومت ملت ایران به گورستان آرزوهای آمریکایی تبدیل شد و به لطف خدا، رژیم صهیونیستی در برابر ملت ما روزهای سختی را پشت سر می‌گذارد و نصاب شکست آنها به دو روز رسیده است؛ این اتفاق کمی نیست. همچنین جبهه مقاومت به زنجیره طلایی مقاومت در منطقه تبدیل شده است؛ از حزب‌الله لبنان گرفته تا حشد‌الشعبی عراق و قوات الوطنی سوریه و انصارالله یمن و مقاومت مردمی در نیجریه و بحرین و ایستادگی مؤمنانه ملت مظلوم و سلحشور یمن، زنجیره طلایی و سلسله الذهب را در منطقه تشکیل داده است؛ اینها حاصل مقاومت است.
امام‌ جمعه موقت تهران با بیان اینکه ملت ایران در بخش‌های گوناگون در حال دریافت میوه‌های مقاومت است، تصریح کرد: باید بایستیم و مقاومت کنیم. بهمن امسال ان‌شاءالله بهمنی متفاوت و آکنده از دلبستگی و وفاداری ملت ایران در سایه‌سار نظام مقدس بر محور ولایت خواهد بود.
بخش پایانی نخستین خطبه‌های نماز جمعه حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌علی‌اکبری خطاب به مسئولان کشور بود: مسئولین عزیز، با اعتماد به جوانان مؤمن و انقلابی، نسخه مقاومت را تکمیل کنند و میدان را برای جوانان نخبه و مهیای خدمت آماده کنند. امیدواریم در روزهای سختی که جامعه به خاطر تحریم‌ها و دشواری‌های اقتصادی تجربه می‌کند، مسئولان صبورانه و مهربانانه، مجاهدت را بیشتر کنند و توکل به خدا را افزایش دهند؛ همچنین مهربانی‌شان با مردم را تقویت کنند. این امتحانی‌ است برای همه ما، و امیدواریم همه در این امتحان موفق شوند.
50 درصد بدحجابی در جامعه تقصیر مردان است
حسن بنیانیان، رئیس‌کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با بیان اینکه 50 درصد بدحجابی در جامعه تقصیر مردان است، تأکید کرد: زنان و دختران محجبه هنگامی که مشاهده می‌کنند بدحجاب‌ها در سطح جامعه بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند، نسبت به مبانی حجاب بی‌اعتقاد شده و ما شاهد زنان و دخترانی خواهیم بود که به حجاب اعتقاد دارند، اما به سبب وجود فضای نامناسب در جامعه آن را رعایت نمی‌کنند، بر این اساس ما علاوه‌بر اصلاح افراد، ساختارهای جامعه را هم باید اصلاح کنیم؛ اگر فلسفه حجاب را برای دختران تبیین می‌کنیم، دیگر نباید این دختران در جامعه مشاهده کنند که با بدحجاب‌ها بهتر رفتار می‌شود.
به گزارش رسا، وی با اشاره به اینکه راجع به اصل حضور و دخالت دولت‌ها در فرهنگ اختلاف نظرهای بسیاری وجود دارد، افزود: برخی از دولتمردان هیچ اعتقادی به دخالت دولت در فرهنگ ندارند، اما واقعیت این است که همه وزارتخانه‌ها به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در فرهنگ دخالت می‌کنند و کلیت دولت در جامعه تغییرات فرهنگی ایجاد می‌کند.
رئیس‌کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: با دقت در بیانات رهبر معظم انقلاب در می‌یابیم که ایشان هر اقدامی که از سوی دولت‌ها انجام می‌گیرد را دارای یک سلسله آثار فرهنگی می‌دانند، بر این اساس هر کاری که از سوی دولت صورت می‌پذیرد یا هر قانونی که از سوی قوه مقننه وضع می‌شود، یک سری تبعات فرهنگی غیر قابل انکار در پی دارد.
بنیانیان خاطرنشان کرد: درمان آسیب‌های پیرامون مسئله حجاب این است که ما در خانواده، دبستان، دبیرستان و دانشگاه باور به حجاب را نهادینه کنیم؛ اگر حجاب را به صورت اجباری به جوانان تحمیل کنیم، نه تنها گرایش دینی آنها را تقویت نکرده‌ایم، بلکه اعتقاداتشان را نیز ضعیف خواهیم کرد.
وی با انتقاد از عملکرد برخی مدارس که به جای فرهنگ‌سازی و ایجاد عشق به حجاب دست به اجباری سازی مباحث دینی می‌زنند، تصریح کرد: مدارس درمانگاه بچه‌ها است؛ اجبار در مباحث دینی سبب انزجار بچه‌ها از دین خواهد شد، بنابراین پدران و مادران باید سراغ مدرسه‌ای بروند که فرزندشان با تحصیل در آن مدرسه از درون عاشق مبانی قرآنی و دینی شود.
رئیس‌کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در سطح عمومی جامعه باید قانون قاطعی وجود داشته باشد که با همه هنجارشکنان به شدت برخورد کند، اظهار داشت: برخورد قانونی در حجاب مثل مسکنی می‌ماند که پزشک برای بیمار تجویز می‌کند، اصل و هدف از وضع  قانون این است که فلسفه حجاب به گونه‌ای تبیین شود که افراد به حجاب عشق بورزند؛ فرهنگ‌سازی‌ها و قوانین باید به گونه‌ای باشند که دانش‌آموزان دختر پس از 16 سال تحصیل در نهادهای آموزش و پرورش به مبلغه‌های دینی تبدیل شوند.
بنیانیان با اشاره به ضرورت تقویت مطالبه‌گری مردم و رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما از وزیر آموزش و پرورش، گفت: در حوزه سیاست‌گذاری فرهنگی بسیار فقیر هستیم، زیرا این موضوع در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها به خوبی نهادینه نشده است؛ در حوزه‌های علمیه باید بیشتر از این به فرهنگ و سیاست گذاری‌های فرهنگی توجه شده و در دانشگاه نیز از ترویج افکار غربی در زمینه فرهنگ‌سازی و سیاست‌گذاری فرهنگی جلوگیری شود. وی با بیان اینکه نیازمند نخبگانی هستیم تا حل معضلات فرهنگی را مطالبه کنند، تأکید کرد: دشمن ضمن اینکه سازماندهی عمیقی برای بی‌دین‌سازی جوانان تدارک دیده است، از سویی دیگر مسئولان را با مسئله اقتصاد درگیر می‌کند تا تلاش مذبوحانه‌اش مثمر ثمر باشد، اما بدون شک ما با روحانیون آگاه و متولیان فرهنگی هوشیار توطئه‌های دشمن را ناکام خواهیم گذاشت. رئیس‌کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن انتقاد از عملکرد برخی کاندیداها در زمان انتخابات، تصریح کرد: برخی نباید در انتخابات‌ها با شعار سر دادن شعار طرفداری از بدحجابی حکم خداوند را زمین زده و آیات قرآن را قربانی کنند؛ آن رأیی که با این گونه شعارها جمع‌آوری شود، هیچ برکتی نخواهد داشت.