kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۱۳۴۰
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۳

تهدید کارگردان یک مستند (اخبار ادبی و هنری)

یک منتقد سینما از تهدید کارگردان یک مستند از سوی فاطمه هاشمی انتقاد کرد!
امیر حسین جوانشیر  منتقد سینما در گفت‌وگو با کیهان گفت: مستند «هاشمی زنده است» روایتی جنجالی از زندگی سیاستمدار تاریخ معاصر ایران است که در جشنواره مردمی فیلم عمار علی‌رغم کارشکنی‌های وزارت ارشاد به نمایش درآمد.
 وی افزود: این مستند ضمن بررسی مقاطعی از تاریخ معاصر کشورمان در سال‌های فعالیت مرحوم اکبر هاشمی رفسنجانی، روایتگر گوشه‌هایی از حیات انقلابی، سیاسی و اجتماعی ایشان بود و کارگردان جوان و خوش‌ذوق این اثر به‌خوبی توانست در مدت ۱۰۰ دقیقه به‌صورت بی‌طرفانه و واقعی ابعاد مختلف شخصیتی مرحوم هاشمی رفسنجانی را در قاب تصویر به نمایش بگذارد و با دید منصفانه‌اش گوشه‌هایی از انحرافاتی که در دهه ۷۰ ، ۸۰ و ۹۰ در مسیر خدمت‌گزاری این شخصیت به‌وجود آمد را بسیار دلسوزانه و محترمانه و با استناد به مدارک تاریخی بیان نماید و در پایان اکرانش هم در سینمای فلسطین تمام حضار وی را مورد تشویق قرار دادند که نشانگر موفقیت این مستند در بیان شجاعانه حقایق است.
جوانشیر تاکید کرد: علی طادی فرزند خلف ابوالقاسم طالبی بحق نشان داد که پا در راه پدرش گذاشته و اهداف انقلابی و ارزشی او را می‌پیماید و قطعا آینده روشنی هم در انتظارش خواهد بود و درخشش در کارهای بعدی از هم‌اکنون هویداست.
اما مطلبی که درخصوص این فیلم جای تعجب باقی گذاشت برخورد غیرمتعارف و سیاسی و کینه‌جویانه مدیرکل نمایش خانگی سازمان سینمایی در عدم صدور مجوز برای این فیلم مستند بود که تعمداً هم اعلام عمومی شده! آن هم از سوی فرد معلوم‌الحالی که کارنامه هنری‌اش برای همگان آشناست و نیازی به توضیح هم ندارد و فقط به این سوال کوچک بسنده می‌کنیم که چطور ایشان برای آن تئاتر کذایی و معروف در آن هتل لاکچری مجوز صادر می‌کند اما برای اکران یک مستند ارزشمند مجوزی صادر نمی‌کند؟
جوانشیر همچنین تصریح نمود: نوع برخورد نهادی که مرجع اصلی و متولی دولتی امور فرهنگی و هنری است با این مستند خود سندی شد بر مظلومیت فیلمسازان ارزشی و دغدغه‌مند انقلاب اسلامی و نشانه‌ای است از وجود فضای پادگانی حاکم بر وزارت ارشاد که با شعارهای دولت تدبیر و امید کاملا در تضاد است و تهدید علی طادی توسط فاطمه هاشمی هم به‌خوبی نشان داد ریشه فشارها و جوسازی‌ها علیه این کارگردان جوان سینمای انقلاب از کجاست!
گفتنی است؛ علی طادی، کارگردان مستند «هاشمی زنده است» در نشست خبری این اثر در جشنواره عمار گفت: فاطمه هاشمی با دیدن این مستند گفت ما با پخش این مستند مخالفیم و اگر آن را پخش کنید، ما همه رسانه‌هایی را که داریم علیه شما به‌خط خواهیم کرد.