kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۱۳۳۷
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۰
هفدهمین دوره مسابقات فوتبال جام ملت‌های آسیا از امروز در امارات آغاز می‌شود

تجربه‌ای جدید پیش روی 24 تیم قاره کهن اوج گرفتن تب فوتبال در روزهای سرد زمستان

از امروز پرجمعیت‌ترین قاره جهان در فوتبال غرق می‌شود. برای عاشقان فوتبال گذراندن روزهای سرد زمستان با تماشای فوتبال‌های پرهیجان بهترین راه رسیدن به بهار است؛ بهاری که برای کشور قهرمان ۱۱ بهمن و زودتر از همیشه می‌رسد.

از زمانی که اعضای کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم گرفتند تا آسیا بعد از آمریکای جنوبی، دومین قاره‌ای باشد که در آن کشورها، تحت عنوان مسابقاتی به نام جام ملت‌ها با هم مسابقه دهند، تقریبا ۶۳ سال می‌گذرد. در این زمان طولانی اتفاقات زیادی افتاده است. کشورهایی از قاره آسیا جدا و کشورهای جدیدی به این مسابقات اضافه شدند. برخی از کشورها به دلایل مختلف تحت عنوان نام‌های مختلف در طول این سال‌ها وارد مسابقات می‌شدند.
جام ملت‌های پیش رو از امروز (15 دی ) به میزبانی امارات آغاز می‌شود اولین دوره‌ای است که با حضور ۲۴ تیم برگزار می‌شود. قرقیزستان، فیلیپین و یمن اولین حضور خود در این رقابت‌ها را تجربه می‌کنند. البته یمن قبلا تحت نام یمن جنوبی در جام ملت‌ها شرکت کرده بود. دو تیم برتر هر گروه به همراه چهار تیم سوم برتر، ۱۶ تیم مرحله یک هشتم را تشکیل می‌دهند.
مسابقات از ساعت 19:30 با بازی امارات- بحرین از گروه A  افتتاح می‌شود. گروهی که ویتنام و هند هم در آن حضور دارند. به احتمال زیاد امارات شانس نخست صعود از این گروه است و بحرین و تایلند باید برای دوم شدن با یکدیگر رقابت کنند. اماراتی‌ها بزرگترین ستاره خود یعنی عمر عبدالرحمان را در این جام به دلیل مصدومیت در اختیار ندارند.
استرالیا با نشان قهرمانی دوره پیش در گروه B برای صعود کار سختی ندارد و رقیبانش یعنی سوریه، فلسطین و اردن رقابت فشرده‌ای برای صعود به عنوان تیم دوم و شاید یکی از تیم‌های برتر سوم دارند. فلسطین با تساوی برابر ایران نشان داد حریف دست و پا بسته‌ای برای هر ۳ تیم نخواهد بود.
ژاپن با بیشترین قهرمانی(۴ بار) و با یک مربی وطنی در گروه F قرار دارد. اگر همه چیز عادی پیش برود عمان و ترکمنستان نمی‌توانند برای سامورایی ها دردسر درست کنند و فقط ازبکستان به اصطلاح می‌تواند یقه آنها را بگیرد. ازبکستانی که تیم امیدش را از چند سال قبل تا امروز حفظ کرده و با ترکیبی یکدست و آماده وارد مسابقات می‌شود.
لقب سرحال‌ترین تیم این جام شاید برازنده کره جنوبی باشد. آنها در بازی‌های دوستانه اخیر خود اروگوئه را شکست دادند و برابر شیلی به تساوی رسیدند. البته آخرین بازی آنها برابر عربستان بود که بدون گل به پایان رسید. کره ستاره‌های زیادی دارد که آماده‌ترینشان سون هیونگ مین، شماره هفت تاتنهام است. آن‌ها آنقدر به صعود از گروهشان اطمینان دارند که موافقت کرده‌اند که سون از بازی سوم گروهی به جمع ملی‌پوشان کره‌ای اضافه شود و تا قبل از آن برای تاتنهام بازی کند. از ۳ تیم دیگر گروه سوم فقط چین سابقه حضور در این رقابت‌ها را دارد و فیلیپین و قرقیزستان باید مراقب باشند در اولین حضورشان تجربه بدی را پشت سر نگذارند. اگر ژاپن و کره جنوبی به عنوان صدرنشین صعود کنند و به فینال برسند قطعا یکی از جذاب‌ترین فینال‌های تاریخ آسیا را شاهد خواهیم بود.
عربستان سرگروه گروه E است؛ رده‌بندی این گروه با حضور قطر، لبنان و کره شمالی شاید از دیگر گروه‌ها کمی سخت‌تر باشد اما در شرایط عادی عربستان و قطر گزینه‌های نخست صعود هستند. ژاوی ستاره سابق بارسلونا و فعلی السد قطر شانس قطر برای قهرمانی را بیشتر از عربستان در نظر گرفته است. بیشتر بنگاه‌های شرط‌بندی روی قهرمانی تیمی شرط بسته‌اند که در گروه D با عراق، ویتنام و یمن همگروه است. ایران با کی‌روش از شانس بالایی برای قهرمانی برخوردار است مخصوصا اگر در گروهش صدرنشین شود تا نیمه نهایی حریف بزرگی در مسیرش قرار نمی‌گیرد. ۸ سال از حضور کی‌روش در تیم ملی ایران می‌گذرد و قهرمانی در جام ملت‌های آسیا می‌تواند هم مردم و هم کی‌روش را راضی کند. هرچند کی‌روش به دست آوردن قلب مردم را بالاتر از جام قهرمانی می‌داند.  
۱۱ بهمن جام قهرمانی روی دست یکی از کاپیتان‌ها بالای سر می‌رود؛ ممکن است ژاپن قهرمان شود و فاصله را با رقیبانش بیشتر کند. شاید کره جنوبی بعد از ۵۹ سال سومین قهرمانی‌اش را جشن بگیرد. عربستان و ایران هم اگر قهرمان شوند، کنار ژاپن با ۴ قهرمانی قرار می‌گیرند. استرالیا را هم نباید فراموش کنیم که می‌تواند به تیم‌هایی که پشت سر هم قهرمان شده‌اند بپیوندد. شاید هم عراق که در سال ۲۰۰۷ با شگفتی‌سازی قهرمان شد. هر چه هست فوتبال آسیا یک ماه پرهیجان را پیش رو دارد؛ فوتبالی که خاصیتش غافلگیری است پس خودتان را برای هر اتفاقی از حالا آماده کنید.
تقابل مربیان مطرح دنیا
یکی دیگر از نکات جالب توجه در این دوره از رقابت‌ها حضور مربیان با ملیت‌های مختلف از اقصی نقاط دنیا روی نیمکت تیم‌های قاره کهن است. ترکمنستان، ژاپن، کره شمالی، استرالیا و فلسطین تنها تیم‌هایی هستند که از سرمربی وطنی و بومی بهره می‌برند و هدایت 19 تیم دیگر حاضر در این رقابت‌ها را بر عهده سرمربیان خارجی که بیشتر آنان اروپایی‌اند، می‌باشد. در ذیل نگاهی کوتاه به مربیان تیم‌های شرکت‌کننده در هفدهمین دوره جام ملت‌های آسیا  داریم:
* ایران: کارلوس کی روش....................................................... پرتغال
* یمن: یان کوزیان.................................................................. اسلواکی
* ویتنام: هانگ سئو پارک............................................... کره جنوبی
*عراق: سرکو کاتانچ................................................................ اسلوونی
* بحرین: میروسلاو سوکوپ................................................. اسلواکی
* ترکمنستان: یازگولی هوجا ککدی اف..................... ترکمنستان
* ژاپن: هاجیمه موریاسو.............................................................. ژاپن
*ازبکستان: هکتور کوپر......................................................... آرژانتین
*عمان: پیم وربیک........................................................................ هلند
*عربستان: خوان آنتونیو پیتزی........................................... آرژانتین
* قطر: فلیکس سانچز............................................................... اسپانیا
* لبنان: میودراک رادولویچ............................................... مونته نگرو
* کره شمالی: یونگ جون کیم .................................... کره شمالی
* فیلیپین: اسون گوران اریکسون............................................ سوئد
* قرقیزستان: الکساندر کریستینین....................................... روسیه
* کره جنوبی: پائولو بنتو.......................................................... پرتغال
* چین: مارچلو لیپی................................................................... ایتالیا
* استرالیا: گراهام آرنولد......................................................... استرالیا
* اردن: ویتال بور کلمنس........................................................ بلژیک
* تایلند: میلووان رایه واچ................................................... صربستان
* امارات متحده عربی: آلبرتو زاکارونی................................... ایتالیا
* هند: استیون کونستانتین.................................................... انگلیس
* فلسطین :نورالدین ولد علی.............................................. فلسطین
* سوریه: برند اشتانگه ...............................................................آلمان