kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۱۲۴۸
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۴
طی تذکری در صحن علنی مجلس صورت گرفت

انتقاد از اختصاص بودجه به شرکتهای زیان‌دِه دولتی

دیروز در مجلس هاجر چنارانی از وزیر صمت انتقاد کرد و گفت که امیدوار بودیم که رحمانی دست مافیای خودرو را از این صنعت کوتاه کند و همچنین مسعود گودرزی موضوع قابل تاملی را در مورد شرکت‌های زیان‌دِه دولتی که بودجه نیز می‌گیرند بیان کرد و خواست یکبار برای همیشه به آنها خاتمه داده شود.

دیروز در صحن علنی مجلس طرح انتقال وزارتخانه‌ها از تهران برای رای گیری فوریت آن مطرح شد و نمایندگان موافق و مخالف به ذکر استدلال‌های خود پرداختند. علی اکبری در نشست علنی دیروز مجلس شورای اسلامی ضمن مخالفت با درخواست دوفوریت برای طرح انتقال وزارتخانه‌ها به استان‌های مستعد و دارای شرایط در یک دوره 5 ساله گفت: هم اکنون مشکلاتی در کشور وجود دارد که موجب می‌شود طرح مسئله مذکور فوریت نداشته باشد. نماینده مردم شیراز در مجلس با‌اشاره به اینکه طرح یادشده دارای بار مالی فراوانی است و کشور را دچار مشکلات می‌کند، اظهار کرد: این مهم در حالی است که مجموعه‌ای زیرنظر معاون اول رئیس‌جمهور این مسئله را به طور کارشناسی بررسی می‌کند تا طرح جامعی را ارائه دهند.
 استدلال مخالفان و موافقان طرح انتقال وزارتخانه‌ها از تهران
همچنین جلال محمودزاده در مخالفت با موضوع مذکور با‌اشاره به اینکه در شرایط کنونی مشکلاتی اعم از اقتصادی،‌اشتغال جوانان و... وجود دارد که باید به صورت دوفوریت برای رفع آنها طرح ارائه شود، گفت: این مهم در حالی است که باید با تمرکززدایی و افزایش اختیار استان‌ها مشکلات کنونی پایتخت را برطرف کنیم. نمی‌توان اجزای دولت را از یکدیگر جدا کرد براین اساس باید تفویض اختیار صورت بگیرد تا مردم استان‌ها مراجعه کمتری به پایتخت داشته باشند و با این مهم شاهد کاهش آلودگی و ترافیک تهران خواهیم بود. در ادامه همایون یوسفی، نماینده مردم اهواز ضمن موافقت با درخواست دوفوریت برای طرح انتقال وزارتخانه‌ها به استان‌های مستعد و دارای شرایط در یک دوره 5 ساله گفت: برای پیشرفت باید تابع مدل‌های موفقی باشیم که در کشورهای پیشرفته اجرایی شده است. بر این اساس توسعه باید از تمام نقاط کشور شروع شود و بر این اساس ظرفیت استان‌ها را در نظر بگیریم که نتیجه آن منجر به تمرکززدایی می‌شود. پروانه مافی نیز ضمن موافقت با طرح یادشده با تاکید بر اینکه شرایط کنونی تهران در حد انفجار است و از سال 86 به بعد جمعیت آن سرریز شده است، گفت: بر این اساس شاهد بروز مشکلاتی در حوزه مسکن، ترافیک و آلودگی هوا در پایتخت هستیم.
اختصاص بودجه به شرکتهای زیان‌دِه دولتی؛ چرا؟!
مسعود گودرزی در جلسه علنی دیروز در تذکر شفاهی خود ضمن تشکر از وزیر صمت به دلیل حضور مستمر در قوه مقننه برای رسیدگی به امور استان‌ها گفت: در بودجه 98 اعتباراتی برای شرکت‌های دولتی در نظر گرفته شده که عمدتاً این شرکت‌ها زیان‌ده محسوب می‌شوند و باید یک بار برای همیشه جلوی آنها گرفته شود. نماینده مردم ممسنی و رستم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در این بین شرکت‌هایی هم وجود دارند که در بودجه ذکر نمی‌شوند اما اعتبار دریافت می‌کنند که به این مهم نیز باید رسیدگی شود. در سال گذشته مبلغی بیش از اعتبار پیش‌بینی شده در بودجه 98 برای بازنشستگان در نظر گرفته شد اما همسان‌سازی مناسبی صورت نگرفت که این امر باید مورد بازبینی قرار گیرد. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در تذکر به رئیس‌جمهور خواستار مهار رشد افسارگسیخته قیمت‌ها شد و خاطر نشان کرد: در این بین موضوع‌اشتغال روستایی و فراگیر نیز دو مولفه مهم هستند که پایش و نظارت آنها باید از سوی رئیس‌جمهور و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی صورت گیرد.
مافیای خودرو همچنان در تاخت
هاجر چنارانی، در بخشی از نطق میان دستور خود خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در صورتی که تیم خودرو‌سازی و مافیای خودرو این شیوه کار نمی‌کرد شاهد وضعیت کنونی نبودیم، انتظار بود تا دکتر رحمانی انقلابی در خودروسازی ایجاد کند اما نه تنها وی نتوانست مافیای خودرو را در بازار از بین ببرد بلکه به وضعیت متلاطم بازار دامن هم زد. چنارانی تصریح کرد: خودروهایی که پیش فروش آنها از مردم گرفته شده، هنوز تحویل ندادید لذا چطور با این وضعیت اقدام به ثبت نام جدید کردید؟ ارز در بازار گران شده اما پول مردم تغییر نکرده است. از سوی دیگر پولی که از مردم گرفته شده به قطعه‌سازان واگذار نکردید، اگزوزسازی خراسان در نیشابور به دلیل وجود مافیا جامعه کارگری را با مشکل روبه رو کرده است. آقای رحمانی ما را از ولایتی بودن ناامید کردید.