kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۱۱۱۶
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۸
علی‌رغم تنگناهای ارزی کشور صورت گرفت

تلاش دبیر مناطق آزاد برای واردات بیشتر!

دبیر شورای عالی مناطق آزاد در شرایطی که کشور با تحریم‌های ارزی مواجه است، از تلاش خود برای بازگرداندن سهمیه 300 میلیون دلاری کالای همراه مسافر برای واردات در ماه‌های آخر سال خبر داد!

به گزارش خبرگزاری فارس، مرتضی بانک در نشست خبری خود با‌اشاره به وضعیت مناطق آزاد اظهار داشت: در سال 97 متاثر از شرایط عمومی با سیاست‌های ارزی و مبادلاتی روبرو بود که ما هم متاثر بودیم.
وی افزود: مهم‌ترین تصمیمات دولت برای کنترل تقاضای ارز ثبت سفارش مطرح شد که در مورد مناطق آزاد نیز درگیر شدند، البته طبق قانون این مناطق تابع مقررات خاص خود هستند و در مورد ثبت سفارش و ورود کالا و تجارت از مقررات عمومی معاف هستند.
دبیرشورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ادامه داد:‌ ثبت سفارش در سرزمین اصلی تابع مقررات گسترده است و با توجه به اینکه این مناطق مشمول مقررات نمی‌شد؛ ثبت سفارش به طور ویژه توسط مناطق آزاد انجام شد و در مرحله آخر بانک مرکزی باید ارز را تخصیص می‌داد که با توجه به منابع خودش بود فکر می‌کنیم حدود 70 تا 80 میلیون دلار تخصیص داده شد، اما تقاضا 2/4 میلیارد دلار برای کالاهای اولیه و تولید، ماشین‌آلات بود.
به گفته بانک، 300 میلیون دلار برای کالای همراه مسافر بود که اصلا تخصیص داده نشد. رایزنی کردیم تا سهمیه برای کالای همراه مسافر در نظر گرفته شود تا برای فعالان کار تسهیل و نیازها تامین شود.
وی با بیان اینکه تغییر در رویه‌ها و مقررات، تاثیر منفی در مناطق آزاد دارد بیان کرد: شدت تحریم بالا و در جهان کم‌نظیر است.  اقدام دیگری که انجام شد ورود طلا و ارز به کشور بود که کاملا آزاد شد. بخشی از ارزهای خارج باز کشور به داخل آمد. اقدام دیگر مربوط به ارزهای سرگردان بود که می‌توانست به صورت کالا به کشور بیاید.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد افزود: ثبت سفارش کالا در مناطق آزاد بدون محدودیت شد که عمدتا کالاهای مواد اولیه تولید و واسطه‌ای هستند که به رونق مناطق کمک می‌کند. لیست این کالاها منتشر شده و توسط گمرک امروز ابلاغ شد.گفتنی است، اولا این سخنان در شرایطی گفته می‌شود که با توجه به اعلام رئیس‌جمهور درخصوص کمبود منابع ارزی، تلاش این مقام مسئول باعث افزایش خروج ارز از کشور خواهد شد.
ثانیاً کارکرد مناطق آزاد اساسا فقط برای واردات نبود بلکه قرار بود از این مناطق صادرات تسهیل شود ولی گویا در حال حاضر مناطق آزاد به بارانداز واردات تبدیل شده و صادرات به فراموشی سپرده شده است.