kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۱۰۶۱
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۱
رئیس‌قوه قضائیه:

عبرت‌ها و پیام‌های حماسه 9 دی باید زنده نگه داشته شود

رئیس‌قوه قضائیه گفت: ما بیش از هر زمان دیگری نیازمند هستیم تا با درک صحیح بزنگاه‌ها، چشم فتنه را به موقع درآوریم که این یکی از مهم‌ترین عبرتهای فتنه ۸۸ و حماسه ۹ دی است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه قضائیه، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در جلسه دیروز مسئولان عالی قضایی گفت: قبل از هر چیز از مقام معظم رهبری به دلیل اعتمادی که به اینجانب برای ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضویت در شورای نگهبان داشتند، تشکر می‌کنم و از خدا می‌خواهیم که توفیق انجام مسئولیت‌ها به نحو احسن، اخلاص در عمل و توفیق طاعت حق را در همه امور عطا فرماید. امیدوارم بتوانم مسئولیتی را که به این ترتیب بر عهده اینجانب گذاشته شده به نحوی به انجام برسانم که هم اهداف قانون اساسی و نظام جمهوری اسلامی و هم منویات رهبر معظم انقلاب محقّق شود.
آملی لاریجانی، ارتحال مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی را ضایعه‌ای برای حوزه‌های علمیه و نظام جمهوری اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: این عالم فرزانه، آثار گرانبهایی داشتند که مورد رجوع طلاب و فضلا است و در نظام جمهوری اسلامی نیز همواره مسئولیت‌های مهمی را بر عهده داشتند.
وی با‌اشاره به دوران تصدی آیت‌الله هاشمی شاهرودی در دستگاه قضایی ادامه داد: ایشان در قوه قضائیه نیز منشأ آثار مهمی بودند که از جمله آنها می‌توان به احیای دادسراها و تلاش برای نهادینه سازی شوراهای حل اختلاف‌اشاره کرد که بار سنگینی را از دوش دادگستری‌ها برداشت. همچنین کمک به وضعیت معیشت قضات و کارکنان دستگاه قضایی از دیگر اقدامات مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی بود.
رئیس‌قوه قضائیه با ‌اشاره به اعطای درجه اجتهاد از سوی شهید صدر به آیت‌الله هاشمی شاهرودی در سنین پایین، این امر را گواه بر استعداد، هوش و تلاش رئیس‌فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام دانست و ابراز امیدواری کرد که حوزه‌های علمیه از آثار آن مرحوم به خوبی استفاده کنند و مشی و روش استنباطی آیت‌الله هاشمی شاهرودی را به کار گیرند.
جریان فتنه ۸۸ قابل تکرار است
آملی لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با گرامیداشت سالروز حماسه ۹ دی، جریان فتنه سال ۸۸ و حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری آن سال به ویژه نهم دی را متضمن پیام‌ها و عبرت‌های فراوان دانست و تصریح کرد: این حوادث، صرفا جنبه تاریخی ندارد بلکه باید آن را در یک بستر مستمر و دائمی تحلیل کرد. جریان فتنه ۸۸ قابل تکرار است زیرا امروز هم دشمن به میدان آمده، ابزار درونی کشور را به کار می‌گیرد، عده‌ای فریب می‌خورند یا تعمدا با دشمن همراهی می‌کنند و به این ترتیب ظرفیت تکرار چنین حوادثی همچنان وجود دارد.

آمریکا در سال ۸۸ فقط آشوبگران را
«مردم» می‌دانست
وی با‌ اشاره به ابراز تمایل اوباما به نزدیک شدن به ایران و سپس، تغییر رویکردش پس از مشاهده حوادث سال ۸۸، گفت: به محض اینکه اوضاع را آشفته دیدند، ورق برگشت و به همراه وزیر خارجه خود، رئیس‌جمهوری فرانسه و برخی دیگر از سران کشورهای غربی، مدعی «حمایت از مردم ایران» شدند. آنها آشوبگران را مردم می‌دانستند اما از نظرشان میلیون‌ها ایرانی بصیر که در دفاع از نظام و انقلاب خود قد علم کردند، جزء مردم نبودند!
رئیس‌قوه قضائیه با بیان اینکه عده‌ای نیز آب به آسیاب دشمن ریختند، یادآور شد: امروز نسبت به گذشته، دشمن ابزارهای متنوع‌تر و بیشتری دارد و هزینه‌های کلان تری می‌کند. براین اساس ما بیش از هر زمان دیگری نیازمند دشمن شناسی، فتنه شناسی و موقعیت شناسی هستیم تا با درک صحیح بزنگاه‌ها، چشم فتنه را به موقع درآوریم، این یکی از مهم‌ترین عبرتهای فتنه ۸۸ و حماسه ۹ دی است.
کارگران و دانشجویان باید هوشیار باشند که غافلانه نردبان دشمن نشوند
آملی لاریجانی با بیان اینکه متاسفانه امروز هم برخی در داخل همان‌اشتباهات گذشته را تکرار می‌کنند و دشمن را به تحقق رویاهایش امیدوار می‌سازند، افزود: اقشار مختلف مردم از جمله کارگران محترم، دانشجویان عزیز و... مطالبات بر حقی دارند که قطعا مسئولان باید صدای آنان را بشنوند و در جهت حل مشکلاتشان گام بردارند اما این عزیزان نیز باید هوشیار باشند که خدای ناکرده غافلانه نردبان دشمن نشوند و دشمن حس نکند که با استفاده از بستر مطالبات آنان می‌تواند به ساحت نظام ورود کند.
وی با بیان اینکه نباید اجازه داد جریان فتنه ۸۸ در لباس دیگری عرض اندام کند، اظهار داشت: امروز نیازمند بصیرت بیشتر هستیم و باید به ترسیم نقشه راه از سوی رهبر معظم انقلاب درخصوص آینده، توجه بیشتری داشته باشیم. بر این اساس، رویدادهایی همانند حماسه ۹ دی باید همواره زنده نگه داشته شود و عبرت‌ها و پیام‌های آن مورد توجه قرار گیرد.
حادثه تلخ دانشگاه آزاد باید
با جدیت پیگیری شود
رئیس‌قوه قضائیه در ادامه با‌اشاره به حادثه غمبار واژگونی اتوبوس حامل دانشجویان در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی گفت: حسب برخی گزارش‌ها دانشجویان اعلام کرده‌اند که مکررا مشکلات به مسئولان دانشگاه تذکر داده شده بود. اگر این موضوع واقعیت داشته باشد، حتماً نیاز به پیگرد دارد. من از دادستان محترم کل و دادستان محترم تهران که وقت گذاشتند و در جمع دانشجویان دانشگاه حضور یافتند تشکر می‌کنم زیرا بسیار کار درست و پسندیده‌ای بود اما مهم‌تر از همه آن است که مطالبات را به صورت جدی پیگیری کنند و اگر کسی تعمدی در این حوادث داشته بررسی شود.
آملی لاریجانی، برخی کوتاهی‌ها را که مقدماتش در اختیار خود مسئولان است، به نحوی عمد دانست و گفت: درست است که ممکن است کسی در خود واژگون شدن اتوبوس و جان باختن این عزیزان عمدی نداشته اما کوتاهی در برخی مسائل قابل پذیرش نیست؛ خصوصا اگر قبلا تذکر داده شده باشد. من همین جا از دادستان محترم تهران و دادستان محترم کل می‌خواهم که این قضیه را پیگیری جدی، سریع و متقن کنند.
نباید حادثه دانشگاه آزاد اسباب تسویه حساب با برخی افراد شود
وی در عین حال اظهارداشت: باید از سر و صداهای رسانه‌ای هم احتراز کرد زیرا عده‌ای دنبال اهداف سیاسی هستند و حالا چنین حادثه‌ای را عرصه تسویه حساب با برخی‌اشخاص می‌بینند که این واقعا ناشایست و ناپسند است. اینها ربطی به کار دستگاه قضایی ندارد. آنچه به ما مربوط می‌شود، رسیدگی عادلانه و تعقیب کسانی است که در این زمینه قصور یا تقصیر داشته‌اند. علاوه‌بر این، تلاش ما در جهت پیشگیری از چنین حوادثی در آینده است و دادستان محترم نیز از باب مدعی‌العموم باید به این موضوع ورود کند. واقعا بحث کوچکی نیست زیرا یکباره 10 خانواده به دلیل امری که به احتمال زیاد قابل اجتناب بوده، داغدار شده‌اند. چه نیازی است که نحوه رفت و آمدها در یک دانشگاه اینگونه باشد؟ رئیس‌قوه قضائیه ابراز امیدواری کرد که با تعقیب دادستان تهران، نظارت دادستان محترم کل کشور و پیگیری خود مسئولان دانشگاه، کسانی که کوتاهی کرده‌اند و مقصرند به مجازات برسند و از تکرار حوادث مشابه در این دانشگاه یا هر جای دیگری پیشگیری شود.
براساس این گزارش، ادامه بحث و بررسی پیرامون «دستور العمل نظارت و پیگیری احیای حقوق عامه» در دستور کار دیروز مسئولان عالی قضایی قرار داشت و مواد دیگری از آن به تصویب رئیس‌قوه قضائیه رسید.