kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۰۸۷۹
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۷
نایب رئیس پارلمان سوریه:

خروج آمریکا از سوریه میان ترامپ، سیا و پنتاگون شکاف انداخت

نایب رئیس پارلمان سوریه خبر داد، تصمیم «دونالد ترامپ» مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، میان وی و نهادهای سیاسی و امنیتی آمریکا فاصله انداخت.




«نجدت انزور» با بیان اینکه محور مقاومت روز به روز قوی‌تر می‌شود و دشمن قادر به متوقف کردن آن نیست تاکید کرد، نهادهایی مانند وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) و دستگاه اطلاعاتی این کشور(سیا) و لابی‌های حاکم بر این کشور، کاملا مقابل «دونالد ترامپ» قرار گرفتند.
این خبر در حالی منتشر می‌شود که پیش از این هم خبرگزاری‌ها از نافرمانی کارکنان کاخ سفید از دستورات ترامپ خبر داده و از این اتفاق، تحت عنوان «کودتا» یاد کرده بودند.
نایب رئیس پارلمان سوریه همچنبن گفت که در حال حاضر بازیگران اصلی در سوریه در حال ارزیابی موقعیت نیروهای خود برای ادامه مبارزه با عناصر باقی مانده داعش پس از خروج آمریکا از سوریه
 هستند.
«نجدت انزور» که با خبرگزاری مهر  گفت‌و‌گو می‌کرد افزود، علت خروج نظامیان آمریکایی از سوریه و منطقه را باید در پیروزی‌های مقاومت و مردم سوریه جست‌و‌جو کرد.
وی درباره رئیس‌جمهور آمریکا گفت: ترامپ فقط یک شخص یا فرد نیست، بلکه او تعبیر و نشانه‌ای از ناامیدی گسترده و جدی در بازگشت و تجدید بحران‌های سرمایه‌داری جهان با مرکزیت آمریکا است. بر همین اساس، نهادهایی مانند پنتاگون و سیا و لابی‌های حاکم کاملا علیه ترامپ هستند. این مسائل ایجاب می‌کند که ماجرا، به طورعمیق مورد بررسی و پژوهش قرار گیرد. زیرا (این اتفاق) خیلی بر روی بازگشت توازن در جهان به ویژه منطقه ما تاثیر خواهد داشت.
علت بروز شکاف میان مقامات آمریکایی و ترامپ، به خاطر این است که بسیاری از آنها، پیامدهای تصمیمات او را برای آمریکا ویرانگر می‌دانند.
احتمال افشا شدن جنایات آمریکا
یک منبع دیپلماتیک به خبرنگاران گفت: عقب‌نشینی سربازان آمریکایی از سوریه، احتمالا بسیاری از جنایت‌های جنگی ائتلاف بین‌المللی به ویژه در جریان عملیات آزادسازی شهر «رقه» که باعث شد این شهر به شهر ارواح تبدیل شود، را آشکار خواهد کرد.
این منبع به مسئله سوزاندن اجساد آوارگان در نزدیکی اردوگاه «الرکبان» پرداخت و گفت: دوربین‌ها و برج‌های مراقبتی ما بلند شدن دود از نزدیکی اردوگاه الرکبان را رصد کرده‌اند و به نظر می‌رسد که اجساد آوارگان در این اردوگاه که به خاطر بیماری و گرسنگی جان خود را از دست داده‌اند، سوزانده شده است.
اردوگاه الرکبان که ۷۰ هزار آواره در آنجا ساکن هستند، در نزدیکی پایگاه آمریکایی«التنف» واقع است.
وزارت خارجه روسیه بارها اعلام کرده که آمریکا مانع رسیدن کمک‌های بشردوستانه به این اردوگاه می‌شود.
در جریان عملیات آزادسازی شهر رقه در اکتبر ۲۰۱۷، جنگنده های ائتلاف آمریکایی این شهر را بارها بمباران و آن را تبدیل به شهر ارواح
کرده‌اند.
علاوه بر آن، جنگنده‌های این ائتلاف بارها مناطق مسکونی دیگر مناطق سوریه را به بهانه مبارزه با داعش، بمباران کرده‌اند.
سایر رویدادها
* وزارت خارجه آمریکا برای اینکه بار روانی خروج این کشور از سوریه را برای رژیم صهیونیستی کم کند، اعلام کرد که اسرائیل حق حمایت از خود در سوریه را دارد. این در حالی است که تل‌آویو از این پس، جرئت چنین اقدامی را ندارد.
* رئیس‌جمهور روسیه  و صدر اعظم آلمان در باره تصمیم کاخ سفید مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، تلفنی گفت‌و‌گو کردند.
* شورای شیوخ و افراد سرشناس عشایر سوریه اعلام کردند، تسلط ارتش سوریه بر منبج، رویای دشمن درخصوص تجزیه سوریه را نقش بر آب کرده است.
* مسکو درباره احیای روابط میان کشورهای عربی و سوریه اعلام کرد، این کشورها فهمیده‌اند که قطع رابطه، اقدامی غیرسازنده است.
* روزنامه آلمانی «دویچه وله» نوشت، سال 2018 پایان خوشی برای نظام «بشار اسد» بوده است.
* رئیس‌جمهور ترکیه گفت که وی مخالف تجزیه کشور سوریه است.