kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۰۸۵۷
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۶
بر اساس آمارهای شش ماهه 97

وابستگی اقتصاد کشور به نفت افزایش یافت

مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش خود رشد اقتصادی شش ماهه ۹۷ را بدون نفت 0/3 و با نفت 0/4 درصد اعلام کرد که نشان می‌دهد خبری از اقتصاد درون‌زای مبتنی بر بخش غیرنفتی نیست.




مرکز آمار رشد اقتصادی تابستان ۹۷ را بدون نفت منفی 1/6 و با نفت منفی 1/1 درصد اعلام کرد. در یکی دو سال اخیر، رشد اقتصادی بدون نفت از رشد با نفت پیشی گرفته بود که نشان از رشد صادرات غیرنفتی داشت، ولی آمارهای اخیر نشان می‌دهد وابستگی به نفت بیشتر شده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، تابستان امسال که با تلاطم و نوسان شدید ارزی روبه‌رو بود، حالا بعد از گذشت چند ماه اثرات منفی خود را روی رشد بخش‌های مختلف اقتصادی نمایان کرده است.
کشاورزی که در روزگار رکود همیشه جورکش رشد اقتصادی بود در بهار و تابستان دو فصل متوالی منفی بوده و در رکود فرو رفته است، در حالی که این بخش توانسته بود در پاییز و زمستان رشدی مثبت را تجربه کند.
با طولانی شدن نوسان ارزی که از اواخر سال ۹۶ شروع و دامنه آن به نیمه نخست سال ۹۷ رسید دامن بخش‌های مختلف اقتصاد را گرفت. علاوه ‌بر آن تحریم و کاهش ظرفیت تولید و صادرات نفت، اقتصاد را که تازه برای رشد جان گرفته بود، به یکباره زیر و رو کرد.
سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به درون‌زا بودن رشد تاکید دارد و دقیقا همین موضوع پاشنه آشیل اقتصاد کشور است، با این حال تلاش‌ها برای برون رفت از آن میسر واقع نشده است. توجه ناکافی به بخش غیرنفتی و تمرکز شدید روی بخش نفت که یک عامل و متغیر بیرونی برای اقتصاد ما به حساب می‌آید، هر زمان اراده می‌کند، اقتصاد را دچار نوسان می‌کند.
متغیرهای اقتصاد و رشد فصل‌ها از سال ۹۵ تاکنون نشان می‌دهد که وابستگی شدیدی به ظرفیت نفت وجود دارد و هر موقع این بخش با رشد همراه بوده در بقیه بخش‌ها نیز حباب ایجاد کرده و با خود همراه کرده است، به طوری که می‌توان گفت منحنی رشد در دستان نفت قرار دارد.تمرکز بی‌حد و حصر روی رخدادهای بیرونی از سوی مسئولان باعث شد تا با اخم بیگانگان بازهم رشد اقتصاد در سراشیبی قرار بگیرد و نفت به جز یک دوره کوتاه مدت که رشد اقتصادی را تحریک کرد، اکنون عاملی برای رکود شود.همچنین آمارهای جدید حکایت از منفی شدن رشد ساختمان، صنعت و کشاورزی دارد که با توجه به فصول قبل بازهم در حال تنزل است.بخش صنعت با رشدی افسانه‌ای در زمستان ۹۵ اکنون حال و روز خوبی ندارد و با نوسان شدید ارزی با رکود و کاهش تولید دست و پنجه نرم می‌کند. طبق گزارش مرکز آمار رشد اقتصادی این بخش منفی ۳ درصد است.طبق آمارها بخش کشاورزی هر دو دوره یک جهش رشد داشته اما از زمستان سال ۹۶ تاکنون نتوانسته قد علم کند. بسیاری از کارشناسان نوسان شدید ارزی، کم آبی و مستولی شدن رکود بر دیگر بخش‌ها را از عوامل موثر در این بخش می‌دانند. بخش ساختمان از همه بخش‌ها حال و روز وخیم‌تری دارد. استراتژی مسئولان و سیاست‌گذاران در چند سال اخیر نتوانست این بخش را که بسیاری از صنایع را در گرو خود دارد به حرکت درآورد و با شوک ارزی مجددا به رکود عمیق بازگشته است. در تابستان ۹۷ نرخ رشد ساختمان منفی ۸ درصد است.