kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۰۶۰۱
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۲

سوریه؛ ازسرکوب تروریست ها تا شکست مفتضحانه آمریکا

  سبحان محقق
  سوریه سال حساس و پر تحولی را پشت سر گذاشت؛ از همان ابتدای سال مثل گذشته، ارتش و نیروهای مقاومت میاندار و پرچمدار این تحولات و پیروزی‌های بزرگ بوده‌اند. این نیروها پس از آنکه شهر حلب در شمال و مناطق حساسی را در شرق از تکفیری‌ها پس‌گرفتند، راهی «غوطه شرقی» دمشق و سپس، جنوب شدند تا شهر «دوما» و استان‌های «قنیطره»،«درعا» و «السویدا» را هم از وجود تروریست‌ها پاکسازی بکنند. این نبردهای نفسگیر نیز در حالی به پیروزی ارتش و مردم سوریه منجر شد که مقامات دمشق و متحدان سوریه هر لحظه احتمال وقوع یک سناریوی جدید شیمیایی توسط کسانی که «کلاه سفیدها» خوانده می‌شدند، را می‌دادند. اما هر چند این سناریو در شهر دوما به اجرا در آمده بود، ولی اطلاع‌رسانی‌های به موقع رسانه‌های محور سوریه و مقاومت افشاگری‌های آنها، توطئه حامیان تروریسم را خنثی کرد.
درسال جاری پیروزی‌های سوریه و متحدان، یکی پس از دیگری تحقق می‌یافت و بالاخره، طبق وعده‌ای که رئیس‌جمهور سوریه داده بود، نیروهای ارتش سوریه به استان ادلب در شمال رسید، تا کار تروریست‌ها را یکسره کند. در پی این اتفاق و در حالی که بسیاری از ساکنان ادلب برای ورود ارتش، لحظه شماری می‌کرده‌اند، جنگ روانی بی‌سابقه‌ای علیه دمشق مبنی بر احتمال وقوع قتل عام در صورت حمله ارتش به ادلب راه افتاد. این فشارها به همراه وعده‌ای که ترکیه در‌باره خلع سلاح تروریست‌ها در مناطق کاهش تنش داده بود، باعث شد که دمشق موقتا عملیات ادلب را متوقف کند. درهفته‌ها و ماه‌های پس از این اتفاق، هر چند در ارتباط با ادلب، اتفاق موقت خاصی رخ نداد، درحوزه سیاسی بسیاری از کشورها رسما به از سر گیری روابط با سوریه ابراز تمایل کردند.
اما، مهم‌ترین اتفاق همین چهارشنبه هفته گذشته رخ داده و آن، اعلام رسمی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، مبنی بر خروج نیروهای این کشور از سوریه بوده آست. این تصمیم ترامپ درمیان مقامات واشنگتن شکاف ایجاد کرد و به اردوگاه متحدان منطقه‌ای و غیر منطقه‌ای آمریکا هم هراس و وحشت را با خود به همراه آورد.
ابتدا و در پی انتشار این خبر، برخی رسانه‌ها و جریان‌ها سعی می‌کرده‌اند که اقدام ترامپ را کاملا حساب شده و هدفمند جا بزنند، ولی بعدا خود مقامات آمریکایی زبان به اعتراف گشودند و از شکست بزرگ این کشور در سوریه حرف زدند.
در هر حال، اگر تصمیم ترامپ عملی شود، بحران هفت و نیم ساله سوریه هم پایان خواهد یافت و آمریکا در این توطئه بزرگ و خونین، عملا شکست خواهد خورد.