kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۰۵۵۰
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۵

قصه فرار یک زن ایرانی از اسارت آل‌سعود منتشر شد(اخبار ادبی و هنری)

ماجرای‌گریختن یک بانوی ایرانی از اسارت آل‌سعود در کتاب «راهی برای رفتن» منتشر شد.



مریم عرفانیان، نویسنده کتاب «راهی برای رفتن» در گفت وگو با خبرنگار کیهان گفت: در دهه 80 که به جمع‌آوری خاطرات شهیدان مشغول بودم، با بتول خورشاهی، خواهر شهید مرتضی خورشاهی آشنا شدم. وی در حین بازگو کردن خاطراتی از بردار شهیدش، به روایت بخش‌هایی از زندگی خودش نیز می‌پرداخت که دیدم موضوع بسیار جذاب و تازه‌ای است. به همین دلیل هم با خودش هم مصاحبه کردم و تبدیل به این کتاب شد.
وی افزود: داستان این کتاب، به قبل از تولد خانم خورشاهی و دورانی که پدرش به عنوان یک روحانی با سلطنت رضاشاه مبارزه می‌کرد برمی‌گردد. خودش هم در دوران طاغوت وارد فعالیت انقلابی شده بود و با اینکه برادرش مخالف بود اما با حفظ حجاب اسلامی به شغل پرستاری رو آورد تا راه حضرت زینب(س) را دنبال کند. درواقع نیمی از این کتاب به مبارزات انقلابی و زندگی وی در دوران طاغوت اختصاص دارد.
عرفانیان ادامه داد: نکته قابل توجه این است که برادر خانم خورشاهی در تمام زندگی وی تأثیر داشت. طوری که وقتی برادرش به شهادت رسید، بتول خورشاهی نیز برای ادامه دادن راه او به عنوان امدادگر به جبهه رفت. وی در جریان حج خونین سال 66 به اسارت رژیم آل‌سعود درآمده بود اما طی اتفاقی معجزه آسا از زندان‌گریخت. این کتاب به نوعی به بخشی از تاریخ معاصر کشورمان نیز می‌پردازد.
نویسنده کتاب «راهی برای رفتن» گفت: البته کار نگارش این کتاب، سال 93 به پایان رسید.
گفتنی است، مریم عرفانیان از نویسندگان فعال دفاع مقدس در استان خراسان رضوی و از همکاران صفحه فرهنگ مقاومت روزنامه کیهان است که نوشته‌های وی در بخش «یک شهید، یک خاطره» یکشنبه هر هفته در این صفحه منتشر می‌شود. کتاب «راهی برای رفتن» نیز توسط انتشارات سوره مهر عرضه شده است.