kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۰۴۷۵
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۶
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

هدف اصلاح‌طلبان از نماینده شدن رای نیاوردن رقیب بود!




سرویس سیاسی-
عضو فراکسیون امید مجلس در مصاحبه‌ای با روزنامه دولت گفته که «نگاهی که قبل از مجلس مطرح بود این بود که مجلس دهم در قیاس با مجلس نهم متفاوت باشد، هدف این بود در مجلس دهم افرادی نیایند یا کمتر بیایند، خب در این موفق بودیم.» این‌گونه مشخص می‌شود که هدف بخش عمده‌ای از اصلاح‌طلبان این بوده که با ورود به مجلس و اختصاص یک صندلی به خود جا را برای طیف‌های سیاسی دیگر تنگ کنند!
احمد مازنی عضو فراکسیون اصلاح‌طلبان مجلس طی گفت‌و‌گویی با روزنامه ایران ارگان دولت، اظهارات قابل تاملی را بیان کرده است. وی در بخشی از این گفت وگو درباره عملکرد مجلس دهم گفته است: «مجلس دهم به لحاظ شاخص عقلانیت در قیاس با مجالس قبلی فکر می‌کنم نمره خوبی می‌گیرد و در جای مناسبی قرار دارد و.. در میان فراکسیون‌های مجلس موفق‌ترین فراکسیون مجموعه امید است.!!! »
وی در ادامه دلیل موفقیت و گرفتن نمره قبولی این فراکسیون در عملکرد و شاخص عقلانیت را این‌گونه بیان می‌کند: «نگاهی که قبل از مجلس مطرح بود این بود که مجلس دهم در قیاس با مجلس نهم متفاوت باشد...هدف این بود در مجلس دهم افرادی نیایند یا کمتر بیایند. خب در این موفق بودیم. »
این نماینده اصلاح‌طلب مجلس همچنین انتظارات مردم از مجلس و فراکسیون امید را «غیر واقعی» و «توقعات نابه‌جا» دانست و گفت: «انتظارات در دو حوزه بیش از حدی که در عالم واقع بود، ایجاد شد. یک مرحله در ایام انتخابات بود که جامعه فکر می‌کرد جریان امید اگر وارد مجلس بشود، شق‌القمر می‌کند و شعارهای انتخاباتی داده شد که برخی بن‌بست‌ها شکسته می‌شود. مضافاً اینکه ائتلاف انتخاباتی سال 92 به انتخابات 94 کشید و آنجا این تصور به وجود آمد که حالا دو قوه با هم هماهنگ شده‌اند و این یعنی یک قدرت بزرگ برای حل مشکلات کشور و فایق آمدن بر بقیه نیروها. »
گفتنی است احمد مازنی از نمایندگان اصلاح‌طلب حاضر در سلفی حقارت با موگرینی بود. اقدام تاسف‌باری که موجی از انتقادها و اعتراض‌ها را در فضای مجازی و افکار عمومی جامعه در پی داشت. مازنی «رئیس ‌فراکسیون فرهنگی مجلس دهم» است.
افزایش 53 درصدی قیمت مسکن در 8 ماه!
روزنامه همشهری در مطلبی نوشت: «بررسی تحولات بازار مسکن پایتخت در آذرماه نسبت به اردیبهشت ماه امسال نشان می‌دهد در این دوره 8 ماهه میانگین قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی در شهر تهران 53/5 درصد افزایش را تجربه کرده است».
این روزنامه اصلاح‌طلب در روزهای گذشته در مطلبی نوشته بود: «تحرک در تولید مسکن، اتفاقی است که وزارت راه و شهرسازی در دوره جدید به دنبال آن است اما بررسی برنامه‌های قدیم و جدید حوزه مسکن نشان می‌دهد همچنان حوزه مسکن با تحولات جدید و انبساطی مواجه نخواهد شد و حرف‌هایی که زده می‌شود چیزی جز تغییر چهره و عنوان برنامه‌های جاری و گذشته نیست. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که وزارت راه و شهرسازی 2 ماه پس از تغییر سکاندار همچنان در حوزه مسکن سردرگم به نظر می‌رسد».
گفتنی است در دولت روحانی تولید مسکن ۶۰ درصد کاهش داشته و همین قصور موجب تورم ۹۱ درصدی قیمت فقط در یک سال اخیر شده است.
در روزهای گذشته محمدرضا رضایی‌کوچی، رئیس‌کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه با کمبود ۴ میلیونی واحد مسکونی در این بازار مواجه هستیم، افزود: متأسفانه طی چند سال گذشته تولید مسکن روند نزولی پیدا کرده است و این در حالی است که ما باید سالانه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی بسازیم.
با وجود اینکه پنج سال از روی‌کار آمدن دولت تدبیر و امید می‌گذرد، همچنان پروژه مسکن مهر تکمیل نشده و براساس اعلام قائم‌مقام وزارت راه، 266 هزار واحد از این مسکن‌ها، تنها معطل انشعابات هستند.
یکی از مهم‌ترین انتقاداتی که در حوزه عملکرد اقتصادی دولت وجود دارد، بی‌توجهی و بی‌عملی این دولت نسبت به ساخت مسکن می‌باشد، مدت زیادی از اظهارات عباس آخوندی وزیر مستعفی راه و شهرسازی مبنی بر اینکه «افتخار می‌کنم حتی یک واحد مسکونی نساختم» نمی‌گذرد و هم‌اکنون تبعات اعتقاد وزیر سابق راه و شهرسازی در حال ظهور و بروز است.
حمله به ارزش‌های اسلامی به بهانه جهانی شدن!
روزنامه زنجیره‌ای آرمان عمل به احکام اسلامی و مقابله نیروهای انتظامی با هتاکان به ارزش‌های اسلامی و متجاهران به فسق را مورد انتقاد قرار داده و به نقل از فردی که او را پروفسور و جامعه‌شناس خواند نوشت باید جهانی عمل کنیم!
در این گفت‌و‌گو آمده است: هیچ‌کدام از اقداماتی که از سوی نیروهای انتظامی انجام می‌شود، نمی‌توانند مفید باشد. من به‌عنوان فردی که 35 سال قبل انقلاب و در سال‌های بعد آن زندگی کردم، باید بگویم که در آن دوره هر کس آزاد بود، تا مادامی که به خودش و دیگران لطمه‌ای نزند و باورمندی دینی اکثریت جامعه مستحکم بود. البته باید حساب آن عده کمی را که از این کارها می‌کردند، جدا کرد. اما بعدها با سخت‌گیری‌های بی‌مورد و بگیروببندها نه تنها هیچ‌کدام از مسائل حل نشد، بلکه نتیجه‌ای عکس داد. بنابراین امروز ما باید جهانی اندیشیده و جهانی عمل کنیم و باید فرهنگ زیستن بهتر و استفاده مناسب از تکنولوژی در جامعه ایجاد شود و تا این اتفاق نیفتد، هیچ رفتار محدودکننده‌ای موثر نخواهد بود. از این رو، بعد از گذشت 40 سال، ما باید خروجی رفتارها و اقدامات خود را ارزیابی کرده و ببینیم که اگر نتیجه‌ای درخور نداشته است، راه خود را عوض کنیم.
روزنامه‌های زنجیره‌ای همواره کوشیده‌اند که ارزش‌ها و احکام اسلامی را با بهانه‌های واهی چون جهانی شدن و جهانی اندیشیدن به چالش بکشند، چندی پیش نیز عباس عبدی از فعالین سیاسی اصلاح‌طلب طی یادداشتی خواستار آزادی مشروبات الکلی شده بود!
چرا موفقیت‌های دولت را لیست نمی‌کنید؟!
روزنامه همدلی در مطلبی نوشت: «برخی از اصولگرایان می‌خواهند ناکامی‌های دولت را به اسم اصلاح‌طلبان بنویسند و هرزمان مشکلی پیش می‌آید، آن را به پای اصلاحات می‌گذارند، اما هر وقت صحبت از موفقیت‌های دولت روحانی به‌میان می‌آید سکوت می‌کنند».
طیف مدعی اصلاحات اکثریت مطلق کابینه را در اختیار دارد و باید درباره وضع موجود پاسخگو باشد اما با فرافکنی و مسئولیت ناپذیری، نقش خود در کابینه را انکار می‌کند.
این طیف بارها مدعی شده است که برجام دستاوردهای بزرگ و دولت نیز کارنامه درخشانی داشته است، اما هیچ‌گاه حاضر نشده است که این دستاوردها و موفقیت‌های ادعایی را لیست کند.
کارنامه دولت خالی است و اصلاح‌طلبان با علم به این مسئله، با هوچی بازی به دنبال کارنامه‌سازی برای دولت هستند.
حاشیه می‌سازند تا مردم مشکلات را فراموش کنند!
روزنامه زنجیره‌ای آفتاب یزد در گزارشی با این ادعا که مصدق و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به‌عنوان دو شخصیت مهم در روزهای اخیر مورد اهانت قرار گرفته‌اند نوشت: عده‌ای با تخریب مرحوم آیت‌الله هاشمی و مصدق سعی در سرپوش گذاشتن بر روی مشکلات و انحراف اذهان عمومی دارند تا مردم از واقعیت‌های موجود فاصله بگیرند، فاصله گرفتن از واقعیت‌های کشور به مفهوم از صحنه خارج کردن مردم است و این خود به معنی پائین آوردن ضریب امنیت ملی کشور است.
درباره این گزارش به نکته‌ای بایستی‌ اشاره کرد و آن اینکه فارغ از صحت و یا کذب خبر روزنامه‌های زنجیره‌ای درباره توهین به دو شخصیت فوق و نقدهایی که به هر دو این افراد وجود دارد و جای بحث در آن زمینه اینجا نیست باید گفت روزنامه‌های زنجیره‌ای در راس رسانه‌هایی قرار دارند که در جهت فراموشی مشکلات فراوان اقتصادی و معیشتی مردم هر روز دست به حاشیه سازی و انتشار گزارش‌های فراوان درباره این حاشیه‌ها می‌زنند، در واقع روزنامه زنجیره‌ای آفتاب یزد با گزارش دیروز خود حدیث نفس کرده و به نقد خود پرداخته است.
از نخبه نامیدن جاسوس تا تخطئه انتقاد از نماینده هتاک
نگاه و رفتار قبیله‌ای مدعیان اصلاح‌طلبی در سیاست‌ورزی جزو مختصات و وجوه ممیز این طیف است. نوع برخورد آنها با ماجرای هتاکی نماینده مجلس در اداره گمرک هم نشأت گرفته از همین ویژگی‌شان بود.
روزنامه اعتماد دیروز تیتر یک خود را به عبارت «درازهی بهانه است اصل مجلس نشانه است» اختصاص داد و رو تیتر زد: «خطای نماینده سراوان همچنان حاشیه‌ساز است» عکس تیتر یک هم درازهی را در تریبون مجلس و با ژستی مطالبه‌گرانه نشان داده است.
جالب اینجاست که با وجود این، اعتماد در گزارش خود نوشته: «درازهی البته آنچنان‌که در ویدیوی نشست غیرعلنی 28 آذر مجلس نیز دیده می‌شود، عذرخواهی کرد اما پیش از آن، در ویدیویی دیگر مدعی شده بود که ویدیوی گمرک با استفاده از ترفندهای رایانه‌ای تقطیع و صداگذاری شده است... درازهی مرتکب ‌اشتباه دیگری هم شده بود. او موضوع را بی‌دلیل قومیتی و مذهبی کرده و گفته بود که آنچه از سوی کارمند گمرک صورت گرفته، اهانت به اهل سنت و قوم بلوچ بوده است. توجیهاتی ناموجه‌تر از رفتار ناموجه قبلی که در نهایت نه تنها وجهه او را تطهیر نکرد، بلکه جایگاه و شأن این نماینده را بیش از پیش به چالش کشید.»
روشن است که چنین خطاهایی مستلزم انتقاد است و همین عامل تقویت مجلس و جلوه‌ای از نظارت عمومی بر رفتار نمایندگان و مسئولان است اما علت اینکه در چنین شرایطی این روزنامه، تضعیف جایگاه مجلس را هدف منتقدان دانسته، واضح است؛ این جماعت وقتی مفسد اقتصادی را کارآفرین و استیو جابز می‌دانند، جاسوس هم که دستگیر شود، می‌گویند نخبه بوده، بدیهی است که انتقاد از نماینده هتاک که همپالگی خود و عضو فراکسیون امید است را نشانه‌گیری اصل مجلس بنامد.
کیهان اگر با بیت‌المال به بزک برجام می‌پرداخت؛ خوب بود!
فیاض زاهد از چهره‌های افراطی اصلاح‌طلب و از گردانندگان اصلی ستاد انتخاباتی روحانی، روز گذشته در یادداشتی در روزنامه ایران، به بهانه مظلوم‌نمایی برای دولت و ماله کشی ناکارآمدی‌ها و سوءمدیریت‌های دولت «متبوع! خود» ضمن توهین و اتهام زنی، به روزنامه کیهان و صداوسیما حمله کرد و نوشت: «روزنامه کیهان در طول تمام این سال‎ها با هزینه بیت‎المال اداره شده است. منتسب به رهبری است و بدون اینکه وجنات، منزلت و جایگاه ایشان را رعایت کند در حال تخریب نیروها و مدیران میهنی عمل می‎کند. واکنش آقای ظریف که اتفاقاً آدم محافظه‌کاری هم هست و معمولاً خیلی به مسائل داخلی ورود نمی‌کند نشان از فشاری دارد که رسانه‎های رقیب بر تیم وارد می‎کنند. صداوسیما هم وضعیتی بدتر از کیهان دارد. این رسانه امروز با انتصاب و انتخاب مدیران ناآشنا به امر رسانه و بی‎تفکر کار می‎کند.»
اتهام زنی و ترور شخصیت منتقدان در حالی توسط این افراد انجام می‌شود که اگر روزنامه کیهان مانند برخی از روزنامه‌های دیگر چشم بر منافع ملی می‌بست و با مدیحه‌گویی (چنانکه مدیرمسئول روزنامه شرق گفته بود) به بزک برجام می‌پرداخت امروز خیلی هم روزنامه خوبی بود از نظر آقایان!
چرا همین دو- سه رسانه منتقد را هم تحمل نمی‌کنند؟!
ایرادی که افرادی از قبیل همین شخص مورد مصاحبه روزنامه ایران به کیهان وارد می‌سازند این است که: اگر حرف بی‌سند و مدرکی گفته شد کیهان سکوت کند! مثلا در فقره اظهارات آقای ظریف درباره پولشویی عصبانیت این عده این است که چرا کیهان سفت و سخت پای کار ایستاد و خواستار شفاف سازی شد و کار به آنجا رسید که معلوم گردید که وزیرخارجه برای وارد ساختن اتهام پولشویی به مخالفان لوایح استعماری سند و مدرکی ندارد. در کل باید گفت این جماعت دوست دارد افکار عمومی را با بیان این گونه موارد (اکثرا خلاف واقع) مدیریت کند و گویا ایستادن کیهان پای شفاف‌سازی برای آنها گران آمده است.
وی در روزنامه ارگان دولت نوشت: «نگاهی به تیم‎های اندیشه ‏ورزی صداوسیما فاجعه را تکمیل می‎کند؛ آدم‌هایی که نه دانش لازم دارند، نه از تجربه رسانه‎ای برخوردارند و نه جامعه جهانی را می‎شناسند. یک عده ایدئولوگ‎هایی با دانش کم عمق هستند که با پیچیدگی‏‌های جنگ رسانه‌‏ای اصلاً آشنایی ندارند. آنها اتفاقاً فکر می‎کنند برنامه‎های مؤثری می‎سازند در حالی که با تبلیغات مستقیمی که کمترین اثری هم در ذهن افکار عمومی ندارد، در حال فعالیت هستند. به گونه‎ای که این دستگاه بسیار عریض و طویل با بودجه‎های عظیم اثرگذاری‏‌اش حتی از تلگرام هم کمتر است.»
از توهین‌ها و اتهامات فاقد ارزش پاسخگویی این فعال اصلاح‌طلب که بگذریم، جریان مدعی اصلاحات که معمولا در مواجه با انتقادها مستدل، منطقی و جدی کیهان به مدیریت اجرایی کشور دستشان خالی است و به همین جهت به توهین و تهمت رو می‌آورند، در حالی تلاش می‌کنند این‌گونه القاء کنند که کیهان یا صداوسیما بی‌مخاطب هستند و اثرگذاری ندارند، که کوچک‌ترین نقدی از جانب این دو رسانه به دولت را برنمی‌تابند و از آن به‌عنوان فشار سنگین رسانه‌ای بر دولت یاد می‌کنند.