kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۰۴۵۳
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۰

ایران‌خودرو با حمایت دولت قیمت برخی محصولاتش را حداقل بیش از 20 میلیون تومان گران کرد!

شرکت ایران‌‌خودرو با اعلام لیست جدیدی، از افزایش بیش از 20 تا 40 میلیون تومانی پنج خودروی تولید این کارخانه خبر داد.



ماجرای افزایش قیمت خودرو در هفته‌های اخیر، کم‌کم به مرحله اجرا نزدیک می‌شود، اواخر هفته گذشته رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته بود: «با قیمت‌گذاری ستاد تنظیم بازار قیمت جدید خودروهای پرفروش تا هفته آینده اعلام خواهد شد.»
حالا بر اساس گزارشی که خبرگزاری دانشجو اعلام کرده، ایران خودرو در لیست جدید قیمت‌های دی ماه ۹۷ قیمت جدید پنج خودروی خود شامل «پژو پارس اتوماتیک»، «دانگ فنگ اچ‌۳۰ کراس»، «هایما اس ۵»، «دنا پلاس» و «پژو ۲۰۷ دستی» را افزایش داده است.
بر اساس این لیست، قیمت «پژو پارس ال ایکس» اتوماتیک از 54 میلیون و 800 هزار تومان به 76 میلیون و 700 هزار تومان؛ «دانگ فنگ اچ30 کراس» از 50 میلیون و 45 هزار تومان به 75 میلیون تومان، «هایما اس5» از 98 میلیون و 640 هزار تومان به 138 میلیون تومان، «دنا پلاس» از 53 میلیون و 265 هزار تومان به 76 میلیون تومان، «پژو 207 دستی» از 47 میلیون و 128 هزار تومان به 70 میلیون تومان افزایش یافته است.
همانطور که اشاره شد، قیمت این پنج خودرو به ترتیب حدود 22 میلیون، 25 میلیون، 40 میلیون، 23 میلیون و 23 میلیون گران شده‌اند که بر این اساس می‌توان گفت در لیست جدید قیمت‌های ایران‌خودرو از بیش از 20 میلیون تا 40 میلیون تومان افزایش قیمت داشته‌اند.
البته به نظر می‌رسد بیش از اینها نیز باید منتظر افزایش قیمت‌های خودرو باشیم، چه اینکه رحمانی، وزیر صنعت، چندی پیش گفته بود: «رئیس‌جمهور با افزایش قیمت خودرو مخالفتی نداشته و سازمان حمایت در حال انجام کار کارشناسی است.»
لذا پیش‌بینی می‌شود با شروع شدن این گرانی‌ها، کارهای کارشناسی برای افزایش قیمت خودرو تمام شده است! البته اعتراض‌هایی در این زمینه وجود داشته ولی متاسفانه انحصارگری خودروسازان باعث شده تا آنها هرطور که می‌خواهند در زمینه قیمت‌ها اعمال نظر کنند و هر بار با بهانه‌هایی مانند هزینه تولید یا زیانده بودن، اقدام خود را توجیه نمایند.
با این حال رضا شیوا، رئیس‌ شورای رقابت چندی پیش در این باره، با بیان اینکه افزایش قیمت بهانه‌ای برای پوشش سوءمدیریت خودروسازان است، گفته بود: «چرا خودروسازان برخی از خودروهایی که مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت نمی‌شود را زیان‌ده فروخته‌اند؟»