kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۰۳۵۰
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۳
وزیر صنعت:

قیمت‌های جدید خودرو تا هفته آینده اعلام می‌شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با قیمت گذاری ستاد تنظیم بازار قیمت جدید خودروهای پرفروش تا هفته آینده اعلام خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رضا رحمانی در یک برنامه تلویزیونی اظهار داشت: خودروسازان موظفند خودروهایی که با قیمت قطعی فروخته‌اند، با همان قیمت واگذار کنند. ضمن اینکه مصوبه فروش خودرو بر اساس حاشیه بازار بوده و هدف اصلی از این مصوبه پایین آوردن قیمت خودرو در بازار است.  شرط این گونه فروش خودرو هم افزایش تولید و عرضه آنهاست. دو خودروساز اصلی کشور تنها مجوز پیش فروش 30 درصد از ظرفیت تولیدشان را دریافت کرده‌اند.
وی با بیان اینکه دو علت اصلی بدقولی خودروسازان در عمل به تعهداتشان مشکلات ورود قطعات از خارج و کاهش تولید خودرو بود، افزود: چند ماه پیش تولید خودرو در کشور به شدت کاهش یافته بود و در وضعیت خطرناکی بودیم، اما اکنون روند نزولی تولید خودرو کاهش یافته و شاهد افزایش تولید هستیم.
وزیر صنعت با ‌اشاره به بازار 70 هزار میلیارد تومانی خودرو در کشور گفت: 500 هزار نفر در دو هزار واحد صنعتی قطعه ساز در 15 استان کشور در این صنعت مشغول به کار هستند.
رحمانی به وجود 13 هزار خودروی وارداتی در گمرک‌اشاره کرد و افزود: با هماهنگی‌های صورت گرفته با دستگاه قضایی این خودروها به زودی ترخیص می‌شود و به دست خریداران و مصرف کنندگان خواهد رسید.
وی با بیان اینکه تأثیر کاهش نرخ ارز در آینده خودش را نشان خواهد داد، افزود: هیچ دلیلی برای افزایش قیمت کالاهای اساسی که با نرخ 4200 تومانی دلار به کشور وارد می‌شوند، وجود ندارد.  در تأمین کالاهای اساسی مشکلی نداریم اما مشکل اساسی در شبکه توزیع است که این کالاها به دست مردم نمی‌رسد و رضایت‌مندی عمومی در این زمینه وجود ندارد.
وزیر صنعت با‌ اشاره به تشدید کنترل‌ها و نظارت‌ها در بازار افزود: در هشت ماهه اول امسال بیش از دو میلیون بازرسی در سراسر کشور صورت گرفته است. نظام جدید توزیع اقلام اساسی یارانه‌ای به زودی اعلام و اجرایی خواهد شد. روند افزایش قیمت‌ها در برخی کالاها متوقف شده و در برخی کالاها نیز شاهد کاهش قیمت‌ها
 هستیم.
رحمانی با ‌اشاره به نوسانات اخیر در بازار مرغ افزود: برای تنظیم این بازار وزارت جهاد کشاورزی اقدام به عرضه ذخایر موجود در انبارها کرد و از صادرات مرغ جلوگیری شد. اعضای ستاد تنظیم بازار پس از شنیدن توجیهات تولیدکنندگان شیر با افزایش قیمت شیر خام به شرط تأمین شیر واحدهای تولیدی موافقت کردند.
وی درباره اهمیت صادرات، تصریح کرد: به ازای هر یک میلیارد دلار افزایش صادرات 50 هزار فرصت شغلی جدید در کشور ایجاد خواهد شد.
گفتنی است، وزیر صنعت، معدن و تجارت چندی پیش گفته بود: رئیس‌جمهور با افزایش قیمت خودرو مخالفتی نداشته و سازمان حمایت در حال انجام کار کارشناسی است. این در حالی است که قیمت خودرو در چند ماه اخیر، افزایش سرسام آوری داشته اما ولع خودروسازان برای گران کردن این کالا، سیری‌ناپذیر است.