kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۰۳۲۶
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۵
نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی:

تسهیلات پرداختی بانک‌ها به کارکنان خود خارج از قوانین بانک مرکزی است

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی گفت: برخی بانک‌ها در کشور دچار تخلفاتی همچون پرداخت بیشترین تسهیلات به کارکنان خود از محل منابع قرض‌الحسنه شده‌اند در حالی که جوانان در دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه با مشکلاتی از سوی بانک‌ها مواجه هستند.

جلال محمودزاده، با ‌اشاره به برخی تخلفات صورت گرفته در سیستم بانکی کشور اظهار داشت: برخی از بانک‌های کشور با عدول از قوانین و مقررات ابلاغی بانک مرکزی دچار تخلفاتی شده‌اند که از جمله پرداخت تسهیلات نامتعارف به کارکنان خود بانک‌ها از محل قرض‌الحسنه و همچنین سخت‌گیری در دریافت تضامین تسهیلات ازدواج از جوانان است.
وی افزود: متاسفانه شاهد هستیم که بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به مردم تخلفاتی را انجام داده‌اند که یکی از این موارد، پرداخت بیشترین تسهیلات به کارکنان و کارمندان خود بانک‌ها از منابع قرض‌الحسنه مردمی است، این در حالی است که بارها بانک مرکزی نسبت به تسهیل در پرداخت وام به مردم توصیه‌هایی داشته است.
نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بانک مرکزی در ابلاغیه خود از مدیران بانک‌ها درخواست تسهیل در پرداخت وام ازدواج را کرده‌اما متاسفانه بانک‌ها در پرداخت تسهیلات ازدواج در بخش ضامن بسیار سختگیری می‌کنند که این موضوع باعث سرخوردگی و سردرگمی جوانان در دریافت تسهیلات ازدواج شده است.
محمودزاده خاطر نشان کرد: در برنامه ششم توسعه مصوب شده است که به استثناء بانک کشاورزی، تمامی بانک‌ها، پانزده درصد از تسهیلات پرداختی خود را باید صرف بخش کشاورزی کنند اگر چه این میزان در برنامه پنجم توسعه 25 درصد درنظر گرفته شده بود.
وی در این خصوص افزود: اما آنچه که تاکنون مشاهده شده است، بی‌توجهی بانک‌ها به قانون برنامه ششم توسعه کشور و دستور ابلاغی بانک مرکزی است، به طوریکه با بررسی‌های انجام گرفته مشخص شد، هر آنچه تا کنون با عنوان تسهیلات کشاورزی صورت گرفته است در واقع به مصارف غیرکشاورزی با پرونده‌سازی‌های جعلی و به افراد خارج از بدنه کشاورزی  پرداخت شده است.