رئیس شورای رقابت:
مشکل خودروسازان سوءمدیریت است نه پایین بودن قیمتها
رئیسشورای رقابت با بیان اینکه افزایش قیمت بهانهای برای پوشش سوءمدیریت خودروسازان است، گفت: چرا خودروسازان برخی از خودروهایی که مشمول قیمتگذاری شورای رقابت نمیشود را زیان ده فروختهاند؟
رضا شیوا در گفتوگو با اقتصادخودرو، با بیان اینکه طبق مصوبه مرداد ماه شورای عالی هماهنگی سران سه قوا، هر تشکیلاتی که مسئول نرخگذاری است بایستی نرخ نهایی خود را بعد از بررسیهای کارشناسی به تایید شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوا برساند، گفت: براین اساس شورای رقابت بعد از بررسی کارشناسی، دستورالعمل تعیین قیمت خودرو را به شورای عالی هماهنگی مورخ 26 آذرماه 1397 اعلام کرده است.
وی تفویض مسئولیت قیمتگذاری به سازمان حمایت را برداشت غلط وزارت صنعت از مصوبه فوق عنوان کرد و گفت: در این مصوبه هیچگاه ذکر نشده که شورای رقابت نباید قیمتگذاری کند.
شیوا با بیان اینکه در آخرین جلسه شورای رقابت اعضا متفقالقول به این نتیجه رسیدند که شورا درخصوص قیمتگذاری کار خود را بایستی طبق روال گذشته ادامه دهد، گفت: شورای رقابت براساس قانون کار خود را ادامه میدهد و برای کالاهایی که به تشخیص شورا جز کالاهای انحصاری میباشند، دستورالعمل قیمت را تنظیم میکند.
وی با اشاره به دستورالعمل تنظیم شده توسط شورای رقابت برای قیمتگذاری خودرو خاطرنشان کرد: در این دستورالعمل قیمتگذاری خودرو طبق گذشته براساس سه متغیر تورمبخشی، بهرهوری و کیفیت تعیین میشود.
رئیس شورای رقابت در پاسخ به اینکه طبق نامه اخیر شورای رقابت به شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه، شورای رقابت به جایگاه قبلی خود درخصوص قیمتگذاری بازگشت، گفت: جایگاه شورای رقابت تغییر نکرده بود و تا اعلام قیمت جدید توسط شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوا، قیمتها همان قیمتهایی هستند که شورای رقابت در تیرماه اعلام کرده است.
شیوا در پاسخ به اینکه تعیین مرز قیمتی 45 میلیون تومان برای قیمتگذاری خودرو توسط شورای رقابت براساس چه مبنای علمی تعیین شده است، گفت: عدد 45 میلیون تومان از اول هم هیچ مبنای علمی نداشت و اعلام این عدد صرفا تلقیاشتباه یکی از خبرنگاران بود که بهاشتباه در افکار عمومی جا افتاده است.
وی با اشاره به اینکه مبنای شورای رقابت این عدد نیست، تصریح کرد: شورای رقابت هیچ کاری با این عدد ندارد و تنها مبنا برای ورود شورای رقابت به قیمت گذاری خودرو، عدم وجود رقیب داخلی و خارجی است.
شیوا گفت: با توجه به اینکه واردات ممنوع است، در نامه به رئیسجمهور نوشتهایم که باید مجددا لیست خودروهای انحصاری مورد ارزیابی قرار گیرد. ممکن است لیست خودروهای مشمول قیمت گذاری شورای رقابت بیشتر از لیست قبلی باشد.
وی تاکید کرد: بعد از بررسیهای نهایی، اعلام قیمتهای جدید خودرو توسط شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوا اعلام میشود.
رئیس شورای رقابت ضمن انتقاد از رفتار خودروسازان گفت: تا قبل از تنشهای اخیر در قیمت بازار، خودروسازان چندین بار به ما مراجعه و اعلام کردند که کسی خودروهای ما را نمیخرد.
وی ارتباط پایین بودن قیمت با زیان ده شدن خودروسازان را بهانه عنوان کرد و گفت: به نظر من خودروسازان موقعیت را غنیمت شمردهاند و میخواهند بیشترین استفاده را از شرایط کنونی ببرند. مشکل خودروسازان سوءمدیریت است و نه پایین بودن
قیمت ها.
شیوا با طرح این سؤال جدی که چرا خودروسازان برخی از خودروهایی که مشمول قیمتگذاری شورای رقابت نمیشود را زیانده فروختهاند، گفت: زیان ده بودن خودروساران به قیمت ارتباطی ندارد.