نگاهی به فعالیت خیرین مدرسهساز- بخش نخست
اعتلای فضای آموزشی با همت خیرین
فریده شریفی
ز مدینه تا به کعبه سر و پا برهنه رفتن
به مساجد و معابد همه اعتکاف جستن
شب جمعهها نخفتن به خدای راز گفتن
ز وجود بی نیازش طلب نیاز کردن
به خدا که هیچ کس را ثمر آنقدر نباشد
که به روی ناامیدی در بسته باز کردن
واژه خیر در مقابل شر قرار دارد و به اعمال و کارهایی گفته میشود که مطلوب و مرغوب است و باعث رضایت و خرسندی خداوند متعال میشود، اطاعت از دستور پروردگار، سبقت گرفتن در کارهای خوب و اقدامات پسندیده، پرهیز نمودن از گناه و بزه از جمله کارهای خیر محسوب میشود که افرادی که این کارهای خیر و نیک را انجام میدهند افراد خیر یا نیکوکار نامیده میشوند.
خداوند متعال در جای جای قرآن انسانها را به «فاستبقوا الخیرات» و پیشی گرفتن در نیکیها و اعمال خیر توصیه نموده و در آیه 148 سوره بقره میفرماید: هر جا باشید خداوند همه شما را برای پاداش و کیفر در برابر اعمال نیک و بد در روز رستاخیز حاضر میکند زیرا او بر هر کاری توانا است.
تأثیر کار خیر بر زندگی انسان
درآموزههای دینی و اخلاقی، کمک به دیگران یکی از مهمترین وظایف انسانی است، انجام امور روزمره بعد از مدتی برای انسان تکراری و عادی میشود و لذتی ندارد اما ماهیت اعمال خیر و نیکوکارانه به گونهای است که افراد نیکوکار هر چه که کار خیر انجام میدهند اشتیاق بیشتری برای اعمال خداپسندانه در خود احساس میکنند.
«معصومه طاهریانپور» روانشناس در این باره به گزارشگر کیهان میگوید: «افراد نیکوکار و کسانی که زندگیشان با امور خیریه عجین شده است به هنگام انجام کارهای نیک دو لذت نصیبشان میشود، در درجه اول در خود این افراد آنچنان احساس لذت و شعفی از انجام امور خیریه به وجود میآید که تصور میکنند به جای دو دست دو بال دارند و در آسمان پرواز میکنند و در درجه بعدی شادی و لذتی است که از دیدن شادی دیگران در خود احساس میکنند.»
وی اضافه میکند: «متأسفانه عمر آدمی چندان طولانی نیست و فردای قیامت هم معلوم نیست و کسی نمیداند که از مجموع کارهایی که در طول زندگیش انجام داده کدام عمل خیر و کدام عمل شر بوده است چرا که برخی از اوقات ممکن است ناخودآگاه دل کسی را شکسته و او را آزرده کردهایم که باید در صدد جبران برآییم و کفه ترازوی اعمال خود را به سمت اعمال نیک و خیرخواهانه سنگین نماییم.» این کارشناس همچنین میگوید: «هیچ کس نمیتواند بگوید که در تمام طول زندگیاش گناه یا خطایی انجام نداده اما چه خوب است که انسان اسم خود را در اهداف خیر بنویسد و به عنوان فرد خیر و نیکوکار در بین مردم شناخته شود.»
مدرسهسازی بهترین ذخیره آخرت
هیچ چیز بهتر از صدقه جاریه و اعمال نیکوکارانه نمیتواند در زندگی انسانها تأثیر داشته باشد و آخرتی خداپسندانه برای او رقم بزند، انسانی که از مال دنیا میگذرد و در امور عامالمنفعه سهیم میشود نه تنها دنیای خود را آباد ساخته بلکه ذخیره با ارزشی برای آخرت خود اندوخته است.
خانم «فتحآبادی» کارمند در این زمینه میگوید: «بسیاری از افراد فکر میکنند که فقط با پول و ثروت میتوانند دست به کارهای خیرخواهانه و خداپسندانه بزنند و برای اینکه در یک کار عامالمنفعه شرکت کنند باید میلیونها به یک نهاد، سازمان یا امور خیریه کمک کنند در حالی که اینچنین نیست و گاهی یک لبخند و دادن انرژی مثبت به اطرافیان میتواند به عنوان امور خیریه محسوب شود.»
این خانم کارمند به نقل خاطرهای برای گزارشگر کیهان میپردازد و میگوید: «چند وقت پیش پسرم از مدرسه به منزل آمد و بسیار ناراحت و غمگین بود، وقتی علت را از او پرسیدم گفت، همکلاسیاش چند سال پیش پدرش را در یک سانحه رانندگی از دست داده و چند روز دیگر تولدش است اما در این شرایط و با توجه به نبودن پدر تمایل ندارد جشن تولد بگیرد و دوستانش را به خانه خود دعوت نماید، به همین خاطر من با همسرم صحبت کردم و بعد از صحبت با مادر این دانشآموز تصمیم گرفتیم او را خوشحال کنیم و یک تولد غیر منتظره برای او برنامهریزی کرده و او را شاد نماییم که خوشبختانه موفق هم شدیم و یک تولد بسیار زیبا، دلچسب و صمیمی برای او تدارک دیدیم و تمام دوستانش را هم دعوت کردیم و البته رضایتی که در صورت همکلاسی پسرم در آن شب دیدم هیچگاه از یادم نمیرود.»
از این خانم کارمند در مورد کار خیر مدرسهسازی سؤال میکنیم، او میگوید: «مدرسهسازی و مشارکت در ساخت مدارس و فضاهای آموزشی هم که جای خود را دارد و از بهترین اعمال نیکوکارانه محسوب میشود چرا که مدرسهسازی مستقیماً با آموزش و فرهنگ مردم در ارتباط است و موجب ارتقای فرهنگ عمومی جامعه میشود و هر قدر که تعداد با سوادان کشور افزایش یابد افکار عمومی غنیتر میشود و آن جامعه به پیشرفت و تکامل میرسد.»
معماران فرهنگی جامعه
یکی از ارکان تربیت و پرورش در هر کشوری مدرسه و تحصیل است،اگر افراد یک جامعه از تحصیل مناسب برخوردار شوند بسیاری از مشکلات اجتماعی و فرهنگی کشور حل خواهد شد. این دغدغه انسانی سبب شده تا عده بسیاری از خیرین به سراغ ساخت، تجهیز و نوسازی مدارس بروند. چرا که با توجه به ظرفیت کشور، مدارس کنونی کفاف تعداد جویندگان علم را نمیدهد. مهراله رخشانی مهر معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در این باره میگوید: «خیرین مدرسهساز معماران فرهنگی جامعه هستند و با درک صحیحی از جایگاه نظام آموزش و پرورش به عنوان ابزار توسعه، خطر بازماندن از قافله رشد و توسعه را نهیب زده و بر این باور هستند که آیندهسازان، استعدادها و سرمایههای امیدآفرین کشورمان نیازمند مراقبت و برخورداری از فضا و تجهیزات مناسب آموزشی هستند.»
وی اضافه میکند: «خیرین مدرسهساز افرادی آبرودار در نزد خداوند هستند که افتخار و نشان ارزشمند مدرسهسازی را بر سینه دارند و به عنوان ترویجدهندگان امور خیریه به خوبی میدانند که پیشرفت اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کشور ارتباط مستقیمی با نظام آموزشی دارد، به همین دلیل اگر بخواهیم به توسعه همهجانبه برسیم باید از آموزش و پرورش با کیفیت برخوردار شویم.»
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری تصریح میکند: «رهبر معظم انقلاب نیز آینده کشور و دنیای امروز را مرهون تلاش آموزش و پرورش دانسته و همه دستگاهها و سازمانها را به همکاری با این نهاد اثرگذار دعوت نمودهاند.»
فراگیری درس معرفت
خیرین مدرسهساز با همت عالی، روحیه گذشت و فداکاری و هدف خیرخواهانهای که دارند نهتنها در امر مقدس مدرسهسازی و توسعه فضاهای آموزشی در کشور مشارکت دارند بلکه خودشان تبدیل به الگوهایی شدهاند که مردم دیگر از آنها درس معرفت میآموزند و آنان نیز اشتیاق دارند که راه این بزرگواران را ادامه دهند.
معصومه طاهریانپور در این زمینه میگوید: «خیرین مدرسهساز درواقع خودشان تبدیل به یک معلم، مربی و مدرسی شدهاند که درس گذشت، فداکاری و کمک به همنوع به دیگر هموطنانشان میآموزند. مسلما وقتی که دانشآموزان به مدرسهای قدم میگذارند که میدانند توسط یک فرد نیکوکار یا تعدادی از خیرین مدرسهساز ساخته شده تلاش میکنند از اقدامات نیکوکارانه این افراد الگو بگیرند و زمانی هم خودشان در این مسیر گام برمیدارند.»
«محمد بطحایی» وزیر آموزش و پرورش نیز در این زمینه میگوید: «اکنون نهال مجامع خیرین مدرسهساز تبدیل به درخت تنومندی شده که دانشآموزان در فضاهای آموزشی که این نیکوکاران ساختهاند درس معرفت میآموزند. سهم این شجره طیبه 113 هزار کلاس درس و ساختمان بوده است که این مسئله نشاندهنده از خودگذشتگی ایثار و فداکاری این عزیزان است و اشاعه این فرهنگ در جامعه با آموزش و پرورش بوده که متاسفانه نتوانستیم به خوبی آن را نمایان کنیم، این آجرها تمدن جمهوری اسلامی ایران در آینده را نشان میدهد.»
وی اضافه میکند: «البته امروزه فضای آموزشی در آموزش و پرورش مشتی خاک و آجر نیست بلکه تاثیری که این عمل خداپسندانه مدرسهسازی دارد بسیار فراتر از آن چیزی است که تصور میشود، چراکه امروزه فضای آموزشی خودش یک معلم است و به دانشآموزان در فراگیری علم و دانش کمک میکند. بچهها امروزه در مدارس درس زندگی کردن را تمرین میکنند و مدارس امروزی صرفا فضایی برای مرور یک سری دانش و حفظ فرمولهای مختلف نیست بلکه یک کانون فرهنگی است که دانشآموزان را برای صحبت کردن، مذاکره کردن تمرین اخلاق و ... آماده میسازد.»
به گفته وزیر آموزش و پرورش، مدرسه یک کارگاه برای زندگی کردن است و دانشآموزان باید در این مدرسه این موضوع را تمرین کنند که این مسئله با کمک خیرین مدرسهساز عملی میشود چرا که دولت به تنهایی نمیتواند تمام اعتبارات لازم برای توسعه فضاهای آموزشی و نوسازی مدارس را تامین کند و همچنان نیازمند توجه خیرین است.
حرکت جدید
خیرین مدرسهساز
به گفته رئیس مجمع خیرین مدرسهساز در حال حاضر 650 هزار خیر مدرسهساز در داخل و 1000 خیر در خارج از کشور در امر مدرسهسازی مشارکت دارند.
«محمدرضا حافظی» مدرسهسازی در خارج از کشور را یکی از ضروریات و اهداف مهم خیرین مدرسهساز عنوان میکند و میگوید: «فرزندان ایرانیان در خارج از کشور در مدارسی درس میخوانند که علیه کشور خودشان آموزش میبینند و زبان مادریشان را فراموش میکنند، به همین دلیل مجمع خیرین مدرسهساز برای ایرانیان مقیم در کشورهای خارجی مدرسه احداث میکند و معلمان ایرانی در این مدارس تدریس میکنند.
وی اضافه میکند: «حرکت جدید دیگری در کشور آغاز شده و آن هم هنرستانسازی به جای دبیرستانسازی است و این حرکت هم با توجه به نیازی انجام شده است که در کشور وجود داشت و امید میرود که تمام عزیزانی که در عرصه مدرسهسازی فعالیت میکردند در این عرصه هم حضور فعال داشته باشند.»
رئیس مجمع خیرین مدرسهساز کشور تاکید میکند: «کشوری موفق است که آموزش و پرورش موفقی داشته باشد که در این صورت آن کشور در همه عرصههای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی موفق است.»